Pažadėjusi atlaisvinti karantino gniaužyus Ingrida Šimonytė viešai pasiaiškino, kodėl apsigalvojo. Ligitos Sinušienės nuotr.
Trečiadienio vakarą savo Facebook paskyroje Lietuvos ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė pasiaiškino, kodėl apsigalvojo ir karantino dar neatlaisvina. Cituojame jos įrašą:
“Laisvinimų klausimu.
Vos prieš savaitę vienas svarbiausių epidemiologinės situacijos rodiklių, kuriais remdamiesi priskiriame situaciją vienam ar kitam scenarijui, nukrito žemiau 500 atvejų/100 tūkst.gyventojų per 14 dienų ribos. Tai gerai, kadangi rodiklis ir toliau mažėja, tačiau reikia matyti ir pilnesnį paveikslą – antai Vilniaus miesto savivaldybėje nuo 500 ribos situaciją kol kas teskiria vis 0,21 atvejo, o bendrą rezultatą labiau tempia nemažos dalies likusios Lietuvos padėtis. Tad nors gerėjančias tendencijas tvirtina ir kai kurie kiti rodikliai, situacija išlieka trapi – iki tų 500 atvejų nuo dar žemesnio lygio nei esame šiandien priešingoje ciklo fazėje užaugome per dvi dienas.
Ne viena ES šalis pastaruoju metu vėl sugriežtino karantino reikalavimus. Buvo ir tokių, kurios buvo tikrai puikių rezultatų pasiekusios, bet viruso mutacija pasiuntė tuos pasiekimus į nokdauną. Nebūdama didžiausiose tarptautinio susisiekimo kryžkelėse Lietuva turi šiokią tokią privilegiją, tačiau visiškai apsisaugoti negali.
Greičiausiai džiugesys dėl pasiekto C scenarijaus galbūt paskatino drąsiai teikti siūlymus, jog jau jau gali būti atlaisvinta tas ar anas. Buvome sutarę, kad remdamiesi ekspertų pasiūlytais keturiais scenarijais paskelbsime viešą dokumentą, kuriame būtų sudėliotos prielaidos dėl vieno ar kito apribojimo keitimo. Pagal tą dokumentą ateityje Vyriausybė priimtų konkrečius sprendimus situacijai kintant. Tokio dokumento projektas buvo svarstomas VESKe ir buvo pateiktas svarstyti Ekspertų grupei, kuri savo svarstymus baigė vakar vakare ir surašė savo pastabas.
Ar tai, kad Ekspertai surašė pastabas prieštaraujančias vienai ar kitai idėjai, reiškia, kad Vyriausybė negali priimti sprendimų? Ne, nereiškia. Tokių situacijų jau buvo. Pvz., karantino sugriežtinimo pradžioje buvo siūloma uždaryti darželius, ko nepadarėme be kita ko ir dėl tėvų psichikos sveikatos sumetimų. Nors galima gana patikimai lažintis, kad tą sprendimą priėmus šiandien situacijai naujų susirgimų statistikoje veikiausiai būtų geresnė. Didelė dalis ekspertų nepritarė ir slidinėjimo vietų atvėrimui.
Visgi, kiekvienas toks nuomonių išsiskyrimas yra ne šiaip pagrindas “politiniam sprendimui”, kurį Vyriausybė be jokios abejonės gali daryti. Vyriausybė turi sutarti, kad ji tokį sprendimą daro ir prisiima atsakomybę už jo pasekmes. Galiausiai, pastabas teikiantys žmonės, skiriantys ministrų kūrybos vertinimui savo laiką, turi teisę į elementarų padorumą – t.y. įsitikinimą, kad pastabos bent jau buvo perskaitytos, aptartos ir įvertintos vienaip ar kitaip.
Tad kas toliau? Kito pirmadienio VESKui tikėčiausi atnaujinto schemos – ten kur ekspertų pastabos priimtinos patobulinus, ten, kur ne – aiškių alternatyvų, dėl kurių Vyriausybė galėtų apsispręsti. Yra sutarta, kad pirmadienį tam tikslui ir Vyriausybės pasitarimą bei posėdį organizuosime, ypač jeigu Ekonomikos ir inovacijų ministerija parengs koncepciją paramos priemonės, kuri motyvuotų smulkaus ir vidutinio verslo atstovus testuotis patiems ir testuoti savo darbuotojus. Kartu galbūt pavyks parengti ir papildomo veiklų laisvinimo algoritmą toms savivaldybėms, kur situacija yra gera ir neblogėjanti, t.y. kurios atskirai paimtos yra jau arčiau scenarijaus B.
Nesu niekur dalijusi pažadų, kad šiandien bus priimti kokie nors paties karantino lengvinimai, juoba, kad ir anksčiau skelbtuose karantino scenarijuose C scenarijuje net nebuvo numatytas kontaktinių paslaugų teikimo sąlygų keitimas. Prekybos – taip. Ar tai reiškia, kad paslaugų teikimo sąlygų nekeisime iki pars scenarijaus B, iki kurio toli? Ne, nereiškia. Galimas kitas sprendimas, bet dėl jo pirmiausia turime sutarti ir sutarti prisiimti už jį atsakomybę. Bet kaip ir minėjau, C scenarijuje esame vos kelios dienos ir tikrai dar nevisur. Apgailestauju, kad viešos diskusijos, kurių šios Vyriausybės veikloje netrūksta, kažkieno buvo priimtos už padarytus sprendimus, kurių Vyriausybė dar nebuvo padariusi.
Nė kiek neabejoju, kad pirmadienį pavyks sutarti dėl principinės karantino laisvinimo schemos, o atviri klausimai – dėl konkrečių nemaisto prekybos ir paslaugų atvėrimo etapiškumo ir sąlygų – bus išspręsti. Labai svarbu kuo greičiau sugrąžinti vaikus į mokyklas, suprantamas noras imtis įprasto verslo, tačiau dar svarbiau nepatekti į yo-yo spąstus.
Ar bus kitą savaitę ir paties karantino nutarimo pakeitimų? Greičiausiai, jeigu sutarta karantino laisvinimo schema tai leis, o mūsų judėjimas žemyn nuo atvejų kalno bus tik dar labiau įsitvirtinęs. Niekam nereikės nieko “reikalauti”, “tėkšti”, “rėžti” ar “atsikirsti”, nes esu tikra, kad tiesiog sutarsime dėl racionalaus sprendimo.
O šįvakar atsiprašau už lūkesčius, kurie nevalia buvo sukelti. Manau, kad už tai atsiprašinėti yra vis tiek maloniau, nei dėl sprendimų, kuriuos reikia atšaukti”.

Ar karantiną reikia atlaisvinti?

View Results

Loading ... Loading ...

 2,667 peržiūrų (-a)

67% LikesVS
33% Dislikes