Stambulo konvencija

Kadangi d?l ?itos Stambulo konvencijos visi eina i? proto, o Kretingoj ? jau ir i? darbo, ir kadangi vie?ojoje erdv?je apstu ?vairiausi? jos komentavim?, bet ne nuorod?, kur b?t? galima susipa?inti su visu dokumentu, skelbiame j? nesutrumpint?, piln?, i?verst? i? angl? kalbos. Pridedame net ir nuorod? ? angli?k? dokument?. Taigi, skaitykime, analizuokime. Ir tada jau dalinkim?s nuomon?mis, idealu ? jei nurodydami komentuojamo straipsnio numer?. 

Angli?kas dokumentas – ?ia.

EUROPOS TARYBOS KONVENCIJA D?L SMURTO PRIE? MOTERIS IR SMURTO ARTIMOJE APLINKOJE PREVENCIJOS IR KOVOS SU JUO

2011.05.11, Stambulas

 reambul?

Europos Tarybos valstyb?s nar?s ir kitos pasira?an?ios ?alys,

primindamos ?mogaus teisi? ir pagrindini? laisvi? apsaugos konvencij? (1950 m. ETS Nr. 5) ir jos protokolus, Europos socialin? chartij? (1961 m. ETS Nr. 35, per?i?r?t? 1996 m. ETS Nr. 163), Europos Tarybos konvencij? d?l veiksm? prie? prekyb? ?mon?mis (2005 m. CETS Nr. 197) ir Europos Tarybos konvencij? d?l vaik? apsaugos nuo seksualinio i?naudojimo ir seksualin?s prievartos prie? juos (2007 m. CETS Nr. 201);

primindamos toliau i?vardytas Ministr? Komiteto rekomendacijas Europos Tarybos valstyb?ms nar?ms: Rekomendacij? Rec(2002)5 d?l moter? apsaugos nuo smurto, Rekomendacij? CM/Rec(2007)17 d?l ly?i? lygyb?s standart? ir mechanizm?, Rekomendacij? CM/Rec(2010)10 d?l moter? ir vyr? vaidmens vykdant konflikt? prevencijos bei sprendimo ir taikos k?rimo veikl?, taip pat kitas aktualias rekomendacijas;

atsi?velgdamos ? vis platesn? Europos ?mogaus Teisi? Teismo praktik?, kuria nustatomi svarb?s standartai smurto prie? moteris srityje;

atsi?velgdamos ? Tarptautin? pilietini? ir politini? teisi? pakt? (1966 m.), Tarptautin? ekonomini?, socialini? ir kult?rini? teisi? pakt? (1966 m.), Jungtini? Taut? konvencij? d?l vis? form? diskriminacijos panaikinimo moterims (CEDAW, 1979 m.) ir jos fakultatyvin? protokol? (1999 m.), taip pat CEDAW komiteto Bendr?j? rekomendacij? Nr. 19 d?l smurto prie? moteris, Jungtini? Taut? vaiko teisi? konvencij? (1989 m.) ir jos fakultatyvinius protokolus (2000 m.) ir Jungtini? Taut? ne?gali?j? teisi? konvencij? (2006 m.);

atsi?velgdamos ? Tarptautinio baud?iamojo teismo Romos statut? (2002 m.);

primindamos pagrindinius tarptautin?s humanitarin?s teis?s principus, ypa? ketvirt?j? ?enevos konvencij? d?l civili? apsaugos karo metu (1949 m.) ir jos I bei II papildomus protokolus (1977 m.);

pasmerkdamos vis? form? smurt? prie? moteris ir smurt? artimoje aplinkoje;

pripa?indamos, kad esminis smurto prie? moteris prevencijos elementas yra moter? ir vyr? de jure ir de facto lygyb?s ?gyvendinimas;

pripa?indamos, kad smurtas prie? moteris yra istori?kai susiklos?iusi? nelygi? vyr? ir moter? galios santyki? i?rai?ka, kuri l?m? vyr? dominavim? moter? at?vilgiu bei moter? diskriminavim? ir u?kirto keli? visavertei moter? pa?angai;

pripa?indamos, kad strukt?riniu po?i?riu smurtas prie? moteris yra smurtas d?l lyties ir kad smurtas prie? moteris yra vienas i? esmini? socialini? mechanizm?, d?l kuri? moterys prie? savo vali? atsiduria priklausomoje pad?tyje vyr? at?vilgiu;

su rimtu susir?pinimu pripa?indamos, kad moterys ir mergait?s da?nai susiduria su sunki? form? smurtu, pavyzd?iui, smurtu artimoje aplinkoje, seksualiniu priekabiavimu, i??aginimu, priverstine santuoka, nusikaltimais prisidengus vadinam?ja ?garbe?, lyties organ? ?alojimu; visa tai yra rimtas moter? ir mergai?i? ?mogaus teisi? pa?eidimas ir svarbi kli?tis u?tikrinant moter? ir vyr? lygyb?;

pripa?indamos, kad ginkluot? konflikt? metu nuolat pa?eid?iamos ?mogaus teis?s ir nuo to nuken?ia civiliai gyventojai, ypa? moterys, nes pla?iai arba sistemingai vykdomi ?aginimai ir seksualinis smurtas, ir kad tiek konflikt? metu, tiek jiems pasibaigus gali susidaryti s?lygos didesniam smurtui d?l lyties;

pripa?indamos, kad moterims ir mergait?ms kyla didesn? rizika patirti smurt? d?l lyties nei vyrams;

pripa?indamos, kad d?l smurto artimoje aplinkoje neproporcingai da?niau ken?ia moterys ir kad vyrai taip pat gali tapti smurto artimoje aplinkoje aukomis;

pripa?indamos, kad vaikai yra smurto artimoje aplinkoje aukos, ?skaitant atvejus, kai vaikai yra smurto ?eimoje liudininkai;

trok?damos sukurti Europ?, kurioje neb?t? smurto prie? moteris ir smurto artimoje aplinkoje,

susitar?:

I SKYRIUS

TIKSLAI, APIBR??TYS, LYGYB? IR NEDISKRIMINAVIMAS, BENDRI ?SIPAREIGOJIMAI

1 straipsnis

Konvencijos tikslai

  1. ?ios konvencijos tikslai yra:
  2. a) apsaugoti moteris nuo vis? form? smurto, u?kirsti keli? smurtui prie? moteris ir smurtui artimoje aplinkoje, patraukti jo vykdytojus baud?iamojon atsakomyb?n ir j? panaikinti;
  3. b) prisid?ti prie vis? form? moter? diskriminacijos panaikinimo ir skatinti reali? moter? ir vyr? lygyb?, be kita ko, ?galinant moteris;
  4. c) parengti i?sami? sistem?, politik? ir priemones, skirtas visoms smurto prie? moteris ir smurto artimoje aplinkoje aukoms apsaugoti ir joms pad?ti;
  5. d) skatinti tarptautin? bendradarbiavim? siekiant panaikinti smurt? prie? moteris ir smurt? artimoje aplinkoje;
  6. e) teikti param? ir pagalb? organizacijoms ir teis?saugos institucijoms, kad jos gal?t? veiksmingai bendradarbiauti siekiant laikytis integruoto po?i?rio smurto prie? moteris ir smurto artimoje aplinkoje panaikinimo srityje.
  7. Siekiant u?tikrinti, kad ?alys veiksmingai ?gyvendint? Konvencijos nuostatas, ja sukuriamas specialus steb?senos mechanizmas.

