2017-06-05 Vilnius. Abiturientai laiko lietuvi? kalbos egzamin?

Visuomen?je vis ?siplieskiant diskusijoms, noriu pasidalinti skai?iais ir argumentais, kurie padeda suprasti, kod?l egzamin? atsisakyti negalime.

1.Sprendimas vykdyti brandos egzaminus susij?s ne tik su abiturient? ?i? met? galimyb?mis  studijuoti pasirinktose auk?tosiose mokyklose, bet ir ateityje neturi kelti abiturientams nesklandum? renkantis studijas tiek Lietuvoje, tiek kitose ?alyse.

2.Egzamin? svarb? lemia ir tai, kad mokytoj? para?ytas de?imtukas da?nai yra labai skirtingo ?svorio?. Jeigu stojant ? Lietuvos auk?t?sias mokyklas naudotume paskutini? dvej? met? mokyklini? pa?ymi? vidurk? konkursiniam balui skai?iuoti,nepalankioje situacijoje atsidurt? mokiniai, kurie mokosi mokyklose ir gimnazijose, kuri?, kaip rodo tyrimai, vertinimai yra labai grie?ti.

3.Ugdymo procese ra?omas ?vertinimas skiriasi savo ?svoriu? nuo apibendrinamojo vertinimo rezultato. Pirmuoju atveju mokytojas ra?o vertinimus ne tik u? mokinio pademonstruotas ?inias ir geb?jimus, bet ir u? motyvacij?, darom? pa?ang?.

4.Taip pat svarbu pa?ym?ti, kad ugdymo procese ta pati pa?ymi? skal? taikoma vertinant tiek atsiskaitym? ?od?iu, tiek kontrolinius darbus, tiek kaupiamiesiems ?vertinimams, projektiniams darbams, grup?je atliktiems darbams vertinti. O brandos egzaminuose mokiniai gauna rezultatus, atlik? visiems vienod?, pagal egzamin? programos reikalavimus parengt? u?duot?.

5.Kiekvienais metais atliekama brandos egzamin? rezultat? statistin? analiz?. Skirtinguose mokomuosiuose dalykuose i?lieka ta pati tendencija ? mokiniai, gaunantys vienokius balus valstybini? brandos egzamin?, turi kitokius mokyklinius ?vertinimus ugdymo procese (metinius ?vertinimus).

Mokyklose ra?omi ?vertinimai pa?ymiais yra susieti su pasiekim? lygiais (patenkinamas, pagrindinis, auk?tesnysis). Egzamin? rezultatai skai?iais taip pat siejami su pasiekim? lygiais.

Statistika rodo, kad tre?dalio 2020 m. brandos egzamin? VBE laikiusi?j? mokini? rezultatai neatitinka j? III gimnazijos (11-os) klas?s ?vertinim? ugdymo procese.

Ma?iausi skirtumai pastebimi tarp u?sienio kalb? (angl?, pranc?z?, vokie?i?) pa?ymio mokyklose ir VBE fiksuot? pasiekim? lygi?. Pavyzd?iui, u?sienio kalbos (angl?) atveju neatitikimas yra tik 38 proc.

Did?iausi pasiekim? lygio neatitikim? skirtumai fiksuoti informacini? technologij?, matematikos ir chemijos mokom?j? dalyk?: daugiau kaip 60 proc. VBE laikiusi?j? pasiektas lygis nesutapo su j? mokykloje fiksuotu pasiekim? lygiu. Pavyzd?iui, matematikos atveju ? nesutapo 73 proc. mokini?, lietuvi? kalbos ir literat?ros atveju ? 52 proc. mokini? rezultatai.

Nukrypimai fiksuojami ? abi puses: abiturientai gauna ir auk?tesnius egzamin? ?vertinimus nei pa?ymi? vidurkis, bet ir ?emesnius.

Pvz., pernai 22 proc. moksleivi?, kuri? metiniai ?vertinimai 11-oje klas?je buvo 6?8-tukai, per matematikos egzamin? gavo auk??iausius balus nuo 86 iki 100 bal?. Ta?iau 42 proc. mokini?, kuri? ?inios 11 klas?s metinio ?vertinimo buvo 9?10-tukai, per egzamin? gavo nuo 36 iki 85 bal?. O 3 proc. mokini?, kurie 11 klas?s matematikos metinio ?vertinimo tur?jo 9 ar 10, i? viso nei?laik? egzamino.

Kitas pavyzdys. 42 proc. mokini?, kuri? 11-os klas?s metiniame ?vertinime buvo ?ra?yti 6?8-tukai, lietuvi? kalbos egzamino gavo nuo 86 iki 100 bal?. Ta?iau 21 proc. mokini?, kuri? 11 klas?s metiniai pa?ymiai buvo 9?10-tukai, per egzamin? gavo nuo 36 iki 85 bal?.Tai rei?kia, kad j? rezultatas nesiek? auk??iausiojo pasiekim? lygio egzamine, nors pa?ymiai ugdymo procese tai prognozavo.

Informacini? technologij? egzamino nei?laik? net 27 proc. mokini?, kurie 11-oje klas?s metiniame ?vertinime tur?jo 9 ar 10.

Mokyklose ra?omi ?vertinimai pa?ymiais yra susieti su pasiekim? lygiais (patenkinamas, pagrindinis, auk?tesnysis). Egzamin? rezultatai skai?iais taip pat siejami su pasiekim? lygiais.

Jurgita ?iug?dinien?,

?vietimo, sporto ir mokslo ministr?

 75,186 per?i?r? (-a)

50% Likes
50% Dislikes