„Autobusų parke yra jovalas. Ar čia parko sistemingas griovimas? Tragiška situacija“, – susipažinęs su Kretingos rajono savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybos atlikto išankstinio tyrimo bendrovėje „Kretingos autobusų parkas“ ataskaita Savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto posėdyje sakė Tarybos narys Steponas Baltuonis. O jo kolega, Tarybos narys Saulius Šopaga dar pridėjo, jog rajono biudžetas sutaupytų net ir persodinęs keleivius iš autobusų į taksi automobilius.
Po tris mėnesius trukusio išankstinio tyrimo kontrolieriai surašė 35 puslapių ataskaitą. Atsižvelgiant į tai, kad ataskaitoje beveik nekalbama apie UAB „Kretingos autobusų parkas“ pozityvius pokyčius ar ateities perspektyvas, galima sakyti, jog ji pakankamai didelė. Negana to, pasak auditorių, ataskaitoje surašyti dar ne visi įmonės veiklos trūkumai.
Savivaldybės kontrolieriai aiškinosi kompensacijų už lengvatinį keleivių vežimą ir vežėjų nuostolių maršrutuose mokėjimo 2024 metais klausimus.
Kontrolierių tikrinimo laikotarpiu UAB „Kretingos autobusų parkas“ autobusai keleivius vežė 76 maršrutais. Iš viso rajono keliais riedėjo 40 autobusų.
Apie keleivių autobusų parko bėdas kalbama jau ne vienerius metus. Savivaldybės taryba įmonės vadovus dažnai „linčiuodavo“ dėl patiriamų didesnių ar mažesnių nuostolių, kuriuos padengti tekdavo iš rajono biudžeto. Tačiau pastarasis irgi nebuvo bedugnis, todėl likdavo bendrovei skolingas.
Nuo 2021 metų gegužės Kretingos mieste kretingiškiai autobusai keleivius pradėjo vežioti nemokamai. Tokį sprendimą Savivaldybės taryba priėmė irgi ne iškart, ginčytąsi ne vieną kartą. Vis dėlto dauguma politikų anuomet nutarė pamaloninti savo rinkėjus ir leisti jiems po rajoną autobusais važinėti nemokamai. Esą, taip bus gyventojai skatinami atsisakyti nuosavų automobilių ir daugiau naudotis viešuoju transportu.
Nuo 2024 metų nemokamas keleivių vežimas išplėstas ir į priemiesčio maršrutus, išskyrus 6 maršrutus už Kretingos rajono ribų.
Lazda turi du galus – gyventojai, aišku, dėkojo politikams už tokį sprendimą, bet teko paragauti ir triktelėjimo į kaktą skonį. Pasak kontrolierių, per 2021-2024 metų laikotarpį Savivaldybės kompensacijos bendrovei išaugo 66 proc. Praėjusiais metais kompensacijoms už keleivių vežimą ir nuostolių padengimą iš biudžeto skirta 1 mln. 821 tūkst. eurų. 2021 metais buvo skirta 1 mln. 97 tūkst. eurų. Didžiausios išlaidos kompensacijoms buvo 2024 metais – 23,4 proc.
Kontrolierių nuomonė dėl nemokamo keleivių vežimo pakankamai konkreti – „Sprendimas dėl nemokamo keleivių vežimo priimtas be pagrindžiančios analizės“.
Pasak kontrolierių, Savivaldybės administracija paaiškinusi, kad nemokamas keleivių vežimas įvestas Tarybos sprendimu, siekiant skatinti gyventojus rinktis viešojo transporto paslaugas. Taip pat nemokamas viešasis transportas mažina socialinę atskirtį, suteikdamas galimybę laisvai judėti visiems gyventojams, nepriklausomai nuo pajamų, kas ypač naudinga socialiai pažeidžiamoms grupėms – senjorams, moksleiviams, neįgaliesiems, mažas pajamas gaunančioms šeimoms.
„Be to, nemokamas viešasis transportas skatina naudotis viešuoju transportu vietoje privataus automobilio, taip mažinant spūstis ir aplinkos taršą. Tokiu būdu yra didinamas rajono patrauklumas gyventi, dirbti ir kurtis šeimoms, nes sumažėja kasdienės kelionės išlaidos, savivaldybė tampa patrauklesnė investuotojams, gyventojams bei turistams“, – teigiama Savivaldybės administracijos aiškinime.
Tačiau kontrolieriai nerado dokumentų, patvirtinančių, kad prieš priimant sprendimą dėl nemokamo vežimo buvo atlikta kaštų naudos analizė ar išankstinis poveikio vertinimas, o Savivaldybės administracijos nurodyti sprendimo motyvai remiasi tik socialiniais tikslais.
