Pastaraisiais metais lietuviai su pavydu seka kelių, automagistralių pokyčius Lenkijoje: sparčiai tiesiamos autostrados, statomi viadukai, lėtėjimo juostos. Keliuose ideali danga, daugumoje vietų įrengti atitvarai nuo laukinių gyvūnų, plečiasi apšviestų kelių tinklas. Kitaip tariant, diegiamos realios priemonės, kurios pasitarnauja ne tik eismo sąlygų gerinimui, bet ir saugumui keliuose.
„Lietuvoje, susidaro įspūdis, jog visas dėmesys – ne realioms saugumo priemonėms, kaip kaimyninėje šalyje, bet prevencinėms – greičio matuokliams. Žinoma, greičio matuokliai drausmina ir didina saugumą keliuose, bet ar išskirtinis dėmesys prevencijai – teisingiausias kelias saugumo keliuose link?“, – rašo savo paskyroje Seimo narys (TS-LKD) Mindaugas Skritulskas.
Jis, kartu su grupe Seimo narių, registravo įstatymo pataisas, kurios turėtų nustatyti greičio matuoklių statymo ir eksploatacijos tvarką bei kartu paskatinti skirti didesnį dėmesį realioms, bet ne prevencinėms priemonėms ir Lietuvos keliuose, kas ateityje leistų didžiuotis ir savo – Lietuvos keliais.
„Švyturys“ paprašė Seimo nario Mindaugo Skritulsko plačiau pakomentuoti šią iniciatyvą.
-Statoma daug sektorinių greičio matuoklių greitkeliuose bei magistralėse, kur eismo įvykių nėra daug. Tuo tarpu jūs pats kreipėtės į Lietuvos automobilių kelių direkciją (LAKD) dėl to, kad vienoje avaringiausių Lietuvos vietų, vadinamojoje HBH sankryžoje prie Palangos būtų įrengti bent jau šviesoforai?
-Teko pasidomėti tvarka, kaip tie greičio matuokliai statomi ir kokiais teisės aktais remiantis parenkamos vietos jiems įrengti. Tiesą pasakius neradau jokio įstatymo ar poįstatyminio akto, kuris reglamentuotų šią tvarką. Yra tik LAKD vadovo nustatyti kriterijai ir tais kriterijais vadovaujantis priimami sprengimai kuriuose keliuose ar ruožuose statyti greičio matavimo įrenginius.
Taigi, susiformuoja ydinga praktika, kai ta pati institucija nustato kriterijus bei priima sprendimus dėl įgyvendinimo. Siūlomais įstatymo pakeitimais norime nustatyti kitokią tvarką, kad kriterijus nustatytų Vyriausybė. Tai galėtų padaryti Susisiekimo ministerija, o sprendimus dėl radarų įrengimo priimtų Kelių direkcija.
Tuo tarpu dabar galiojanti tvarka prieštarauja esminiams kontrolės principams. Kelių direkcija gali būti netiesiogiai suinteresuota greičio matavimo įrenginių statymu, nes dalis pajamų, jų projektų finansavimui surenkama iš baudų už Kelių eismo taisyklių pažeidimus. Žinoma, greičio matuokliai tikrai padeda ir mažina eismo įvykių skaičių keliuose. Įstatymų pataisų iniciatoriai nėra nusistatę prieš šią efektyvią priemonę. Niekas nepasisako už tai, kad jų skaičių reikia mažinti, ar apskritai uždrausti. Tačiau mes keliame visai kitą klausimą – ar jos teisingai, proporcingai yra diegiamos, ar statomos tikrai tose vietose, kur labiausiai jų reikia?
Artimiausias pavyzdys – jūsų paminėta HBH sankryža prie Palangos, kur kertasi du itin judrūs keliai – Liepojos plentas ir kelias iš Žibininkių į Palangą. Šioje sankryžoje kiekvienais metais įvyksta eismo įvykiai, kai žūsta žmonės. Tačiau sankryžoje iki šiol nėra nei šviesoforų, nei planuojama įrengti ten žiedinę sankryžą. Netgi tų pačių greičio matuoklių nėra. Todėl kyla natūralus klausimas, kodėl greičio matuokliai statomi magistralėse, kur avaringumas mažas, kur per metus neįvyksta jokių rimtesnių eismo įvykių, tačiau ten, kur iš tiesų pavojinga, jie nestatomi.
Dabar susidaro įspūdis, kad prioritetas yra matuokliai. Po to, kai prieš trejus metus Klaipėdos rajone, Slengiuose, automobilis partrenkė paspirtuku važiavusį 14 metų berniuką, vietos bendruomenė kreipėsi į Kelių direkciją, kad šioje gyvenvietėje būtų įrengtas apšvietimas bei eismo saugumo reikalavimus atitinkančios perėjos. Praėjo trys metai, tačiau niekas nepadaryta. Iki šiol nesugebama tinkamai įrengti autobusų stotelės Šventojoje. Tačiau greičio matuokliai atsiranda tiesiog pirštų spragtelėjimu, ir viskas vyksta sklandžiai.
Yra ir daugiau klausimų. Kodėl iki šiol nėra autostradose įrengiami atitvarai nuo laukinių gyvūnų? Kodėl iš Girkalių gyvenvietės, įvažiuojant į Palangos kelią, nėra lėtėjimo juostos? Žmonės skundžiasi, jog savaitgaliais, kai vyksta intensyvus eismas, negali saugiai pasukti Palangos link. Autobusų stotelės link žmonės priversti eiti važiuojamąja kelio dalimi. Apie šiuos, atrodo, labai nedidelius, bet žmonėms svarbius dalykus yra pamirštama. Tačiau LAKD prioritetuose vien tik greičio matuokliai.
-Ar pagaliau bus sutvarkyta kita labai pavojinga Liepojos plento ir Darbėnų-Šventosios kelio sankryža?
-Dėl žiedinės sankryžos šioje vietoje įrengimo į Kelių direkciją kreipiausi prieš beveik metus. Iš tiesų ši sankryža yra pavojinga. Tačiau, pasak Kelių direkcijos, tai yra padaryti sudėtinga. Galų gale, jei sudėtinga šią sankryžą pertvarkyti į žiedinę, galima būtų įrengti bent jau šviesoforus. Kelių direkcija patikino, jog statys matuoklius, bet apie realias priemonės, vėl nieko nekalbama. Taigi, susidaro įspūdis, LAKD prioritetai ne ten, kur reikia.
Dėkoju už komentarą
Kalbino Gintaras Mikšiūnas
897 peržiūrų (-a)