 2 straipsnis

Konvencijos taikymo sritis

  1. ?i konvencija taikoma vis? form? smurtui prie? moteris, ?skaitant smurt? artimoje aplinkoje, nuo kurio neproporcingai da?niau nuken?ia moterys.
  2. ?alys yra skatinamos taikyti ?i? Konvencij? visoms smurto artimoje aplinkoje aukoms. ?gyvendindamos ?ios Konvencijos nuostatas, ?alys turi skirti ypating? d?mes? smurto d?l lyties aukoms, kurios yra moterys.
  3. ?i Konvencija taikoma tiek taikos, tiek ginkluot? konflikt? s?lygomis.

 3 straipsnis

Apibr??tys

?ioje Konvencijoje:

  1. a) smurtas prie? moteris yra suprantamas kaip ?mogaus teisi? pa?eidimas ir moter? diskriminacijos forma ir rei?kia visus smurto d?l lyties veiksmus, d?l kuri? moterys patiria arba gali patirti fizin?, seksualin?, psichologin? arba ekonomin? ?al? ar kan?ias, ?skaitant grasinim? ?vykdyti tokius veiksmus, prievart? arba savavali?k? laisv?s at?mim?, nesvarbu, ar tie veiksmai b?t? vykdomi vie?ajame, ar priva?iajame gyvenime;
  2. b) smurtas artimoje aplinkoje ? visi fizinio, seksualinio, psichologinio ar ekonominio smurto veiksmai ?eimoje ar nam? ?kyje arba tarp buvusi? ar esam? sutuoktini? ar partneri?, neatsi?velgiant ? tai, ar smurtautojas ir auka gyvena arba gyveno tame pa?iame b?ste;
  3. c) lytis socialiniu aspektu (toliau ? lytis) ? socialiai susiformav? vaidmenys, elgsena, veikla ir bruo?ai, kuriuos tam tikra visuomen? laiko tinkamais moterims ir vyrams;
  4. d) smurtas prie? moteris d?l lyties ? smurtas, kuris nukreiptas prie? moter? d?l to, kad ji yra moteris, arba kur? neproporcingai da?nai patiria moterys;
  5. e) auka ? bet kuris fizinis asmuo, kuris patiria a ir b punktuose nurodytus veiksmus;
  6. f) terminas ?moterys? apima ir jaunesnes nei 18 met? mergaites.

 4 straipsnis

Pagrindin?s teis?s, lygyb? ir nediskriminavimas

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ir kit? priemoni?, kad b?t? propaguojama ir apsaugoma vis? asmen?, ypa? moter?, teis? gyventi nepatiriant smurto tiek vie?ajame, tiek priva?iajame gyvenime.
  2. ?alys smerkia vis? form? moter? diskriminacij? ir nedelsdamos imasi b?tin? teis?k?ros ir kit? priemoni?, kad u?kirst? jai keli?, vis? pirma:

? savo nacionalin?se konstitucijose ar kituose atitinkamuose teis?s aktuose ?tvirtindamos moter? ir vyr? lygyb?s princip? ir u?tikrindamos praktin? ?io principo ?gyvendinim?;

? u?drausdamos moter? diskriminavim?, be kita ko, tinkamais atvejais taikant sankcijas;

? panaikindamos ?statymus ir praktik?, kuriais diskriminuojamos moterys.

  1. U?tikrinama, kad ?ios Konvencijos nuostatas, ypa? priemones auk? teis?ms apsaugoti, ?alys ?gyvendint? be diskriminacijos d?l bet koki? prie?as?i?, pavyzd?iui, lyties biologiniu aspektu, lyties socialiniu aspektu, ras?s, odos spalvos, kalbos, religijos, politini? ar kitoki? pa?i?r?, tautin?s ar socialin?s kilm?s, priklausymo nacionalinei ma?umai, turto, kilm?s, seksualin?s orientacijos, lytin?s tapatyb?s, am?iaus, sveikatos b?kl?s, negalios, civilin?s b?kl?s, migranto arba pab?g?lio statuso ar kito statuso.
  2. Specialios priemon?s, kurios yra b?tinos norint u?kirsti keli? smurtui d?l lyties ir apsaugoti moteris nuo ?io smurto, pagal ?i? Konvencij? n?ra laikomos diskriminacija.

 5 straipsnis

Valstybi? ?sipareigojimai ir deramas stropumas

  1. ?alys nedalyvauja jokiuose smurto prie? moteris veiksmuose ir u?tikrina, kad valstyb?s vald?ios institucijos, pareig?nai, atstovai, institucijos ir kiti valstyb?s vardu veikiantys subjektai laikyt?si ?io ?sipareigojimo.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ir kit? priemoni?, kad b?t? u?tikrintas deramas stropumas siekiant u?kirsti keli? nevalstybini? subjekt? vykdomiems ? ?ios Konvencijos taikymo srit? ?trauktiems smurto veiksmams, juos tirti, u? juos bausti ir atlyginti jais padaryt? ?al?.

 6 straipsnis

Politika, kuria atsi?velgiama ? ly?i? aspekt?

?alys ?sipareigoja ?gyvendindamos ?ios Konvencijos nuostatas ir vertindamos j? poveik? atsi?velgti ? ly?i? aspekt? ir skatinti bei veiksmingai ?gyvendinti moter? ir vyr? lygyb?s ir moter? ?gal?jimo politik?.

 II SKYRIUS

INTEGRUOTA POLITIKA IR DUOMEN? RINKIMAS

 7 straipsnis

Visapusi?ka ir koordinuojama politika

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ir kit? priemoni?, kad priimt? ir ?gyvendint? visoje valstyb?je taikom? veiksming?, visapusi?k? ir koordinuojam? politik?, apiman?i? visas atitinkamas priemones, kuriomis siekiama u?kirsti keli? vis? form? smurtui, ?trauktam ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, ir kovoti su juo, ir u?tikrint? holistin? smurto prie? moteris problemos sprendim?.
  2. ?alys u?tikrina, kad ?gyvendinant visas 1 dalyje nurodytos politikos priemones daugiausia d?mesio b?t? skiriama auk? teis?ms, o ?i politika b?t? ?gyvendinama u?tikrinant veiksming? vis? atitinkam? agent?r?, institucij? ir organizacij? bendradarbiavim?.
  3. Imantis priemoni? pagal ?? straipsn? prireikus ?traukiami visi susij? subjektai, pavyzd?iui, vyriausybin?s ?staigos, nacionaliniai, region? ir vietos parlamentai ir vald?ios institucijos, nacionalin?s ?mogaus teisi? institucijos ir pilietin?s visuomen?s organizacijos.

