Klausimas ir u?duotis sunki. Nes dauguma da?niausiai atsiduria ne toje vietoje ir visai ne tuo laiku. O po to keikiamas likimas, artimieji, gal ir draugai, pasi?l? t? laik? ir t? viet?, keiksnojamas savo neapsi?vietimas, kad liko neperskaitytas tos dienos horoskopas, ir, labai suprantama, visais b?dais keikiama vald?ia, kuri paprastai visada b?na pati kal?iausia. Kalti b?na visi aplinkui, visa aplinka, tik ne mes patys. Kalt? nusiplauti nuo sav?s ? lengviausia ir papras?iausia. Taip pasiteisinama: jeigu ne ka?kas, kas man nepatiko i? anksto, nieko neb?t? ir ?vyk?, viskas b?t? gerai.

Keisti tie lietuviai, nors tu k?. Pavyzd?iui, iki ?viesios s?mon?s u?temimo kovoja d?l visoki? paminkl?. Vieniems jie b?tini, kiti piestu stoja prie?. Jeigu jau prisiminti kai kurias praeities m?stytoj? mintis, tai filosofi?k? apibendrinim? d?l t? paminkl? yra gausu. Pavyzd?iui, paradoks? m?g?jas Umberto Eco pana?ia proga prisimin? vokie?i? dramaturg? Bertolt? Brecht?, kuris pasteb?jo, kad nelaiminga ta ?alis, kuriai reikia didvyri?. Kod?l nelaiminga? Nes joje stinga normali? ?moni?, kurie daro tai, k? yra ?sipareigoj? daryti, s??iningai, nevengdami atsakomyb?s ir daro tai profesionaliai. O kai ?aliai tr?ksta normali? pilie?i?, jie ??tb?tinai ie?ko didvyri?, kair?n de?in?n dalina visokius ordinus ir medalius. Ir dar ? nelaiminga ta ?alis, kurioje visi, nebe?inodami, kokios yra j? pareigos, ??tb?tinai ie?ko tautos vado, kuriuo gal?t? ?av?tis ir kuris ?sakyt?, k? jie turi daryti.

Labai suprantamos mintys, ne vieno galvoje gal atgis ir ne tokios tolimos praeities prisiminimai apie buvusios imperijos tvark?. Ir istorijos pamokos apie ?tautos vadus?. Bet gr??kime prie paminkl?. Naujausia abejotinos vert?s paminkl? istorija ? ar ant buvusi? KGB r?m? Vilniuje i?kaltos ?moni? pavard?s vertos ten b?ti. Sakoma, kad apie 2000 metus, kai buvo ?gyvendinamas ?is projektas, buvo paskub?ta, nes iki galo nei?siai?kinus kai kuri? ?moni? likim? ir biografij?, dabar ?lenda? j? ry?iai su naciais, vykdytu holokaustu, kitokios nuod?m?s.

Tik?kim?s ? neskub?dami ir i?samiai i?siai?kins.

O ?tai kitur ?moni? kantryb? tr?ksta. Garsioji lietuvi? kalbos mokytoja i? Vilniaus, kaip ?tariama, t? dien? ?sirgusi?, Luki?ki? aik?t?je ka?kokiu raudonu skys?iu apipyl? dargi ne paminkl?, o tik jo dalies maket?. Tai, kad partizan? kalvel?s paminklas daug kam kelia nevienareik?mi?kus jausmus, ai?ku kaip dien?. Ar galime ?sivaizduoti, kas ?vykt? pasta?ius ten tikr? paminkl?? Ultrapatriotai, kuri? niekada netr?ksta jokioje valstyb?je, jokioje tautoje ir jokiais laikais, u?sispyr? gins kitoki? nuomon?, pozicij?, prioritetus, o diskutuoti su jais logini? argument? d?ka neretai ne?manoma.

Kai ?itaip kaista aistros, kai d?l t? paminkl? vietos, laiko ir prasm?s pykstamasi visais lygiais ir naudojant bet kokias priemones, ar ne vienintel? civilizuota i?eitis b?t? sustoti, nusiraminti ir palaukti?

?tai Kretingoje pastatytas did?iulis skaidrus, ?vie?iantis kry?ius. Modernus k?rinys, ?k?nijantis t?kstantme?ius skai?iuojant? krik??ionyb?s simbol?, ta?iau aistr? d?l to modernumo ar vietos lyg ir n?ra? Prie?ingai, tamsoje ?vie?iantis miesto akcentas ne vien? prava?iuojant? per pagrindin? keli? sankry?? gal ver?ia pagalvoti ? o kod?l ?ia taip, k? tai rei?kia? O, niekur nematytas dalykas!

Juk ir sostin?je yra ne vienas tikrai laiku ir vietoje atsid?r?s paminklas ar atminimo ?enklas, keliantis ne neapykantos aistras, bet traukiantis pamatyti, netgi paliesti. Argi ne tinkamoje sostin?s vietoje atsid?r? Vincas Kudirka? O visai ?vie?ias Jonas Basanavi?ius?

Klaip?doje k? tik atidengtas paminklas Vyd?nui. Klaip?die?iai ar ne nuo S?j?d?io laik? (jeigu ne dar anks?iau) svajojo pagerbti vien? garsiausi? ir originaliausi? Ma?osios Lietuvos m?stytoj?, kult?ros veik?j?. K? gi, sumanymui ir norui ?sik?nyti prireik? ne vieno de?imtme?io. Ta?iau ar ?iandien kas pasakys, kad Klaip?dos Vyd?nas stovi ne vietoje? Paminklo aplinkoje ? kiti jo laikmet? menantys objektai ir simboliai.

Prisimenant ir vertinant ?iuos ir kitus ? aplink? ir ?moni? s?mon? organi?kai ?siliejan?ius paminklus, simbolius, lyg ir savaime per?asi i?vada, kad lengviausia ?k?nyti paminklinius ?enklus, kuriuos patikimai patvirtino ir ?vertino istorija (gal tod?l istorija ? vis? moksl? motina?).

Sud?tingos, kartais net skausmingos kalbos prasideda, kai kyla iniciatyva pa?enklinti viet?, laik?, asmen?, buvusius neseniai, lyg ir ?alia m?s? ir savoti?kai su mumis? Juk ir Kretingoje vargu ar kam kilo prie?prie?a d?l paminklo Jonui Karoliui Chodkevi?iui? Ne vienas atvyk?lis ?avisi originalia kompozicija, derama paminklo vieta.

O kaip d?l vieno svarbiausio Izraelio valstyb?s k?r?jo, ?ymiausio sionizmo veik?j?, kilusio i? Darb?n?, Dovydo Volfsono (David Wolffsohn) ?am?inimo? Ar Darb?n? bendruomen? tam jau pasiruo?usi? Ar supratimas jau ?veik? aistras? O kaip d?l Kretingos rotu??s atstatymo? Ar jau subrendome, ar tikrai apgalvojome, paskai?iavome? Ka?kokie signalai liudija, kad galime dar neapsieiti be raudon?j? skys?i? pilstymo…

Galvoje tik suskamba II am?iaus po Kristaus gyvenusi? ofit? mintis, kad ?siela kankinasi d?l savo tro?kim? vie?pataujant mir?iai?.

 

 1,303 per?i?r? (-a)

50% Likes
50% Dislikes