Atviras lai?kas Lietuvos Respublikos Aplinkos ministrui ir Akcinei bendrovei ?Orlen Lietuva?

Prab?gus 40 met? nuo Klaip?dos uoste ?vykusios ekologin?s katastrofos, kai sudu?o naftos tanklaivis ?Globe Asimi? ir ? j?r? i?siliejo daugiau nei 16 000 ton? naftos produkt?, naftos verslas i?lieka veikla, kur avarij? rizika ? mil?ini?ka, o j? poveikis ? pra??tingas, ypa? ? biologinei ?vairovei.

Prie? kelet? dien? ?ia, Lietuvoje, v?l susid?r?me su ?ymiai ma?esne, bet nerim? turin?ia kelti avarija. ?Orlen Lietuva? priklausan?iame B?ting?s terminale i? pakrovimo pl?duro i?siliejo naftos produkt? ?aliava. Tai ? jau ne pirma nelaim? B?ting?je ir, juolab, Baltijos j?roje. Galima pasid?iaugti, kad ?iuo konkre?iu atveju i?siliejimas nebuvo didelis, pakrant?s zona ir naftos terminalas yra nuolat stebimi u?tikrinant j?r? eismo ir aplinkos apsaug?. AB ?Orlen Lietuva? teigimu, situacija visi?kai suvaldyta. Visgi, iki ?iol neturime duomen? apie nuo naftos nuket?jusius pauk??ius, kurie toki? nelaimi? atveju nuken?ia labiausiai.

?AB Orlen Lietuva? teigia, kad aplinkosauga yra viena prioritetini? bendrov?s sri?i?, bendrov? vadovaujasi socialiai atsakingo verslo principais ir siekia derinti komercin? s?km? su d?mesiu vietos bendruomen?ms bei aplinkosaugai. Skelbiama, kad  B?ting?s terminale ir vamzdynuose naudojama moderni naftos nuotekio aptikimo sistema, bendrovei suteiktas tarptautinis aplinkosaugos vadybos sistemos sertifikatas ISO 14001:2015.

I? pirmo ?vilgsnio viskas atrodo sveikintina. Visgi, vie?ai prieinamuose dokumentuose biologin? ?vairov?, kuri ko gero labiausiai nukent?t? d?l naftos avarij?, tarp aplinkosaugini? ?mon?s prioritet? n?ra minima. Prisiminkime, kad verslo atsakomyb? yra verslo poveiki? aplinkai ir visuomenei ma?inimas didesniu mastu, nei tai reglamentuoja teis?s aktai. Taigi, ?ios avarijos akivaizdoje i? socialiai atsakinga save laikan?ios AB ?Orlen Lietuva? turime tik?tis r?pes?io biologine ?vairove. Juolab, kad bendrov? yra Ryt? ir Centrin?s Europos naftos perdirbimo sektoriaus lyderio ? Lenkijos naftos koncerno ?PKN ORLEN S.A. ? ? grup?s nar?. Pastaroji bendrov? skelbia besir?pinanti biologin?s ?vairov?s i?saugojimu[4].  Tiesa, tas r?pestis da?niausiai apsiriboja tam tikr? r??i? apsauga, ?vietimu ir n?ra susij?s su savo pagrindin?s veiklos poveikio biologinei ?vairovei ma?inimu. Dar daugiau, savo 2019 m. konsoliduotoje ataskaitoje ?Orlen Lietuva? d?iaugiasi ma?esniais aplinkosauginiais mokes?iais: ?Nors ?aliavos perdirbimas 2019 m. i?liko pana?aus lygio, bet d?l ma?esnio i?mest? arba i?leist? ? aplink? ter?al? kiekio, aplinkosaugini? mokes?i? 2019 metais sumok?ta ma?iau nei 2018 metais.? Tai kaip ?ia dabar i?eina ? ar ?i socialiai atsakinga ?mon? tik pragmati?kai siekia mok?ti kuo ma?iau mokes?i? u? ?al? gamtai, ar nori i? esm?s valdyti savo poveikius aplinkai, juos tinkamai kompensuoti?