 8 straipsnis

Finansiniai i?tekliai

?alys skiria tinkamus finansinius ir ?mogi?kuosius i?teklius, kad b?t? galima tinkamai ?gyvendinti integruot? politik?, priemones ir programas, skirtas vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, prevencijai ir kovai su juo, ?skaitant nevyriausybini? organizacij? ir pilietin?s visuomen?s vykdom? politik?, priemones ir programas.

 9 straipsnis

Nevyriausybin?s organizacijos ir pilietin? visuomen?

?alys visais lygmenimis pripa??sta, skatina ir remia atitinkam? su smurtu prie? moteris kovojan?i? nevyriausybini? organizacij? ir pilietin?s visuomen?s darb? ir palaiko veiksming? bendradarbiavim? su ?iomis organizacijomis.

 10 straipsnis

Koordinuojanti ?staiga

  1. ?alys paskiria arba ?steigia vien? ar daugiau oficiali? ?staig?, atsaking? u? politikos ir priemoni?, skirt? vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, prevencijai ir kovai su juo, koordinavim?, ?gyvendinim?, steb?sen? ir vertinim?. ?ios ?staigos koordinuoja 11 straipsnyje nurodyt? duomen? rinkim?, analizuoja ir platina jo rezultatus.
  2. ?alys u?tikrina, kad pagal ?? straipsn? paskirtos ar ?steigtos ?staigos gaut? bendro pob?d?io informacij? apie priemones, kuri? imamasi pagal VIII skyri?.
  3. ?alys u?tikrina, kad pagal ?? straipsn? paskirtos ar ?steigtos ?staigos geb?t? tiesiogiai palaikyti ry?ius ir puosel?ti santykius su analogi?komis kit? ?ali? ?staigomis.

 11 straipsnis

Duomen? rinkimas ir moksliniai tyrimai

  1. ?ios Konvencijos ?gyvendinimo tikslais ?alys ?sipareigoja:
  2. a) reguliariai rinkti atitinkamus ? kategorijas suskirstytus statistinius duomenis apie vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, atvejus;
  3. b) remti vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, srities mokslinius tyrimus, kad b?t? galima i?nagrin?ti esmines ?io rei?kinio prie?astis ir poveik?, da?num? ir apkaltinam?j? nuosprend?i? dal?, taip pat ?ios Konvencijos ?gyvendinimo priemoni? veiksmingum?.
  4. ?alys stengiasi reguliariai vykdyti gyventoj? apklausas, kad b?t? galima ?vertinti vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, paplitim? ir tendencijas.
  5. ?alys pateikia ?ios Konvencijos 66 straipsnyje nurodytai ekspert? grupei pagal ?? straipsn? surinkt? informacij?, kad paskatint? tarptautin? bendradarbiavim? ir sudaryt? s?lygas tarptautinei lyginamajai analizei.
  6. ?alys u?tikrina, kad pagal ?? straipsn? surinkta informacija b?t? prieinama visuomenei.

 III SKYRIUS

PREVENCIJA

 12 straipsnis

Bendrieji ?sipareigojimai

  1. ?alys imasi b?tin? priemoni?, kuriomis b?t? skatinami socialini? ir kult?rini? moter? ir vyr? elgsenos modeli? poky?iai, siekdamos panaikinti prietarus, papro?ius, tradicijas ir vis? kit? praktik?, grind?iamus ?emesn?s moter? pad?ties id?ja arba stereotipiniais moter? ir vyr? vaidmenimis.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ir kit? priemoni?, kad u?kirst? keli? bet kurio fizinio ar juridinio asmens vykdomam vis? form? smurtui, ?trauktam ? ?ios Konvencijos taikymo srit?.
  3. ?gyvendinant visas priemones, kuri? imamasi pagal ?? skyri?, atsi?velgiama ? specialius d?l susiklos?iusi? aplinkybi? tapusi? pa?eid?iamais asmen? poreikius ir ?ie poreikiai tenkinami, o daugiausia d?mesio skiriama vis? auk? ?mogaus teis?ms.
  4. ?alys imasi b?tin? priemoni?, kuriomis visi visuomen?s nariai, ypa? vyrai ir berniukai, skatinami aktyviai prisid?ti prie vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, prevencijos.
  5. ?alys u?tikrina, kad kult?ra, papro?iai, religija, tradicijos ar vadinamoji ?garb?? neb?t? laikomi bet koki? smurto veiksm?, ?traukt? ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, pateisinimu.
  6. ?alys imasi b?tin? priemoni? moter? ?gal?jimui skirtoms programoms ir veiklai skatinti.

 13 straipsnis

Informuotumo didinimas

  1. ?alys reguliariai visais lygmenimis skatina ar vykdo informuotumo didinimo kampanijas ar programas, be kita ko, tinkamais atvejais bendradarbiaudamos su nacionalin?mis ?mogaus teisi? institucijomis ir lygyb?s organais, pilietine visuomene ir nevyriausybin?mis organizacijomis, ypa? moter? organizacijomis, kad b?t? didinamas pla?iosios visuomen?s informuotumas apie vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, ?vairias i?rai?kas, j? pasekmes vaikams ir poreik? vykdyti tokio smurto prevencij?, taip pat ?i? klausim? supratimas.
  2. ?alys u?tikrina plat? informacijos apie galimas priemones, skirtas ? ?ios Konvencijos taikymo srit? ?traukt? smurto veiksm? prevencijai, skleidim? pla?iajai visuomenei.

 14 straipsnis

?vietimas

  1. ?alys tinkamais atvejais imasi b?tin? priemoni?, kad ? oficiali? vis? ?vietimo lygi? mokymo program? b?t? ?traukta pagal kintan?ius besimokan?i?j? geb?jimus pritaikyta mokymo med?iaga, pavyzd?iui, tokiomis temomis: moter? ir vyr? lygyb?s, nestereotipini? ly?i? vaidmen?, tarpusavio pagarbos, nesmurtinio konflikt? sprendimo tarpasmeniniuose santykiuose, smurto prie? moteris d?l lyties ir teis?s ? asmens nelie?iamyb?.
  2. ?alys imasi b?tin? priemoni?, kad 1 dalyje nurodyti principai b?t? skatinami savaiminio mokymosi ?staigose, taip pat sporto, kult?ros bei laisvalaikio ?staigose ir ?iniasklaidoje.

