Prie taisyklių esame pratinami nuo mažų dienų, tačiau, jei taisyklės nėra tiksliai apibrėžtos, o susitarimai aiškiai neįvardyti –tai ir vaikas nežino, ir suaugęs žmogus blaškosi, norėdamas įtikti ar prisitaikyti prie aplinkinių, konfliktų išvengti nepavyks.

Kai auklėjimas nebeveikia

Visi susiduriame su daugybe rašytų ir nerašytų taisyklių, pareigų ir iš jų atsirandančių padarinių ar apribojimų. Kasdien keliamės tam tikru laiku, ruošiame pusryčius, einame į darbą ar dirbame nuotoliniu būdu, gaminame pietus, vakarienę, užsiimame kita suplanuota buities ruoša. Ir taip kasdien, panašiu ritmu. Nuo pat mažumės vaikai pajaučia mūsų gyvenimo ritmą. Jie įpranta eiti miegoti sutartu laiku, ryte keltis, išmoksta laikytis dienotvarkės, namų taisyklių, tradicijų ir visuomenės normų.

Būna dienų, kai atrodo, jog viskas griūna vienu metu…

Būna dienų, kai atrodo, kad vaikai tiesiog neklauso ir joks auklėjimo metodas nebeveikia, kad daiktai kliudo, kad laiko viskam pritrūksta. Tada dažnai jaučiamas bejėgiškumas, pyktis, nusivylimas savimi ir visais aplinkiniais. Aiškus susitarimų, bendrų taisyklių žinojimas ir jų laikymasis padeda išgyventi ir įveikti tokius sunkius momentus. Visada pravartu apsvarstyti šeimos taisykles – ar yra aptartosir surašytos bendros taisyklėsir laikomasi jų ? Būtina numatyti padarinius, jei sulaužomos taisyklės, kuo jos keičiamos, jei iškyla nenumatytos situacijos. Pavyzdžiui, grįžę namo, jūs galite tikėtis, kad vaikas bus išplovęs indus, bet ar buvote susitarę, kad jis turi tai padaryti ?  Ar kasdien to reikalaujate? O gal tik kartais jums reikia jo pagalbos? Esant konkretiems ir aiškiems susitarimams, vaikas irgi žino, kas nutiks, jei susitarimą sulaužys ir nenustebs sulaukęs iš tėvų pasipiktinimo ar kokio malonumo apribojimo.

„Konfliktas dažniausiai būna užprogramuotas ir pyktis neišvengiamas, kai nėra  aiškaus susitarimo“

Numanomi susitarimai

Konfliktas dažniausiai būna užprogramuotas ir pyktis neišvengiamas, kai nėra  aiškaus susitarimo. Jei pastebite, kad dažnai šeimoje dėl nesusikalbėjimo įsižiebia konfliktai, pirmas žingsnis yra tiesiog susėsti ir įvardyti aiškiai: ko norite iš vaikų,ko norite iš namuose gyvenančių suaugusiųjų ar paauglių, kokio konkretaus elgesio tikitės ir kas laukia tada, jei to nebus laikomasi.Tam, kad toks susitarimas įgautų prasmę, kad tokios sutarties namuose būtų laikomasi, ji turi būti visiems aiški ir žinoma.

„Namų darbai buityje yra viena mokymosi proceso dalių. Išmokti darbai namuose yra įtvirtinami ir gyvenime“.

Svarbu pagalvoti, kaip laikotės savo žodžio namuose?

Neretai  grįžę iš darbo jaučiamės pavargę ir tikimės šeimos narių supratimo, palaikymo, lankstumo, kartais leidžiame sau vienų ar kitų pareigų neatlikti, o neskubius pažadus nukelti ar net pamiršti. Tokį  elgesį mato ir iš mūsų mokosi vaikai. Labiau empatiški vaikai supranta aplinkybes ir lanksčiau reaguoja, bet dažniau mažyliai ar jaunuoliai pastebi tik neatliktas pareigas ar neištesėtus pažadus. Tad kitas ypač svarbus dalykas kalbant apie tarpusavio sutarimą yra rodomas pavyzdys: kuo suaugę šeimos nariai yra pareigingesni ir atsakingesni, tuo daugiau šių vertybių mokosi iš jų ir vaikai.

„Žaidimas – puiki susitarimų ir taisyklių mokykla. Jo metu galite aptarti, kaip kiekvienas šeimos narys jaučiasi, kai taisyklių nėra laikomasi“

Skatinimo sistemos

Lengvo intensyvumo sistema primena vaikui, kad laukia linksma veikla atlikus darbus (

susitvarkius rūbus, susidėjus išmėtytus daiktus, išnešus šiukšles ir t.t).Paskatinimui tai gali būti mėgstama televizijos laida, šansas praleisti šiek tiek laiko prie kompiuterio, pasikalbėti telefonu su draugu, pažaisti su tėvais, išeiti į kiemą ir pan. Tėvams reiktų priminti šį paskatinimą: „Pirmiausia padaryk  darbus, tuomet galėsi 30 min. žaisti kompiuteriu“.

Sudėtingo intensyvumo sistema. Joje daugiau planavimo ir tėvų darbo, tačiau kai kuriais atvejais ji yra būtina sprendžiant buityje darbų problemas. Ši sistema gali apimti taškų kaupimą, kuriuos vėliau vaikas gali panaudoti privilegijų pirkimui. Tėvai kartu su vaiku išsikelia tikslus, numato apdovanojimus ir pasekmių rezultatus.

