Vaiko teisi? gyn?jai atkreipia d?mes?, kad kai vaikas sistemingai praleid?ia pamokas arba visi?kai nustoja eiti ? mokykl?, da?nai tai b?na pasekm? kit? paauglio sunkum?. Paprastai taip nutinka tada, kai vaiko elgesys jau b?na pakit?s d?l apleistumo ar ilgalaiki? emocini? i?gyvenim? ?eimos aplinkoje, patiriam? paty?i? mokykloje bei kit? i???ki?.
Tod?l vaiko teisi? gyn?jai primena apie savalaik?s pagalbos vaikui svarb?. Vienas i? galim? pagalbos b?d? yra Valstyb?s vaiko teisi? apsaugos ir ?vaikinimo tarnybos treti metai vykdoma ?Multidimensin?s ?eimos terapijos programa?. Ji skirta paauglius auginan?ioms ?eimoms ir teikiama terapini? pokalbi? forma.
?prastai mokyklos lankomumo klausimai i?kyla pirmaisiais nauj? mokslo met? m?nesiais. Lapkrit? jie sudaro jau apie 90 proc. vis? ?ios ?eimos terapijos programos atvej?.
?Pastebime, kad v?liau met? eigoje t?v? bei mokyklos d?mesys pamok? lankomumui tarsi sumenksta. Ta?iau labai svarbu, kad kai tik vaikas pradeda praleisti pamokas, to nepriimtume kaip normos, konkre?iam vaikui b?dingo elgesio. Kuo anks?iau ap?iuopsime vaiko sunkumus, tuo lengvesnis bus jo kelias link poky?io?, ? kalba Klaip?dos regiono MDFT koordinator? Jurgita Butk?.
Su paaugli? ?eimomis dirbantys ?eimos terapijos praktikai atkreipia d?mes? ir ? moksleivio t?v? ar glob?j?, mokyklos bei pagalbos specialist? bendradarbiavimo reik?m? identifikuojant vaiko sunkumus bei padedant juos i?spr?sti.
Nepatogi? jausm? paauglys i?vengia savaip
Svarbu atminti, kad paauglyst? susijusi su fizine, socialine ir emocine vaiko branda, ?is am?iaus tarpsnis yra itin jautrus vaikui. Paaugliui i?kyla tapatumo klausimai, formuojasi ir pagrindin?s vertyb?s bei elgesio normos, jis palaipsniui atsiskiria nuo t?v?, stipr?ja draug? ?taka jam, patiria pirmuosius susi?av?jimus.
Pasak programos specialist?s, paauglyst?je hiperbolizuojamos ir sureik?minamos net menkos nes?km?s, o ypa? skaud?iai vaikai priima paty?ias d?l i?vaizdos, i?gyvena nepritapim? prie bendraam?i? ar kai su kitais klas?je nesp?ja atlikti u?duo?i? ir pan. Kai vaikas patiria gilesnius emocinius sunkumus ir supratimo bei paramos nesulaukia i? ?eimos, tai gali skatinti saugumo ie?koti kitur, tok? vaik? da?nai ?traukia netinkamos kompanijos, eksperimentai su psichoaktyviomis med?iagomis ir pan.
J. Butk? atkreipia d?mes?, kad d?l vis? ?i? prie?as?i? paauglys gali patirti baim?, g?d? ar net pykt?. ?ie jausmai yra patys stipriausi bet kuriam ?mogui, o ypa? jie palie?ia paauglyst?je. Tad kartais pagalbos nesulauk?s paauglys renkasi lengviausi? keli? nuo j? apsisaugoti ? tiesiog neina ? mokykl?.
Atidumo paauglys pareikalauja i? vis? esan?i? ?alia: t?v?, glob?j?, vyresni?j? draug?. Tam, kad vaiko sunkumai b?t? pasteb?ti kuo anks?iau, svarbiais pagalbininkais ?eimos terapijos specialistai laiko mokytojus. J? nuomone, mokykla yra puiki vieta matyti vaik? pa?iose ?vairiausiose situacijose: koks ateina i? nam?, koks jo santykis su bendraam?iais, kaip sekasi pamokose, kokie jo pasirinkimai ir pan.
13-metei gr??ti ? mokykl? pad?jo rasta alternatyva
Da?niausiai ? ?eimos terapijos specialistus pagalbos kreipiasi 13?15 m. paaugli? t?vai. Specialist? primena, kad mokyklos atstovai taip pat gali inicijuoti ?i? pagalb?. Kaip pavyzd?iu dalijasi vienu i? paskutini?j? s?kming? atvej?, kai iniciatyva priklaus? ?e?tos klas?s moksleiv?s mokytojams.
?D?l mokyklos nelankan?ios dukros, paskatinti pedagog?, ? mus kreip?si mergait?s t?vai, o jau pirm?j? susitikim? metu atsiv?r? ir gilesn?s ?eimos problemos. Kaip vis dar da?nai nutinka t?vams skiriantis, paai?k?jo, kad mergait? buvo ?traukia ? suaugusi?j? tarpusavio nesantaik?, patyr? j? manipuliacijas, mat? nuo t?vo smurto ken?ian?i? mam??, ? pasakoja MDFT specialist? Jurgita Pau?ien?.