 15 straipsnis

Specialist? mokymas

  1. ?alys teikia arba stiprina tinkam? mokym?, skirt? atitinkamiems specialistams, dirbantiems su vis? ? ?ios Konvencijos taikymo srit? ?traukt? smurto veiksm? aukomis arba toki? smurto veiksm? vykdytojais, tokio smurto prevencijos ir jo atvej? nustatymo, moter? ir vyr? lygyb?s, auk? poreiki? ir teisi?, taip pat antrin?s viktimizacijos prevencijos b?d? klausimais.
  2. ?alys skatina, kad 1 dalyje nurodytas mokymas apimt? ir mokym? apie koordinuot? ?vairi? institucij? bendradarbiavim?, kad ? ?ios Konvencijos taikymo srit? ?traukto smurto atvejais aukas b?t? galima visapusi?kai ir tinkamai nukreipti ? reikiamas institucijas.

 16 straipsnis

Prevencin?s intervencijos ir gydymo programos

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad b?t? sukurtos ar remiamos programos, kuri? tikslas yra artimoje aplinkoje smurtaujan?ius asmenis mokyti nesmurtinio elgesio tarpasmeniniuose santykiuose, siekiant u?kirsti keli? tolesniam smurtui ir pakeisti smurtin?s elgsenos modelius.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad b?t? sukurtos ar remiamos gydymo programos, kuri? tikslas yra vykdytoj?, ypa? seksualini? nusikalstam? veik? vykdytoj?, recidyvo prevencija.
  3. Imdamosi 1 ir 2 dalyse nurodyt? priemoni?, ?alys u?tikrina, kad labiausiai b?t? r?pinamasi auk? saugumu, parama joms ir j? ?mogaus teis?mis ir kad tinkamais atvejais ?ios programos b?t? kuriamos ir ?gyvendinamos glaud?iai koordinuojant su specialiosios paramos aukoms paslaugomis.

 17 straipsnis

Priva?iojo sektoriaus ir ?iniasklaidos dalyvavimas

  1. ?alys skatina privat?j? sektori?, informacini? ir ry?i? technologij? sektori? ir ?iniasklaid?, tinkamai atsi?velgiant ? ?od?io laisv? ir j? nepriklausomum?, dalyvauti rengiant ir ?gyvendinat politik? ir nustatyti gaires bei savireguliavimo standartus, skirtus smurto prie? moteris prevencijai ir pagarbos j? orumui didinimui.
  2. Bendradarbiaudamos su priva?iojo sektoriaus subjektais, ?alys ugdo ir skatina vaik?, t?v? ir ?vietimo darbuotoj? ?g?d?ius, kaip elgtis informacin?je ir komunikacin?je aplinkoje, kurioje galima susipa?inti su ?eminan?io seksualinio arba smurtinio pob?d?io turiniu, kuris gal?t? b?ti ?alingas.

 IV SKYRIUS

APSAUGA IR PARAMA

 18 straipsnis

Bendrieji ?sipareigojimai

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad apsaugot? visas aukas nuo bet koki? tolesni? smurto veiksm?.
  2. ?alys pagal vidaus teis? imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis b?t? u?tikrinti atitinkami mechanizmai, kuriais numatomas veiksmingas vis? atitinkam? valstyb?s institucij?, ?skaitant teismus, prokurat?ras, teis?saugos institucijas, vietos bei region? vald?ios institucijas, taip pat nevyriausybini? organizacij? ir kit? atitinkam? organizacij? bei subjekt? bendradarbiavimas apsaugant vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, liudininkus bei aukas ir teikiant jiems param?, be kita ko, juos nukreipiant ? tarnybas, teikian?ias bendrosios ir specialiosios paramos paslaugas, detaliau apra?omas ?ios Konvencijos 20 ir 22 straipsniuose.
  3. ?alys u?tikrina, kad priemon?s, kuri? imamasi pagal ?? skyri?:

? b?t? grind?iamos smurto prie? moteris bei smurto artimoje aplinkoje supratimu atsi?velgiant ? ly?i? aspekt? ir jas ?gyvendinant daugiausia d?mesio b?t? skiriama aukos ?mogaus teis?ms ir saugumui;

? b?t? grind?iamos integruotu po?i?riu, kuriuo atsi?velgiama ? auk?, smurtautoj?, vaik? tarpusavio santykius ir j? platesn? socialin? aplink?;

? jomis b?t? siekiama i?vengti antrin?s viktimizacijos;

? jomis b?t? siekiama nuo smurto nukent?jusi? moter? ?gal?jimo ir ekonominio nepriklausomumo;

? tinkamais atvejais sudaryt? s?lygas ?vairias apsaugos ir paramos paslaugas teikti tose pa?iose patalpose;

? tenkint? konkre?ius pa?eid?iam? asmen?, ?skaitant nukent?jusius vaikus, poreikius ir b?t? jiems prieinamos.

  1. Paslaug? teikimas nepriklauso nuo to, ar auka nori pateikti kaltinimus arba liudyti prie? bet kur? smurtautoj?.
  2. ?alys imasi tinkam? priemoni?, kad suteikt? konsulin? ir kit? apsaug? ir param? savo pilie?iams ir kitoms aukoms, kurios turi teis? ? toki? apsaug?, laikydamosi savo ?sipareigojim? pagal tarptautin? teis?.

 19 straipsnis

Informacija

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad aukos laiku ir joms suprantama kalba gaut? tinkam? informacij? apie esamas paramos tarnybas ir teisines priemones.

 20 straipsnis

Bendrosios paramos paslaugos

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad aukos gal?t? naudotis paslaugomis, palengvinan?iomis j? atsigavim? nuo patirto smurto. ?ios priemon?s prireikus tur?t? apimti, pavyzd?iui, tokias paslaugas: teisines ir psichologines konsultacijas, finansin? param?, apr?pinim? b?stu, ?vietim?, mokym? ir pagalb? ie?kant darbo.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad aukos gal?t? naudotis sveikatos prie?i?ros ir socialin?mis paslaugomis ir kad ?ioms paslaugoms teikti b?t? skiriama pakankamai i?tekli?, o specialistai b?t? apmokyti pad?ti aukoms ir nukreipti jas ? atitinkamas tarnybas.

 21 straipsnis

Pagalba teikiant individualius / kolektyvinius skundus

?alys u?tikrina, kad aukos gaut? informacij? apie atitinkamus regioninius ir tarptautinius individuali? / kolektyvini? skund? mechanizmus ir gal?t? jais naudotis. ?alys skatina, kad aukoms b?t? jautriai ir kompetentingai suteikiama pagalba, kaip pateikti tokius skundus.

22 straipsnis

Specialiosios paramos paslaugos

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad, u?tikrinant tinkam? geografin? paskirstym?, b?t? teikiamos arba organizuojamos skubios, trumpalaik?s ir ilgalaik?s specialiosios paramos paslaugos visoms aukoms, nukent?jusioms nuo bet kokio smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?.
  2. ?alys teikia arba organizuoja specialiosios paramos moterims paslaugas visoms moterims, kurios yra nukent?jusios nuo smurto, ir j? vaikams.