Gyventojams kokiu nors klausimu kreipiantis raštu į Savivaldybės administraciją, pastaroji pagal galiojančius teisės aktus privalo atsakymą pateikti per 20 dienų. Nors rašoma „per“, o ne „po“, sulaukti atsakymo anksčiau vilčių nedaug.
Tokia tendencija akivaizdi ir skaitant kontrolierių ataskaitą. Savivaldybės administracija savo įmonėms pateikia taip vadinamus lūkesčių raštus, kurių pagrindu formuojamos strateginės veiklos kryptys, sudaromi strateginių tikslų ir uždavinių žemėlapiai. Administracijai tokie raštai turėtų padėti prižiūrėti strategijų rengimą ir atnaujinimą bei siekti, kad būtų įdiegta veiksminga vidaus kontrolės sistema. Lūkesčiai įmonėms turi būti pateikiami ne rečiau kaip kartą per ketverius metus.
Kontrolieriai nustatė, kad bendrovei „Kretingos autobusų parkas“ Savivaldybės lūkesčių raštas buvo parengtas 2022 metais ir iki šiol atnaujintas nebuvo. Savivaldybės administracija nurodžiusi, jog „lūkesčių raštas nebuvo atnaujintas vadovaujantis Savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo savivaldybių valdomose įmonėse tvarkos aprašo 8.1 punktu, pagal kurį lūkesčių raštas teikiamas ne rečiau kaip kas ketverius metus, o nauji lūkesčiai bus nustatyti 2025-2029m. laikotarpiui“.
Taigi, šįkart Savivaldybės administracija keistokai supranta žodžius „ne rečiau“, kurie nedraudžia lūkesčius atnaujinti kad ir kasmet. Juo labiau, kad jie turi būti ne tik individualizuoti, bet ir realistiški, aktualūs ir laiku atnaujinami.
Kontrolierių nuomone, lūkesčiai Autobusų parkui turėjo būti atnaujinti dažniau nei kartą per ketverius metus.
„Per 2022-2025 m. laikotarpį įvyko pokyčių bendrovės veikloje – 2024 m. įvestas nemokamas keleivių vežimas priemiesčio maršrutuose, bendrovė nepasiekė strateginio plano 2023-2027 m. laikotarpiui numatytų tikslų (kasmet įsigyti po tris transporto priemones su EURO5 arba aukštesnės klasės išmetamųjų teršalų standartais, maršrutų optimizavimo ir kt.) ir išaugo Savivaldybės bendrovei kompensuojami nuostoliai. Siekiant užtikrinti bendrovės valdymo kokybę, svarbu, kad lūkesčiai būtų laiku atnaujinti ir atitiktų gerosios lūkesčių praktikos formavimo principus“, – ataskaitoje teigia kontrolieriai.
Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išankstinio tyrimo ataskaitoje pateikiama dar daugybė nustatytų trūkumų, pradedant šiokiais tokiais įmonės pasiektais esą geresniais rezultatais, tačiau nepagrįstais jokiais dokumentais, ir baigiant kuro sąnaudų analize ar autobusų remonto darbų planavimu, kurių apskritai nerasta.
UAB „Kretingos autobusų parkas“ vadovai keitėsi bene dažniausiai, lyginant su kitomis Savivaldybės kontroliuojamomis įmonėmis. Tačiau dėl itin blogos bendrovės ekonominės situacijos vargu ar galima kaltinti tik juos, kaip nesugebėjusius susitvarkyti su problemomis. Sprendžiant pagal kontrolierių ataskaitą, labai trūksta ir pačios rajono vykdomosios valdžios dėmesio.
Medaus šaukštu deguto statinėje gali būti tik tai, kad Autobusų parkas ketina įsigyti 10 žemagrindžių autobusų. Tačiau ir tai bendrovės problemų neišspręs.
Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išankstinio tyrimo ataskaitoje nepateikiamos jokios rekomendacijos nei bendrovei, nei Savivaldybės administracijai. Pasak Savivaldybės kontrolierės Indrės Treigienės, rengiant išsanktinio tyrimo ataskaitas rekomendacijos nenumatomos, o toks patikrinimo būdas pasirinktas todėl, kad netrukus gali keistis kai kurie teisės aktai, reglamentuojantys vidaus sandorių sudarymą.
Taip pat ir Savivaldybės administracija ėmėsi šiokių tokių veiksmų – suadryta darbo grupė viešojo transporto modernizavimo klausimams spręsti, analizuojama transporto sistema, numatoma dalyvauti įgyvendinant projektą „Integruotos viešojo transporto sistemos diegimas Klaipėdos regione“.
2,234 peržiūrų (-a)
