Nuo 2025 m. gegužės, taip pat ir šiuo metu Kretingoje ir aplinkinėse Lietuvos teritorijose buvo užfiksuoti reikšmingi GPS signalų trikdžiai, apie kuriuos praneša GPSJAM žemėlapių duomenys. Šios dienos žemėlapis rodo, kad trikdžių lygis Kretingos rajone apie 10%, t.y. aukšto stiprumo trikdžiai. Tuo tarpu 2022-2024 m. laikotarpio duomenys atskleidžia vidutinio stiprumo trikdžius (2-10%) kai kuriose vietovėse, o Kretingos rajone, taip pat ir Palangos savivaldybės teritorijoje situacija pablogėjo šių metų gegužės mėnesį, kol pietvakarinėje Lietuvos dalyje GPS trikdžiai suintensyvėjo kovo mėnesį.
GPS trikdžių priežastys Lietuvoje ir regione yra įvairios, o didžiausia diskusija sukasi apie galimus tyčinius veiksmus. Viena iš pagrindinių hipotezių yra susijusi su Rusijos vykdoma elektronine kova, kurią galimai naudoja siekdama apsisaugoti nuo Ukrainos dronų atakų ar sutrikdyti NATO šalių navigacijos sistemas. Pavyzdžiui, pranešama, kad Rusija intensyvina GPS signalų trikdymą aplink Kaliningrado sritį, kuri ribojasi su Lietuva ir Lenkija, kaip priemonę ginti savo karinius objektus nuo galimų oro atakų. Ekspertai pažymi, kad tokie trikdžiai gali būti ne tik tyčiniai, bet ir netiesiogiai paveikti civilines zonas 0dėl signalų sklaidos. Be to, Kaliningrado sritis dažnai minima kaip galimas trikdžių šaltinis, nes iš ten skleidžiami stiprūs signalai gali paveikti didelius regiono plotus, įskaitant Baltijos jūrą ir Lietuvos pakrantę.

Kitos galimos trikdžių priežastys apima techninius ir natūralius veiksnius. Pavyzdžiui, stiprūs elektromagnetiniai signalai iš netoliese veikiančių karinių pratybų ar net civilinių įrenginių, tokių kaip radijo stotys, gali sukelti trukdžius. Taip pat minimi atskiri atvejai, kai GPS signalai sutrinka dėl atmosferos sąlygų, tokių kaip audros ar saulės veikla, tačiau šie veiksniai retai sukelia tokius plačius ir nuolatinius trikdžius, kokie stebimi dabar. Dar viena hipotezė – tyčinis GPS trikdymas naudojant nelegalius įrenginius, tokius kaip pigūs signalų blokatoriai, kurie gali būti naudojami privačiame sektoriuje, tačiau jų poveikis paprastai ribotas ir nepasiekia tokio masto.

Regiono šalių reakcija rodo rimtą susirūpinimą. Lietuva, Estija ir Suomija ne kartą yra viešai apkaltinusios Rusiją dėl GPS trikdymo, siejamų su hibridinėmis karinėmis taktikomis. Pavyzdžiui, 2025 m. sausį Ryanair skrydis, artėdamas prie Vilniaus, buvo priverstas nukrypti į Varšuvą dėl signalų trukdžių, o panašūs incidentai fiksuoti ir kituose Baltijos šalių oro uostuose. Ekspertai teigia, kad nors orlaiviai turi atsargines navigacijos sistemas, tokie trukdžiai didina pilotų ir oro eismo kontrolierių darbo krūvį, o ilgalaikėje perspektyvoje gali kelti grėsmę saugumui. Taip pat pabrėžiama, kad trikdžiai paveikia ne tik aviaciją, bet ir jūrų transportą bei kasdienę navigaciją, tokią kaip mobilieji įrenginiai ar žemės ūkio technika.
Norint apsisaugoti nuo GPS trikdžių poveikio, galima imtis kelių praktinių priemonių. Pirmiausia, verta naudoti įrenginius, palaikančius kelių palydovų sistemų, tokių kaip GPS, GLONASS, Galileo ar Beidou, derinimą, kad būtų užtikrintas didesnis patikimumas, jei viena sistema sutrinka.

Antra, svarbu reguliariai atnaujinti navigacijos programinę įrangą ir naudoti atsargines navigacijos sistemas, tokias kaip inercinės navigacijos įrenginiai, ypač keliaujant strategiškai jautriose zonose. Trečia, vairuotojams ir laivų kapitonams rekomenduojama turėti popierinius žemėlapius ir kompasus kaip alternatyvą elektroninėms sistemoms. Be to, svarbu vengti priklausomybės nuo vieno GPS signalo šaltinio ir, jei įmanoma, naudoti signalų trukdžių aptikimo įrenginius, kurie padeda identifikuoti problemas realiuoju laiku. Vietos valdžia taip pat ragina gyventojus pranešti apie pastebėtus trikdžius, kad būtų galima greitai reaguoti ir informuoti atitinkamas institucijas.
498 peržiūrų (-a)