Alvydas ZIABKUS
„Švyturio“ apžvalgininkas

Kontroliuoti kontroliuojantį. Šito siekia savo įgaliojimuose susipainiojęs Kretingos rajono meras Antanas Kalnius.
Savivaldybių merams daugiau galių suteikusi naujoji Vietos savivaldos įstatymo redakcija rajono merui taip išpūtė sparnus, kad jis, panašu, jau pradeda nebejausti žemės po kojomis ir rajone jaučiasi visagaliu, kuriam nebegalioja įstatymai.
Po to kai tarybos nario veiklai skirtų lėšų auditą atlikusi savivaldybės kontrolierė Sandra Grigaitytė – Gedvilienė nustatė, kad biudžeto lėšas švaistė ne tik tarybos valdančiosios daugumos žiedas, bet ir pats meras, savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybą užgulė iš rajono valdžios atplaukę tamsūs debesys.
Dar prieš Naujuosius metus kontrolierę išsikvietęs A.Kalnius ją rūgojo, kad ši apjuodinusi tarybos narius. Rūgojo taip, kad kontrolierei po to visą savaitę teko griebtis vaistų ir lankytis pas gydytojus.
Tačiau tuo savo darbą atlikusios kontrolės tarnybos persekiojimas nesibaigė. Naudodamasis tuo, kad pagal Savivaldos įstatymą kontrolierę į komandiruotes išleidžia meras, A.Kalnius nusprendė, kad Kretingos rajono kontrolierei nereikia nei tobulintis, nei žinoti naujų teisės aktų išaiškinimo.
Pateikus prašymą vykti į savivaldybių kontrolieriams ir tarnybų darbuotojams skirtą seminarą – konferenciją gruodžio pradžioje Kaune, meras nusprendė pakontroliuoti, o ką ta kontrolės tarnyba ten išvažiavusi veikia.
Neleidęs į komandiruotę, A.Kalnius paprašė kontrolierės pateikti kiek kartų per 2023 metus buvo važiuota į seminarus, kiek tam buvo skirta lėšų ir paprašė ataskaitos, kas juose buvo sužinota.
Vieno keršto akto nepakako. Kontrolierė nebuvo išleista ir į kovo viduryje vykusį kvalifikacijos kėlimo seminarą bei visuotinį Savivaldybių kontrolierių asociacijos narių susirinkimą Birštone. „Nesu gavęs kontrolierės paaiškinimų, dėl praėjusių metų išlaidų seminarams“, – atrėžė A.Kalnius, nors tokios išlaidos yra puikiai žinomos savivaldybės buhalterijoje.
S.Grigaitytė – Gedvilienė informavo, kad kvalifikacijos kėlimui naudoti asignavimai yra nurodyti pateiktame tarnybos metinių ataskaitų rinkinyje ir dar kartą paprašė išleisti į komandiruotę Birštone. „Nepagrįstas mokymų reikalingumas. Nepateikta informacija apie praėjusių mokymų naudą“, – iš kontrolierės toliau tyčiojosi meras.
Likus kelioms dienoms iki seminaro, kontrolierė trečią kartą kreipėsi į merą, suabejojusi ar, kontrolierės tarnybai neleisdamas kelti kvalifikaciją, meras neviršija savo įgaliojimų. Tuomet už A.Kalnių vicemerė Vilija Venckutė – Palaitienė atsakė, kad sprendimas šiuo klausimu jau buvo priimtas.
Kas tai, jei ne įstatymus pažeidžiantis mero savavaliavimas, kuris jaučiasi vadovaujantis ne savivaldybei, bet savo privačiai bendrovei?
Apie Kretingos rajone susiklosčiusią nesveiką situaciją S.Grigaitytė – Gedvilienė jau informavo Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetą, Valstybės kontrolę. Apie galimą rajono mero piktnaudžiavimą savo valdžia yra žinoma ir prokuratūroje.
Tačiau kelis kartus iš kontrolierės pasityčiojęs A.Kalnius įsismarkavo dar labiau. Kovo 20 dieną savo potvarkiu jis savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito skyriui pavedė atlikti savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditą.
Lyg nesuprasdamas įstatymų ar nemokėdamas jų skaityti, A.Kalnius rėmėsi Vietos savivaldos įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 8 punktu, kuris numato, kad meras kontroliuoja ir prižiūri savivaldybės viešojo administravimo institucijų, įstaigų ir įmonių vadovų veiklą, kaip jie įgyvendina įstatymus, Vyriausybės nutarimus ir savivaldybės tarybos sprendimus.
A.Kalniaus bėda yra ta, kad savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba nėra merui pavaldus savivaldybės administracijos padalinys. Tai – nepriklausomumo principu savo veiklą grindžianti savivaldybės tarybos įsteigta ir tik jai atskaitinga atskira biudžetinė įstaiga, turinti savo antspaudą. Būtent šios tarnybos pagalba savivaldybės taryba kontroliuoja savivaldybės administraciją ir mero instituciją.
Įstatymas numato, kad savivaldybės kontrolierius priima sprendimus pagal atliktų auditų ataskaitas ir nurodo merui bei audituotų subjektų vadovams pašalinti jų veiklos trūkumus ir nustato terminus. Meras privalo ištaisyti šiuos trūkumus ir apie jų pašalinimą raštu pranešti savivaldybės kontrolieriui.
Tačiau A.Kalnius nusprendė, kad jis pats gali tikrinti jo veiklą kontroliuojančią tarnybą. Merui atskaitingas ir savivaldybės administracijos direktoriui pavaldus Centralizuoto vidaus audito skyrius jau kreipėsi į savivaldybės kontrolierę, prašydamas pateikti įvairius daugiau nei 4 metų tarnybos dokumentus.
Tačiau savivaldybės kontrolierė tokį prašymą atmetė, nes teisės aktai nenumato savivaldybės administracijos teisės atlikti auditą savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyboje, kuri pati audituoja savivaldybės administraciją ir merą.
Įdomu, ar dabar rajono vadovai suprato, kad su tokiomis užmačiomis turėtų eiti rusų laivo kryptimi?

 807 peržiūrų (-a)

88% LikesVS
12% Dislikes