Šią kadenciją vos antrus metus Kretingos rajoną tvarkanti valdžia visuomenėje jau spėjo tiek kartų įskelti žiežirbų, kad baisu ir pagalvoti, kiek jų dar bus per likusius pustrečių metų.
Neužteko poliklinikų jungimo, metanolio gamyklos Darbėnuose pamokų, savivaldybė dabar ištraukė vėl visuomenę kiršinančią Rotušės aikštės pertvarkymo kortą. Taip savivaldybei vadovaujančiam rajono merui Antanui Kalniui niežti žmonėms savo valdžią rodyti, kad jis ir toliau bevelija pasigalinėti su rajono gyventojais, kieno ranka stipresnė.
Du kartus žmonių jau nulenktas meras dabar jaučiasi tvirčiau, nes jo palaikytojų gretos Rotušės aikštės klausimu yra gerokai didesnės – nemaža dalis žmonių pasisako, kad miesto centras negali ir toliau likti automobilių stovėjimo aikštele.
Tačiau ir šiandien prieš tarybos posėdį protestuojančiųjų pusėje – ne vien tik dėl automobilių stovėjimo aikštelės ateities sunerimę Rotušės aikštės smulkieji ir stambesni verslininkai. Apsipirkti ir kitų reikalų susitvarkyti į Kretingą atvykstantys seniūnijų gyventojai taip pat sunerimę – o kur atvažiavę į miesto centrą savo mašinas statysime?
Kaip nebūtų keista, prieš priimdamas sprendimą A.Kalnius ir vėl įlipa į tą patį blyną iš anksto nepasitardamas su visuomene, neišklausydamas žmonių argumentų, net nebandydamas jų įtikinti savo tiesa. Tai kad ruošiant būsimojo Rotušės aikštės detaliojo plano sprendinius, jų aptarti nė karto nebuvo susitikta su Rotušės aikštės verslininkų bendruomene, dar kartą įrodo, kad demokratijos supratimas merui yra svetimas – aš nusprendžiau, kad taip bus geriau ir taškas.
Ir nesupranta žmonių išrinktu meru dirbantis politikas, kad iš blyno ir ištraukus koją su batu, visvien smirdės, o ta smarvė iki kitų savivaldos rinkimų gali ir neišsivadėti.
Visų pirma, dabartinė rajono valdžia visiškai neturi būsimos Rotušės aikštės vizijos. Aikštės paviršiaus padengimas marmuro plokštėmis, medelių pasodinimas, suoliukų pastatymas ir net iš grindinio trykštančio fontano įrengimas – tai yra pats primityviausias centrinės miesto erdvės sutvarkymas. Atsiliekama porą dešimtmečių, kai savivaldybės modernumo pasiekimu buvo laikoma trinkelėmis iškloti šaligatviai.
Kadaise aikštėje stovėjusios rotušės pamatų atidengimas ir jos buvusios vietos pažymėjimas negelbsti – ir toliau lieka neaišku, kodėl ši aikštė turi Rotušės pavadinimą. Juo labiau, į jos centrą ketinant perkelti miesto įkūrėjo Jono Karolio Chodkevičiaus paminklą. Tuomet, pagal visą logiką, ir aikštė turėtų vadintis J.K.Chodkevičiaus vardu.
Atstatyta rotušė įprasmintų šią erdvę ir taptų pagrindiniu aikštės ir Kretingos miesto akcentu. Vis dėlto, šiuo akcentu turėtų būti ne bažnyčia, ne Tiškevičių dvaras, kaip yra dabar, o savivaldos simbolis – rotušė.
Nesuprantama, kaip lengvai leidžiami pinigai brangioms muziejaus direktoriaus fantazijoms, kurios dar galėtų luktelėti, o dešimtimis milijonų eurų skaičiuojančiame rajono biudžete nerandama lėšų reprezentaciniam miesto pastatui, į kurį galėtų persikelti turizmo informacijos centras, tarybos posėdžių salė, Civilinės metrikacijos skyrius. Pagaliau, rajono meras su savo sekretoriatu, kaip yra Klaipėdoje.