„Jei pastebite ilgalaikių sunkumų bendraujant su vaiku, kurių nepavyksta patiems išspręsti, konsultuokitės su specialistais“

Skatinimo sistemos sukūrimas

1 žingsnis. Aprašykite probleminį elgesį. Tėvai kartu su vaiku turi nuspręsti, kuris elgesys sukelia problemų atliekant buities darbus. Probleminis elgesys turėtų būti aprašytas tiksliai (pavyzdžiui, skundžiasi arba dejuoja, skuba atlikti darbus, daro daugybę klaidų).

2 žingsnis. Nustatyti tikslus. Tikslai susiję su probleminiu elgesiu. Pavyzdžiui, jei vaikas neužsirašo ir pamiršta atlikti darbus, tikslas gali būti toks: „Tadas užsirašys  darbų užduotis į užrašų knygelę per kiekvieną pasitarimą.“

3 žingsnis. Nuspręskite dėl galimų apdovanojimų ir pasekmių. Atliekamų darbų sistema veikia geriau, kai vaikas gali pasirinkti iš kelių apdovanojimų. Rekomenduojama taškų sistema, kurie gaunami už vaiko elgesį, atitinkantį išsikeltą tikslą. Kiekvienas apdovanojimas vertas tam tikro skaičiaus taškų. Vaikas surinkęs šiuos taškus gali įsigyti norimą privilegiją (pažaisti kompiuteriu, paskambinti draugui, pasivažinėti dviračiu ir pan.)

4 žingsnis. Pasirašykite namų darbų kontraktą (sutartį), kuriame turi būti nurodyta, ką vaikas sutinka daryti ir ką tėvai įsipareigoja atlikti. Jei vaikas nesilaiko sutarties, nereikėtų konfliktuoti su vaiku, tiesiog neskirti jam taškų. Tėvams taip pat reikėtų nepamiršti pagirti, jei šis laikosi susitarimo.

Ši sistema ne visada veikia iš pirmo karto, todėl tėvai turėtų būti pasirengę ją pertvarkyti ir išbandyti iš naujo. Kai vaikas ima elgtis taip, kaip nurodyta sutartyje, ji gali būti pakeista ir galima dirbti ties kitu probleminiu vaiko elgesiu.

Kas yra namų darbų kontraktas (sutartis)?

Tai susitarimas tarp tėvo(-ų) ir vaiko ar paauglio ( kuriam daugiau nei 16 metų ), kuriame aiškiai nurodomasdarbų ir užduočių atlikimo laikas ir laikas, kada grįžti namo iš vakarėlio bei būtiniausi darbai pagal vaiko amžių. Pavyzdžiui, ryte pasikloti lovą, vakare nusiprausti ir išsivalyti dantis, perskaityti knygas ir t.t. Kontrakte aptariamas apdovanojimas ir pasekmės už atliktus ar neatliktus namų darbus bei nesilaikant duoto pažado, pavyzdžiui, sutartu laiku negrįžus namo ir pamiršus paskambinti ar kitaip informuoti tėvus.

Kam reikalingas šis kontraktas (sutartis)?

Namų darbai buityje yra viena mokymosi proceso dalių. Išmokti darbai namuose yra įtvirtinami ir gyvenime. Vaikai išmoksta būti organizuoti  ir atsakingi už namų darbų užduočių atlikimą. Namų darbų kontraktas padeda vaikams ugdytis savikontrolę, namų darbų atlikimo įprotį ir spręsti problemas pačiam.Kad susitarimų būtų laikomasi, pateikiame dar keletą  rekomendacijų, į kurias turėtume atkreipti dėmesį norėdami, kad vaikai jus dažniau išgirstų.Abu tėvai turi laikytis bendrų susitarimų vaiko ar paauglio atžvilgiu. Taip vaikai ar paaugliai žinos, kad net tėvamsnesant namuose dienotvarkė ir reikalavimai išlieka.

Daugiau žaiskite su savo vaiku.

Žaidimas – puiki susitarimų ir taisyklių mokykla. Jo metu galite aptarti, kaip kiekvienas šeimos narys jaučiasi, kai taisyklių nėra laikomasi. Laikas, praleistas kartu, stiprina jūsų šeimos ryšį.Svarbiausia atrinkti daiktus, kurie jums teikia džiaugsmą, o kurie tik užima vietą namuose. Susitvarkę namus pajusite, kaip jūsų gyvenime atsirado daugiau erdvės asmeniniam tobulėjimui, pomėgiams, nes jaučiatės laimingesni. Namų erdvės tvarka, pasirodo, susijusi ir su santykiais tarp artimųjų, jų praeitimi, o labiausiai, žinoma, su pačiu savimi.
Svarstydami, ką pasilikti, klauskite savo širdies; svarstydami, ką kur padėti, klauskite savo namų.

Būkite laimingi ir pozityvūs !

Būkite pavyzdžiu tokio žmogaus, kokiu norite matyti savo vaiką. Paklauskite jo, kaip jis apibudintų savo draugams tėvus ? Linksmi, švelnūs, geri, rūpestingi, daug žaidžia, supranta, juokiasi, paguodžia… O gal griežti, pavargę, pikti, nesukalbami, duoda daugybę nurodymų… Įpratus šypsotis, kas benutiktų, situacija dažniausiai pagerėja, nesklandumai nebeatrodo tokie dideli ir neįveikiami. Matydami tėvus pozityvius, vaikai ir patys tokie tampa.

Jei pastebite ilgalaikių sunkumų bendraujant su vaiku, kurių nepavyksta patiems išspręsti, konsultuokitės su specialistais.

 

Autorės iliustracija
Parengė Sveikatos specialistė Virginija Mockutė.

 8,046 peržiūrų (-a)

100% LikesVS
0% Dislikes