?i situacija buvo ?sisen?jusi. D?l ?eimos i???ki? ir pristigusi t?v? d?mesio jai jautriu laikotarpiu, 13-met? jau buvo apleidusi mokslus. Iki tol viena geriausi? klas?s moksleivi? i?gyveno d?l prast?jan?i? pa?ymi? ir vis da?niau praleido pamokas. Galiausiai i? viso nustojo eiti ? mokykl?, ?sitrauk? ? netinkam? kompanij?, prad?jo svaigintis.
Pagal Multidimensin?s ?eimos terapijos metodik?, jeigu vaikas ilg? laik? nelank? mokyklos, tai jis ? ugdymo proces? tur?t? gr??ti palaipsniui. Tai rei?kia, kad i? prad?i? padedama vaikui rasti dalykus, pamokas, kurios patinka ir nuo j? prasideda saugus, pasitik?jim? vaikui suteikiantis kelias atgal ? mokykl?.
Pasak J. Pau?ien?s, kartu su mergait?s mama buvo nuspr?sta paauglei pasi?lyti alternatyv? buvusiai mokyklai ? nuotolin? mokym?si. Pamokose ji gal?jo dalyvauti i? nam?. Paaugl?s t?vams, padedant terapijos specialistei, pavyko suprasti, kad svarbu sukurti dukrai saugi? aplink?, dr?sinti, skatinti jos pasitik?jim? savimi, o problemas spr?sti tarpusavyje. D?l to namuose mergait? dabar jau?iasi saugi.
Po gilios kriz?s ir 8-i? m?nesi? intensyvios ?eimos terapijos pasiekta d?iugi? rezultat?. ?e?toje klas?je ir i? nam? ?iuo metu besimokanti paaugl? jau artimiausiu metu pasirengusi gr??ti ? ?prast? mokykl?.
B?tinas individualus
po?i?ris ? kiekvien? pa?eid?iam? vaik?
Kaip ir min?tu atveju, da?nai terapinis procesas su ?eima yra daugiasluoksnis, jaunuolio sunkumai tarsi atveriami vienas po kito, taip palaipsniui atsiskleid?ia gilesn?s delinkventinio elgesio prie?astys ir i?takos.
?Norint pagelb?ti paaugliui, taip pat svarbu atrasti t? vienintel? konkre?iam paaugliui skirt? pagalbos keli? iki kol nesusiformavo sistemingas jo elgesys. Tad visais atvejais ie?kome individualaus pri?jimo prie vaiko, stengiam?s rasti b?tent jam paveikius ?od?ius, padedame vizualizuoti galim? pokyt? ir nukreipiame jo link. Tokias galimybes atveria ?i programa, be kita ko, ji suteikia daug laisv?s specialisto k?rybi?kumui ir lankstumui, kas itin svarbu dirbant su paaugliais?, ? akcentuoja koordinator? J. Butk?.
?eimos terapijos metodika unikali ir tuo, kad ? darb? ?traukiama ne tik vaiko ?eima, bet da?nai kur kas platesn?, vaikui reik?minga artimiausia aplinka, da?nai tai b?na ir mokykla. O identifikavus vaiko sunkumus ?iose aplinkose, joms kei?iantis, kinta ir paauglio elgesys.
Multidimensin?s ?eimos terapijos programa trunka ne ma?iau kaip pus? met?, sud?tingesniais atvejais gali b?ti prat?sta iki 8 m?nesi?. T?v? ir paauglio susitikimai su terapijos specialistu vyksta kart? ar du per savait? ?eimos pasirinktoje aplinkoje ? namuose, bibliotekoje, kavin?je ar kalbamasi tiesiog vaik?tant gamtoje.
Labai gerai, kada pagalba paaugliui prieinama ?ia pat, mokykloje. Pavyzd?iui, Olandijoje Multidimensin?s ?eimos terapijos komanda dirba kiekvienoje didesn?je mokykloje ir tai pasiteisina. Lietuvoje ?eimos terapijos komandos ?iuo metu veikia Vilniuje, Kaune, Klaip?doje ir 100 km spinduliu aplink ?iuos did?iuosius miestus, bet savo veikl? planuoja pl?sti ir ? kitus regionus. Jau pavyko pad?ti 99-ioms ?alies ?eimoms. ?iuo metu dirbama dar su 54-iomis kompleksini? eglesio sutrikim? turin?ius paauglius auginan?iomis ?eimomis.
Daugiau informacijos apie Multidimensin?s ?eimos terapijos projekt? ir komandos kontaktai: https://vaikoteises.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/projektai/multidimensine-seimos-terapija
Programa vykdoma pagal 2014?2021 m. Europos ekonomin?s erdv?s finansinio mechanizmo programos ?Sveikata? l??omis finansuojam? projekt? ?Multidimensinis po?i?ris ? vaik? ir jaunimo elgesio problemas per MDFT programos ?gyvendinim??.

 479 per?i?r? (-a)

50% Likes
50% Dislikes