Gr??kime prie ?i? dien? avarijos. Kol kas gamtininkai nefiksavo naftos ?alos Baltijos j?roje ?iemojantiems t?kstantiniams pauk??i? b?riams, bet ar socialiai atsakinga ?mon? ?Orlen Lietuva? ?ino, kokioms sankaupoms, kokioms r??ims ir kokioms buvein?ms kilo gr?sm? d?l naftos i?siliejimo ir kas naftai sulipinus sparnuo?i? plunksnas turi imtis pauk??i? gelb?jimo? Kaip tas gelb?jimas vyks?

Avarijos padarini? biologinei ?vairovei likvidavimo klausimas ?iandien yra paliktas… patiems pauk??iams ir gyv?nams. Naftos pramon?s srityje veikian?ios verslo ?mon?s neturi nei veiksm? plan?, nei u? ?i? konkre?i? pasekmi? likvidavim? atsaking? asmen?. Lygiai taip pat j? neturi nei Klaip?dos, nei Palangos savivaldyb?s, nei valstyb?s institucijos. Esame v?l nepasiruo?? aplinkosaugin?ms avarijoms.

Neabejojame, kad nelaimei i?tikus, visuomen?, nevyriausybinis sektorius nepaliks visko likimo valiai, skub?s ? pagalb?. Bet gal pakanka kliautis ?ka?kaip bus? principu, gal pagaliau galime tam pasiruo?ti? Gal galime ai?kiai nusimatyti valstyb?s ir socialiai atsakingo verslo vaidmenis? Juk tokio lygio momentin?ms operacijoms reikalingi ir apmokytas personalas, ir ?ranga, ir specialios tam skirtos patalpos ir kt. Kitos ?alys, kitos ?mon?s turi tam parengusios specialius krizi? planus, nuolat remia ir moko organizacijas, rengia savanori? mobilizavimo programas, visoms ?ioms priemon?ms skiria nedidel? dal? (1 ct nuo tonos) u? naftos import?/eksport? sumokamo mokes?io… Nejau ir v?l pasid?iaug? geromis pirmosios nedidel?s nelaim?s pasekm?mis (kaip buvo ir COVID-19 atveju) nepasiruo?? lauksime, kada u?grius tikroji tragedija?

Raginame ?AB Orlen Lietuva? kaip ?mon?, deklaruojan?i? prioritetin? atsakomyb? u? poveikius aplinkai, imtis principing? ?ingsni? numatant priemones u?tikrinan?ias, jog pasikartojus tokioms nelaim?ms bus operatyviai imamasi veiksm? gelb?jant nafta susiter?usius pauk??ius ir kit? biologin? ?vairov?. Taip pat numatyti ir deram? tokios ?alos kompensavim? ne tik susimokant baudas ? valstyb?s biud?et?, bet ir imantis reali? kompensacini? ir prevencini? gamtosaugos priemoni?.

Pra?ome Aplinkos ministro Simono Gentvilo inicijuoti tvarkos rengim?, pagal kuri? b?t? ai?kiai ?vardintos atsakomyb?s, kas ir kaip gelb?t? nafta u?ter?tus pauk??ius, priskiriant funkcijas atitinkamoms institucijoms ir u?tikrinant jos reikaling? infrastrukt?r? gelb?jimo darbams atlikti. Tegul pastar?j? dien? nelaim? B?ting?je b?na kaip gera pamoka, i?ry?kinanti esamas avarij? likvidavimo spragas, ir stimulu jas spr?sti. Privalome b?ti geriau pasireng? toki? nelaimi? akivaizdoje. Juolab, kad pana??s i?siliejimai periodi?kai pasikartoja, o aplink netoliese B?ting?s terminalo yra j?rin?s saugomos teritorijos, kuriose susitelkusi ?iemoja didel? dalis pasaulin?s populiacijos j?rini? an?i? bei tarpsta kita biologin? ?vairov?.

Rita Grinien?

Aplinkosaugos komunikacijos specialist?

Baltijos aplinkos forumas

Ar atsakingos institucijos tinkamai sureagavo ? i?siliejusi? naft? ties B?tinge?

View Results

Loading ... Loading ...

 

 40,428 per?i?r? (-a)

100% Likes
0% Dislikes