 23 straipsnis

Prieglaudos

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad numatyt? sukurti pakankamai tinkam? ir lengvai prieinam? prieglaud?, kuriose aukos, ypa? moterys ir j? vaikai, gal?t? saugiai apsistoti ir kuriose joms iniciatyviai b?t? teikiama pagalba.

 24 straipsnis

Pagalbos telefonu linijos

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad visoje ?alyje b?t? ?kurtos 7 dienas per savait? ir 24 valandas per par? veikian?ios nemokamos pagalbos telefonu linijos, kuri? tikslas b?t? konfidencialiai arba tinkamai atsi?velgiant ? skambinan?i?j? anonimi?kum? konsultuoti juos d?l vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?.

 25 straipsnis

Parama seksualinio smurto aukoms

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad numatyt? sukurti pakankamai tinkam? ir lengvai prieinam? i??aginimo auk? kriz?s centr? ar pagalbos seksualinio smurto aukoms centr?, kuriuose b?t? atliekama auk? medicinin? ap?i?ra ir teismo ekspertiz?, teikiama parama aukoms po traum? ir auk? konsultavimo paslaugos.

 26 straipsnis

Vaik? liudinink? apsauga ir parama jiems

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad teikiant aukoms apsaugos ir paramos paslaugas b?t? deramai atsi?velgiama ? vaik?, tapusi? vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, liudininkais, teises ir poreikius.
  2. Priemon?s, kuri? imamasi pagal ?? straipsn?, turi apimti vaik?, tapusi? vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, liudininkais, am?iui pritaikytas psichologines ir socialines konsultacijas ir jomis turi b?ti tinkamai atsi?velgiama ? vaiko interesus.

 27 straipsnis

Prane?imas

?alys imasi b?tin? priemoni?, kuriomis visi asmenys, tap? ? ?ios Konvencijos taikymo srit? ?traukt? smurto veiksm? ?vykdymo liudininkais arba turintys pagr?st? prie?as?i? manyti, kad toks smurto veiksmas gali b?ti ?vykdytas arba kad tik?tina, jog smurto veiksmai bus vykdomi toliau, skatinami prane?ti apie tai kompetentingoms organizacijoms ar vald?ios institucijoms.

 28 straipsnis

Specialist? prane?imas

?alys imasi b?tin? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad tam tikriems specialistams vidaus teis?je nustatytos konfidencialumo taisykl?s nekliudyt? tam, kad jie gal?t? tinkamomis s?lygomis prane?ti kompetentingoms organizacijoms ar vald?ios institucijoms, jei turi pagr?st? prie?as?i? manyti, kad buvo ?vykdytas sunkus smurto veiksmas, ?trauktas ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, ir kad tik?tina, jog sunk?s smurto veiksmai bus vykdomi toliau.

 V SKYRIUS

MATERIALIN? TEIS?

 29 straipsnis

Civiliniai ie?kiniai ir teisi? gynimo priemon?s

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad suteikt? aukoms tinkam? teisi? gynimo priemoni? prie? smurtautoj?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad laikydamosi bendr?j? tarptautin?s teis?s princip? suteikt? aukoms tinkam? civilini? teisi? gynimo priemoni?, kuriomis jos gali pasinaudoti prie? vald?ios institucijas, ne?vykd?iusias savo pareigos imtis b?tin? j? ?galiojim? srit? atitinkan?i? prevencini? ar apsaugos priemoni?.

 30 straipsnis

Kompensacija

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad aukos tur?t? teis? reikalauti kompensacijos i? smurtautoj? d?l bet kurios nusikalstamos veikos, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?.
  2. Aukoms, patyrusioms sunki? k?no su?alojim? ar sveikatos sutrikdym?, skiriama tinkama valstyb?s kompensacija, tiek, kiek ?ala n?ra kompensuojama i? kit? ?altini?, pavyzd?iui, smurtautojo, draudimo ar valstyb?s finansuojam? sveikatos ir socialini? tarnyb?. Tai nekliudo ?alims i?sireikalauti i? smurtautojo aukai skirt? kompensacij?, jeigu deramai atsi?velgiama ? aukos saugum?.
  3. Priemon?mis, kuri? imamasi pagal 2 dal?, u?tikrinama, kad kompensacija b?t? i?mok?ta per pagr?st? laik?.

 31 straipsnis

Globa, lankymo teis?s ir saugumas

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad sprend?iant vaik? globos ir lankymo teisi? klausimus b?t? atsi?velgiama ? smurto veiksmus, kurie ?traukti ? ?ios Konvencijos taikymo srit?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad naudojimasis vaik? lankymo arba globos teis?mis nesukelt? pavojaus aukos ar vaik? teis?ms ir saugumui.

 32 straipsnis

Priverstin?s santuokos civilin?s pasekm?s

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? numatytas santykinis prievarta sudaryt? santuok? negaliojimas, jas b?t? galima pripa?inti negaliojan?iomis ar nutraukti aukai nepatiriant nepagr?stos finansin?s ar administracin?s na?tos.

 33 straipsnis

Psichologinis smurtas

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? kriminalizuotas ty?inis rimtas asmens psichin?s sveikatos sutrikdymas naudojant prievart? ar grasinimus.

 34 straipsnis

Persekiojimas

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? kriminalizuotas ty?inis pasikartojantis kitam asmeniui gr?sm? keliantis elgesys, d?l kurio ?is asmuo jau?iasi nesaugus.

 35 straipsnis

Fizinis smurtas

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? kriminalizuotas ty?ini? fizinio smurto prie? kit? asmen? veiksm? ?vykdymas.

 36 straipsnis

Seksualinis smurtas, ?skaitant i??aginim?

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? kriminalizuotas toliau nurodytas ty?inis elgesys:
  2. a) priverstinis vaginalinis, analinis ar oralinis seksualinis ?siskverbimas ? kito asmens k?n? bet kuria k?no dalimi ar daiktu;
  3. b) priverstinis kit? seksualini? veiksm? atlikimas asmeniui;
  4. c) kito asmens privertimas atlikti seksualinius veiksmus su tre?iuoju asmeniu.
  5. Sutikimas atlikti seksualinius veiksmus turi b?ti duodamas savanori?kai ir laisva valia, vertinant pagal susijusias aplinkybes.
  6. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad 1 dalies nuostatos b?t? taikomos ir veiksmams, ?vykdytiems prie? buvusius ar esamus sutuoktinius ar partnerius, pripa??stamus pagal vidaus teis?.

 37 straipsnis

Priverstin? santuoka

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? kriminalizuoti ty?iniai veiksmai, kuriais suaugusysis arba vaikas priver?iamas sudaryti santuok?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? kriminalizuotas ty?inis suaugusiojo arba vaiko i?viliojimas ? kitos ?alies ar valstyb?s nei ta, kurioje jis nuolat gyvena, teritorij? siekiant priversti ?? suaugus?j? arba vaik? sudaryti santuok?.

