Elektros skirstymo operatorius (ESO) teigia per dieną pakeičiantis apie 2 tūkst. elektros skaitiklių į išmaniuosius, o bendrovės komunikacijos strategija nukreipta į vieno konkretaus naratyvo kūrimą bei palaikymą: esą to nori patys gyventojai, nes jaučia naudą. „Nauda“ tokia, jog padidėja sąskaitos, kurios galimai yra tik pavienės „klaidos“, kurių, deja, pasitaiko.
Tuo tarpu duomenų apsaugos ir kibernetinio saugumo ekspertai teigia, jog nauda gyventojams gali būti nebent psichologinė, nes skaitikliai ne kažkokie pasenę, o nauji, modernūs, skaitmeniniai. Todėl galimai didžiausią naudą po skaitiklio pakeitimo, ko gero, jaučia ESO. Praėjusią savaitę per laidą „LRT Girdi“ nuskambėjo pono Albino istorija. Pakeistus jo elektros skaitiklius į skaitmeninius per nepilną savaitę įprastą sąskaita išaugo ne dešimtimis, o šimtais eurų.
Tai, kad įdiegus automatinius skaitiklius elektros rodmenys išauga, pastebi tūkstančiai šalies gyventojų. Į „Švyturio“ redakciją per pastarąjį pusmetį kleipėsi kone dešimt Kretingos rajono gyventojų, kurie rodė savo sąskaitas po to, kai jų privačiose valdose buvo sumontuoti „išmanieji“ skaitikliai, dėl kurių išmaniai išaugo ir mokėtinos sumos už elektros energijos suvartojimą. Vieniems tenka pakrapštyti pinigines dešimtimis eurų daugiau, kitiems net šimtu, o kartais ir daugiau. Žmonės skundžiasi, jog ieškodami teisybės tiesiog atsimuša į sieną.
Jei po skaitiklio pakeitimo sąskaitos ženkliai išauga sąskaita – esą gal kur gedimas atsirado, gal skaitiklis su broku, gal kur nutekėjimas buvo. Kodėl staiga tie „nutekėsimai“ fiksuojami iš karto po skaitiklio pakeitimo? Kodėl prie analoginio skaitiklio jokių nutekėjimų ar gedimų nebūdavo? Klausimai retoriniai, į kuriuos rinkos monopolininkas neatsako. Neretai ESO, tokiais atvejais, jei sąskaitos atrodo keistai didelės, prašo pateikti pašymą dėl gedimo. Tai galima padaryti bendrovės internetinėje svetainėje, skyrelyje“ Gedimų registravimas“.
Vienas redakcijai žinomas Kretingos gyventojas taip ir padarė. Po skaitiklio pakeitimo gavęs mokėtiną kosminę sumą, ESO savitarnos portale jis peržiūrėjo naujausią pateikiamą suvartojimo istoriją ir palygino su praėjusių metų tų mėnesių suvartojimais ir patyrė šoką. Žmogus parašė skundą, jog galimai yra nepagrįsti elektros rodmenys, nes sąskaitos su mokėtinomis sumomis ženkliai viršija praėjusių metų vidurkius, nors pusę metų buvo išvykęs dirbti į Norvegiją.
Ir tik naudojant necenzūrinę leksiką bei pakeltą balsą jis privertė ESO perskaičiuoti. Per mėnesį užsitęsusius kryžiaus karus su bejausmiais išdresiruotais vadybininkais, žmogui pavyko pasiekti, kad sąskaitos tilptų bent jau į sveiko proto ir logikos rėmus.
Kitas kretingiškis, ieškodamas tiesos taip pat susidūrė su zombiais, kurie nieko negirdi ir lyg papūgos kartoją tą patį, esą viskas gerai. Žmogus dirbo Norvegijoje, namie nebuvo pusę metų. Tuo metu, kai jis buvo Lietuvoje namas suvartojo po 80 kw į mėnesį. Pakeitus skaitiklį į skaitmeninį, stebuklingai atsirado 350 kw per mėnesį suvartojimas, tuo metu kai namas buvo negyvenamas, juo labiau, kad automatai, esantys pastato viduje, kaip teigia istorijos herojus, buvo išjungti. Tuo tarpu ESO apkaltino, jog kaltas įrengtas „trifazis“, tad nėra čia ko reikšti pretenzijas.
Kai kuriems gyventojams pavyksta išsiprašyti, kad ESO darbuotojai atvyktų, išmontuotų skaitliuką, nusivežtų jį patikrinti. Tačiau už tai tenka dar ir papildomai susimokėti.