Vos 10 tūkstančių gyventojų turinti Bauskė Latvijoje savo rotušę atstatyti sugeba, o Kretingos valdžia jau penktus metus, lyg žingsnį žengti bijantis „pijokas“ įsikibęs stulpo, linguoja vietoje nesiryždama net projekto pasirengti, kad būtų aišku, koks tokiai statybai būtų pinigų poreikis. Dabar net nesuprantama, kaip buvusios rajono valdžios nemažą biblioteką, ar sporto centrą su baseinu pasistatė, kai dabartinė didesnio namo nesugeba sumūryti.
Planuojant pagrindinės miesto erdvės ateitį, meras teisus dėl automobilių. Jų centrinėje aikštėje neturėtų likti. Nepaisant aplinkinių verslininkų rypavimų. Visas miestas negali likti jų pageidavimų įkaitu.
Tačiau ir vieta automobiliams neturėtų būti perkelta kažkur toli. Verslas kuriasi ten, kur pirkėjams ar paslaugų naudotojams yra patogu. Ką jau darysi, kad visuotino automobilizmo laikais keli šimtai metrų pėsčiomis daugeliui tampa neįveikiamu atstumu.
Tai, ką dabar detaliuoju planu siūlo miesto valdžia – žaliosios zonos sąskaita praplėsti stovėjimo aikštelę nuo J.K.Chodkevičiaus gatvės pusės – yra primityviausias problemos sprendimo būdas. Apie automobilių vietų įrengimą šalia gimnazijos sporto aikštyno tvoros, aš jau nekalbu. Pati ta vieta mašinoms sportuojančio jaunimo panosėje.
Skaičiuoti stovėjimo vietas aplinkinių namų kiemuose yra aukščiausio laipsnio cinizmas tų namų gyventojų atžvilgiu. Lyg jie patys neturėtų savo automobilių, kuriais ir dabar šie kiemai yra užkimšti.
Požeminės aikštelės įrengimas po Rotušės aikšte virstų miesto košmaru. Aikštės vietoje būtų išrausta gili duobė, kuri su rajono valdžios darbų tempais, riogsotų kelis metus. Be to, toks automobilių stovėjimo vietų įrengimo būdas kainuotų milžiniškus pinigus, kurie objektyviai šį projektą ištęstų beveik dešimtmetį.
Net keista, kad rajono valdžia detaliuoju planu net nesvarsto daugiaaukštės aikštelės galimybę. Jai idealiausia vieta – ta pati aikštelė prie J.K.Chodkevičiaus gatvės, kuri iš žaliosios zonos pareikalautų vos 10 – 15 metrų.
Tuomet daugiaaukštės aikštelės parametrai siektų 25 – 30 metrų pločio ir apie 90 metrų ilgio. Toks statinys su liftais, kaip kad prie Vilniaus oro uosto, galėtų būti ir penkių aukštų ir patenkintų visą automobilių stovėjimo vietų poreikį miesto centre. Atstumas iki vakariniame bei rytiniame Rotušės aikštės pakraštyje esančių paslaugų teikimo bei prekybos vietų toliausiai siektų nuo 130 iki 170 metrų.
Ant tokios aikštelės stogo atsirastų apie pustrečio tūkstančio kvadratinių metrų komercinis plotas pramogų įstaigoms, parduotuvėlėms ir kavinėms, iš kurių atsivertų nuostabūs vaizdai žemyn į Rotušės aikštę, į bažnyčios kompleksą link Akmenos upės. Pastato fasadas galėtų būti padengtas milžiniškomis rajono ir Kretingos vaizdingų vietų nuotraukomis ir šis objektas tik papuoštų miesto centrą.
Daugiaaukštės aikštelės statyba savivaldybei iš viso galėtų nieko nekainuoti. Ją miestui galėtų pastatyti privatus verslas, kuris valdytų komercinę erdvę ant stogo. Tokiu būdu Palangoje atsirado naujoji autobusų stotis, kurią miestui nemokamai pastatė privati kompanija už teisę šalia pasistatyti prekybos centro pastatą.
Beje, Kretinga šitaip nušluostytų nosį ir Palangai, kuri daugiaaukštę aikštelę palangiškiams žada nuo 2011 metų.

 524 peržiūrų (-a)

82% LikesVS
18% Dislikes