 38 straipsnis

Moters lyties organ? ?alojimas

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? kriminalizuotas toliau nurodytas ty?inis elgesys:

  1. a) vis? ar dalies moters did?i?j? lytini? l?p?, ma??j? lytini? l?p? ar klitorio i?pjovimas, u?siuvimas ar bet koks kitas ?alojimas;
  2. b) moters privertimas, kad jai b?t? atliktas bet kuris i? a punkte i?vardyt? veiksm?, arba tam skirt? priemoni? suteikimas jai;
  3. c) mergait?s raginimas arba privertimas, kad jai b?t? atliktas bet kuris i? a punkte i?vardyt? veiksm?, arba tam skirt? priemoni? suteikimas jai.

 39 straipsnis

Priverstinis n??tumo nutraukimas ir priverstin? sterilizacija

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? kriminalizuotas toliau nurodytas ty?inis elgesys:

  1. a) moters n??tumo nutraukimas negavus jos i?ankstinio ir informacija pagr?sto sutikimo;
  2. b) operacijos, kurios tikslas arba pasekm? yra moters geb?jimo nat?raliu b?du susilaukti palikuoni? praradimas, atlikimas negavus jos i?ankstinio ir informacija pagr?sto sutikimo arba jai nesupratus proced?ros esm?s.

 40 straipsnis

Seksualinis priekabiavimas

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad u? bet kokios formos nepageidaujamus seksualinio pob?d?io ?odinius, ne?odinius ar fizinius veiksmus, kuri? tikslas arba pasekm? yra asmens orumo pa?eminimas, ypa? jei sukuriama bauginanti, prie?i?ka, menkinanti, ?eminanti ar u?gauli aplinka, b?t? taikomos baud?iamosios ar kitos teisin?s sankcijos.

 41 straipsnis

Pagalba ar bendrininkavimas ir k?sinimasis

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad pagalba arba bendrininkavimas vykdant nusikalstamas veikas, kaip nustatyta pagal ?ios Konvencijos 33, 34, 35, 36, 37 straipsnius, 38 straipsnio a punkt? ir 39 straipsn?, jei tai daroma ty?ia, b?t? laikomi nusikalstama veika.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad k?sinimasis ?vykdyti nusikalstamas veikas, kaip nustatyta pagal ?ios Konvencijos 35, 36, 37 straipsnius, 38 straipsnio a punkt? ir 39 straipsn?, jei tai daroma ty?ia, b?t? laikomas nusikalstama veika.

 42 straipsnis

Nepriimtinas nusikaltim? pateisinimas, ?skaitant nusikaltimus, ?vykdytus prisidengiant vadinam?ja ?garbe?

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad baud?iamuosiuose procesuose, prad?tuose d?l to, kad ?vykdomas bet kuris i? smurto veiksm?, ?traukt? ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, toki? veiksm? pateisinimu neb?t? laikomi kult?ra, papro?iai, religija, tradicijos ar vadinamoji ?garb??. Tai vis? pirma taikoma teiginiams, kad auka nesilaik? kult?rini?, religini?, socialini? ar tradicini? tinkamo elgesio norm? ar papro?i?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad jei asmuo ragina vaik? ?vykdyti bet kur? i? 1 dalyje nurodyt? veiksm?, tai nesuma?int? to asmens baud?iamosios atsakomyb?s u? ?vykdytus veiksmus.

 43 straipsnis

Laikymas nusikalstama veika

Nusikalstamos veikos, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, laikomos tokiomis neatsi?velgiant ? aukos ir vykdytojo tarpusavio santyki? pob?d?.

 44 straipsnis

Jurisdikcija

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad nustatyt? jurisdikcij? vis? nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, at?vilgiu, kai nusikalstama veika ?vykdoma:
  2. a) j? teritorijoje; arba
  3. b) laive, plaukiojan?iame su j? v?liava; arba
  4. c) orlaivyje, ?registruotame pagal j? ?statymus; arba
  5. d) j? pilie?io; arba
  6. e) asmens, kurio ?prastin? gyvenamoji vieta yra j? teritorijoje.
  7. ?alys stengiasi imtis b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad nustatyt? jurisdikcij? vis? nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencijoje, at?vilgiu, jeigu nusikalstama veika ?vykdoma prie? j? piliet? arba asmen?, kurio ?prastin? gyvenamoji vieta yra j? teritorijoje.
  8. Nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?ios Konvencijos 36, 37, 38 ir 39 straipsnius, baud?iamajam persekiojimui vykdyti ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad j? jurisdikcija nepriklausyt? nuo s?lygos, kad toje teritorijoje, kurioje veikos yra ?vykdytos, jos kriminalizuojamos.
  9. Nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?ios Konvencijos 36, 37, 38 ir 39 straipsnius, baud?iamajam persekiojimui vykdyti ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad j? jurisdikcija 1 dalies d ir e punkt? at?vilgiu nepriklausyt? nuo s?lygos, kad baud?iamasis persekiojimas gali b?ti prad?tas tik tuomet, kai apie nusikalstam? veik? prane?a jos auka arba informuoja tos vietos, kurioje veika buvo ?vykdyta, valstyb?.
  10. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad nustatyt? jurisdikcij? nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, at?vilgiu, tais atvejais, kai ?tariamas vykdytojas yra j? teritorijoje ir jo ekstradicija ? kit? ?al? negali b?ti vykdoma vien tik d?l jo pilietyb?s.
  11. Kai daugiau nei viena ?alis parei?kia turinti jurisdikcij? ?tariamos nusikalstamos veikos, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, at?vilgiu, atitinkamos ?alys tinkamais atvejais konsultuojasi tarpusavyje, kad nustatyt?, kuri jurisdikcija yra tinkamiausia baud?iamajam persekiojimui vykdyti.
  12. Nedarant poveikio bendrosioms tarptautin?s teis?s taisykl?ms, ?ia Konvencija neatmetama jokia baud?iamoji jurisdikcija, kuri? ?alis vykdo pagal savo vidaus teis?.

 45 straipsnis

Sankcijos ir priemon?s

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad u? nusikalstamas veikas, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, b?t? baud?iama taikant veiksmingas, proporcingas ir atgrasomas sankcijas, atsi?velgiant ? ?i? nusikalstam? veik? sunkum?. ?ios sankcijos tinkamais atvejais apima apkaltinamuosius nuosprend?ius, kuriais skiriama laisv?s at?mimo bausm?, kuri? atveju gali b?ti vykdoma ekstradicija.
  2. ?alys gali patvirtinti kitas vykdytojams taikomas priemones, pavyzd?iui:

? nuteist?j? steb?sen? ar prie?i?r?;

? t?v? teisi? at?mim?, jei vaiko interes?, kurie gali apimti ir aukos saugum?, negalima u?tikrinti jokiu kitu b?du.