ESO nuolat ginasi, esą sąskaitų augimas nesusijęs su pačiais skaitikliais, o su laiku nedeklaruotais rodmenimis. Tačiau kai tokių istorijų su padidėjusiomis sąskaitomis atsiranda tūkstančiai, kyla daug klausimų. Nemaža dalis tokių nukentėjusių tyli ir tiesos neieško, nes jiems elektra pabrango ne dešimtimis, o tik keliais eurais. Viena aišku – išmanieji įrenginiai, skirti duomenims rinkti apie suvartotą energiją, galimai nėra patikimi. Nulaužti sistemas, naudojant, pavyzdžiui, juodąjį internetą, yra pakankamai nesudėtinga. Tačiau sąskaitų didinimu per nuotolį greičiausiai užsiima ne priešiškų šalių programišiai. Tiesiog žmonės po tokių istorijų viską supranta paprastai. Jie jaučiasi apgauti.
Vyšnia ant torto – istorija, kurią skelbė LRT GIRDI laida. Į televiziją kreipėsi pensininkas Albinas. Jis prašė pagalbos, kodėl netikėtai vieną dieną į jo pašto dėžutę atkeliavo kelių šimtų eurų sąskaita už elektrą. Pasirodo, kad tokia mokėtina suma susikaupė net ne per mėnesį, o vos per kelias dienas, po to, kai jo namų skaitiklis buvo pakeistas privalomu būdu.
ESO darbuotojai skaitiklį Albino namuose pakeitė rugpjūčio 27 d. Rugsėjo 9 d. jis gavo sąskaitą. Prisijungęs prie savo paskyros savitarnos svetainėje jis negalėjo patikėti tuo ką pamatė. Mokėtina suma už paskutinį mėnesį siekė 667 eurus. Žmogus kreipėsi į Ignitis. Bendrovės darbuotojai atsakė, jog jie gauna duomenis iš ESO ir pagal juos išrašo sąskaitas. Pensininkas susisiekė su ESO ir išgirdo istoriją apie neva klaidingas apskaičiavimo priežastis. Per 4 dienas modernusis skaitiklis prisuko 1700 kw. Vėliau įvyko stebuklas. Po skambučio skaitiklis stebuklingai susitaisė, nors prieš tai, jis buvo galimai sugedęs.
Technologijų ekspertas Marius Pareščius LRT laidoje komentuodamas šią ir panašias istorijas sakė, „klaidos“ gali siekti keliasdešimt eurų per mėnesį. Sudėjus per visą Lietuvą, gali susidaryti įspūdinga suma.
Niekas neišsklaidė abejonių, kad galima koreguoti „modernių“ skaitiklių rodmenis per atstumą į bet kurią pusę. Po LRT laidos „Ignitis“ viešųjų ryšių padalinys išplatino pranešimą, jog ESO atmeta abejones dėl išmaniųjų skaitiklių nepatikimumo, esą duomenimis manipuliuoti neįmanoma.
„Lietuvos gyventojams diegiami naujos kartos išmanieji apskaitos prietaisai yra patikimi ir koreguoti jų duomenų neįmanoma, o visose perdavimo sistemos grandyse yra įdiegti aukščiausi saugumo sprendimai“, – rašoma pranešime.
Toliau Ignitis rašo, jog skaitiklio metrologinis modulis ir jo programinė įranga yra įdiegiami išmaniojo skaitiklio gamybos metu ir negali būti vėliau modifikuojami nei prisijungus prie skaitiklio fiziškai, nei iš išmaniosios apskaitos sistemos (SM IS). „Tai reiškia, kad ESO specialistai neturi galimybės keisti skaitiklio matavimo algoritmų, apskaitančių elektros energijos suvartojimą arba/ir gamybą“, – teigia bendrovės atstovė R. Juodkienė.
Tačiau tai tik viešieji ryšiai. Visi žinome kokiu tikslu ir kaip jie daromi. Bendrovė ESO, kurią užliejo gyventojų nusiskundimų lavina po to, kai skaitikliai buvo pakeisti, kitaip ir negali elgtis. Bendrovė ginasi. Tačiau ar moralu tikėti tokia žinia, kad esą viskas gerai, o kalti vartotojai, kurie nieko nesupranta? Jeigu tokią žinią komunikuotų kontroliuojanti institucija, pavyzdžiui VERT, tada gali būti pagrindas tikėti. Tuo tarpu paslaugos tiekėjas, šiuo atveju ESO yra rinkos monopolininkas ir gali kalbėti bet ką, kad apsigintų, nes yra spaudžiamas į kampą dėl galimai neskaidraus elektros energijos apskaičiavimo, vartotojams pakeitus skaitiklius.
Todėl vienintelė logiška išeitis, kaip mums, vartotojams apsiginti, tai raginti naująją valdžia atlikti elektros energijos sistemos auditą visoje Lietuvoje.
1,483 peržiūrų (-a)