 46 straipsnis

Sunkinan?ios aplinkyb?s

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad skiriant bausm? u? nusikalstamas veikas, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, ? toliau i?vardytas aplinkybes, jei ? jas dar n?ra atsi?velgta kaip ? nusikalstamos veikos sud?ties po?ymius, laikantis atitinkam? vidaus teis?s nuostat? gal?t? b?ti atsi?velgta kaip ? sunkinan?ias aplinkybes:

  1. a) nusikalstama veika ?vykdyta prie? buvus? ar esam? sutuoktin? ar partner?, pripa??stam? pagal vidaus teis?, ir ?i? veik? ?vykd? ?eimos narys, su auka gyvenantis asmuo arba asmuo, kuris piktnaud?iavo turima vald?ia;
  2. b) nusikalstama veika arba susijusios nusikalstamos veikos buvo vykdomos daugiau nei vien? kart?;
  3. c) nusikalstama veika buvo ?vykdyta prie? asmen?, kuris d?l tam tikr? aplinkybi? yra pa?eid?iamas;
  4. d) nusikalstama veika buvo ?vykdyta prie? vaik? arba jo akivaizdoje;
  5. e) nusikalstama veika buvo ?vykdyta dviej? arba daugiau asmen?, veikian?i? kartu;
  6. f) prie? ?vykdant nusikalstam? veik? arba kartu su ja buvo ?vykdyti itin ?iaur?s smurto veiksmai;
  7. g) nusikalstama veika buvo ?vykdyta naudojant ginkl? ar juo grasinant;
  8. h) d?l nusikalstamos veikos aukai padaryta didel? fizin? ar psichologin? ?ala;
  9. i) vykdytojas anks?iau buvo nuteistas u? pana?aus pob?d?io nusikalstamas veikas.

 47 straipsnis

Kitos ?alies priimti nuosprend?iai

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis numatoma galimyb? skiriant bausm? atsi?velgti ? kitoje ?alyje priimtus galutinius nuosprend?ius, susijusius su nusikalstamomis veikomis, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?.

 48 straipsnis

Privalom? alternatyvi? gin?? sprendimo b?d? ar baudimo draudimas

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis draud?iama vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, atveju taikyti privalomus alternatyvius gin?? sprendimo b?dus, ?skaitant tarpininkavim? ir taikinim?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad jei nurodoma sumok?ti baud?, b?t? tinkamai atsi?velgiama ? smurtautojo geb?jim? prisiimti finansinius ?sipareigojimus aukai.

 VI SKYRIUS

TYRIMAS, BAUD?IAMASIS PERSEKIOJIMAS, PROCESO TEIS? IR APSAUGOS PRIEMON?S

 49 straipsnis

Bendrieji ?sipareigojimai

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad tyrimai ir teismo procesai, susij? su vis? form? smurtu, ?trauktu ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, b?t? vykdomi nepagr?stai nedelsiant ir visais baud?iamojo proceso etapais tinkamai atsi?velgiant ? aukos teises.
  2. Laikydamosi pagrindini? ?mogaus teisi? princip? ir atsi?velgdamos ? ly?i? aspektu grind?iam? smurto supratim?, ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad b?t? u?tikrintas veiksmingas nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, tyrimas ir baud?iamasis persekiojimas u? jas.

 50 straipsnis

Neatid?liotinas reagavimas, prevencija ir apsauga

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad atsakingos teis?saugos institucijos skubiai ir tinkamai reaguot? ? vis? form? smurt?, ?traukt? ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, suteikdamos aukoms tinkam? ir neatid?liotin? apsaug?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad atsakingos teis?k?ros institucijos skubiai ir tinkamai vykdyt? vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, prevencij? ir apsaug? nuo jo, ?skaitant prevencini? operatyvini? priemoni? naudojim? ir ?rodym? rinkim?.

 51 straipsnis

Rizikos vertinimas ir rizikos valdymas

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad rizikos valdymo tikslais ir prireikus koordinuojamo saugumo u?tikrinimo ir paramos teikimo tikslais visos atitinkamos institucijos atlikt? pavojaus gyvybei, pad?ties rimtumo ir smurto recidyvo rizikos vertinim?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad atliekant 1 dalyje nurodyt? vertinim? visais tyrimo etapais ir taikant apsaugos priemones b?t? atsi?velgiama ? tai, ar smurto veiksm?, ?traukt? ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, vykdytojas turi ?aunam?j? ginkl? arba galimyb? j? gauti.

 52 straipsnis

Skub?s draud?iamieji nurodymai

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad kompetentingoms institucijoms b?t? suteikti ?galiojimai tiesiogin?s gr?sm?s atvejais nurodyti smurtautojui pakankamai ilgam laikui palikti aukos ar asmens, kuriam kyla rizika patirti smurt?, namus ir u?drausti smurtautojui patekti ? aukos ar asmens, kuriam kyla smurto pavojus, namus ar m?ginti su jais bendrauti. Priemon?mis, kuri? imamasi pagal ?? straipsn?, pirmenyb? teikiama auk? ar asmen?, kuriems kyla rizika patirti smurt?, saugumui.

 53 straipsnis

Apribojantys ar apsaugos nurodymai

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad aukos, nukent?jusios nuo vis? form? smurto, ?traukto ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, gal?t? kreiptis d?l tinkam? apribojan?i? ar apsaugos nurodym?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad 1 dalyje nurodyti apribojantys ar apsaugos nurodymai:

? b?t? i?duodami neatid?liotinai apsaugai u?tikrinti, aukai nepatiriant nepagr?stos finansin?s ar administracin?s na?tos;

? b?t? i?duodami konkre?iam laikotarpiui arba iki bus pakeistos ar panaikintos;

? prireikus b?t? i?duodami ex parte pagrindu ir ?sigaliot? nedelsiant;

? gal?t? b?ti i?duodami neatsi?velgiant ? kitus teismo procesus arba juos papildyt?;

? gal?t? b?ti i?duodami v?lesniuose teismo procesuose.

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad pagal 1 dal? i?duot? apribojan?i? ar apsaugos nurodym? pa?eidimo atveju b?t? taikomos veiksmingos, proporcingos ir atgrasomos baud?iamosios ar kitos teisin?s sankcijos.

 54 straipsnis

Tyrimai ir ?rodymai

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad bet kurio civilinio ar baud?iamojo proceso metu ?rodymai, susij? aukos seksualine praeitimi ir elgesiu, b?t? leid?iami tik tada, kai tai yra aktualu ir b?tina.

 55 straipsnis

Ex parte ir ex officio procesai

  1. ?alys u?tikrina, kad nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?ios Konvencijos 35, 36, 37, 38 ir 39 straipsnius, tyrimai arba baud?iamasis persekiojimas u? jas nepriklausyt? vien tik nuo aukos parei?kimo ar skundo, jei nusikalstama veika buvo visi?kai arba i? dalies ?vykdyta jos teritorijoje, ir kad baud?iamasis persekiojimas gal?t? b?ti t?siamas net jei auka atsiimt? savo parei?kim? arba skund?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis, laikantis j? vidaus teis?je numatyt? s?lyg?, vyriausybin?ms bei nevyriausybin?ms organizacijoms ir smurto artimoje aplinkoje klausimais konsultuojantiems specialistams u?tikrinama galimyb? auk? pra?ymu joms pad?ti ir (arba) jas paremti, kol vyksta nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, tyrimai ir su jomis susij? teismo procesai.

 56 straipsnis

Apsaugos priemon?s

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad visais tyrimo ir teismo proceso etapais b?t? apsaugotos auk? teis?s ir ginami j? interesai, ?skaitant specialius j? poreikius, jei jie yra liudytojai, vis? pirma ?iomis priemon?mis:
  2. a) numatant j?, j? ?eim? ir liudytoj? apsaug? nuo bauginimo, ker?to ir pakartotin?s viktimizacijos;
  3. b) u?tikrinant, kad aukos b?t? informuojamos, jeigu smurtautojas pab?go arba yra laikinai arba visam laikui paleid?iamas, bent tais atvejais, kai tai gali kelti pavoj? aukoms ir j? ?eimoms;
  4. c) vidaus teis?je numatytomis s?lygomis informuojant aukas apie j? teises ir paslaugas, kuriomis jos gali naudotis, taip pat apie tolesnes priemones, kuri? imtasi pagal j? skund?, apie kaltinimus, bendr? tyrimo ar proceso eig? ir auk? vaidmen? juose, taip pat apie j? bylos baigt?;
  5. d) vidaus teis?s proced?rines taisykles atitinkan?iu b?du sudarant joms s?lygas tiesiogiai arba per atstov? b?ti i?klausytoms, pateikti ?rodymus ir savo nuomon?, poreikius ir nuog?stavimus, ir kad ? tai b?t? atsi?velgta;
  6. e) teikiant aukoms tinkamas paramos paslaugas, kad j? teis?s ir interesai b?t? tinkamai pateikiami ir ? juos deramai atsi?velgiama;
  7. f) u?tikrinant, kad gal?t? b?ti imamasi priemoni? aukos privatumui ir ?vaizd?iui apginti;
  8. g) u?tikrinant, kad, jei ?manoma, b?t? vengiama auk? ir smurtautoj? susitikimo teism? ir teis?saugos institucij? patalpose;
  9. h) teikiant aukoms nepriklausom? ir kompetenting? vert?j? paslaugas, kai jos dalyvauja procesuose arba kai pateikia ?rodymus;
  10. i) pagal vidaus teis?je nustatytas taisykles suteikiant aukoms galimyb? duoti parodymus nesant teismo sal?je arba bent nedalyvaujant ?tariamam vykdytojui, vis? pirma naudojantis tinkamomis ry?i? technologijomis, jei yra galimyb? jomis naudotis.
  11. Jei auka yra vaikas arba vaikas yra smurto prie? moteris ir smurto artimoje aplinkoje liudininkas, jam, atsi?velgiant ? vaiko interesus, tinkamais atvejais taikomos specialios apsaugos priemon?s.

 57 straipsnis

Teisin? pagalba

Vidaus teis?je nustatytomis s?lygomis ?alys suteikia aukoms teis? ? teisin? param? ir nemokam? teisin? pagalb?.

 58 straipsnis

Senaties terminas

?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad senaties terminas prad?ti bet kok? teismo proces? d?l nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?ios Konvencijos 36, 37, 38 ir 39 straipsnius, b?t? pakankamai ilgas ir atitikt? atitinkamos nusikalstamos veikos sunkum?, kad b?t? galima veiksmingai prad?ti proces? po to, kai auka sulauk? pilnametyst?s.

 VII SKYRIUS

MIGRACIJA IR PRIEGLOBSTIS

 59 straipsnis

Gyventojo statusas

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad aukoms, kuri? gyventojo statusas priklauso nuo sutuoktinio ar partnerio, kuris pripa??stamas pagal vidaus teis?, statuso, santuokos arba santyki? nutraukimo atveju ypa? sunkiomis aplinkyb?mis b?t? suteikiamas atskiras leidimas gyventi, neatsi?velgiant ? santuokos arba santyki? trukm?. Tokio atskiro leidimo gyventi i?davimo ir trukm?s s?lygos nustatomos vidaus teis?je.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? galima sustabdyti auk? i?siuntimo i? ?alies proces?, prad?t? d?l gyventojo statuso, kuris priklauso nuo sutuoktinio ar partnerio, kuris pripa??stamas pagal vidaus teis?, statuso, kad jos gal?t? kreiptis d?l atskiro leidimo gyventi.
  3. ?alys i?duoda aukoms leidim? gyventi, kuris gali b?ti atnaujinamas, vienu i? ?i? dviej? atvej? arba abiem atvejais:
  4. a) kai kompetentinga institucija mano, kad auk? buvimas ?alyje b?tinas d?l j? asmenin?s pad?ties;
  5. b) kai kompetentinga institucija mano, kad auk? buvimas ?alyje b?tinas tam, kad jos gal?t? bendradarbiauti su kompetentingomis institucijomis tyrimo arba baud?iamojo proceso metu.
  6. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad priverstin?s santuokos aukos, kurios santuokos tikslu buvo i?ve?tos ? kit? ?al? ir d?l to prarado gyventojo status? ?alyje, kurioje yra j? ?prastin? gyvenamoji vieta, gal?t? atgauti ?? status?.

60 straipsnis

Prieglobs?io pra?ymai d?l lyties

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad b?t? pripa??stama, jog smurtas prie? moteris d?l lyties yra persekiojimo forma, kaip apibr??ta 1951 m. Konvencijos d?l pab?g?li? statuso 1 straipsnio A punkto 2 papunkt?, ir didel? ?ala, suteikianti teis? ? papildom? apsaug?.
  2. ?alys u?tikrina, kad kiekvienas i? Konvencijos pagrind? b?t? ai?kinamas atsi?velgiant ? ly?i? aspekt?, ir jei nustatoma, kad bijoma persekiojimo d?l vieno ar daugiau i? ?i? pagrind?, pra?ytojams pagal atitinkamus taikytinus dokumentus suteikiamas pab?g?lio statusas.
  3. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad i?pl?tot? prieglobs?io pra?ytoj? pri?mimo proced?ras ir paramos paslaugas, kuriomis atsi?velgiama ? ly?i? aspekt?, taip pat gaires ly?i? klausimu ir prieglobs?io proced?ras, kuriomis atsi?velgiama ? ly?i? aspekt?, ?skaitant pab?g?lio statuso suteikimo ir tarptautin?s apsaugos pra?ym? proced?ras.

 61 straipsnis

Negr??inimo principas

  1. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kad b?t? laikomasi negr??inimo principo, atsi?velgiant ? esamus ?sipareigojimus pagal tarptautin? teis?.
  2. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad smurto prie? moteris aukos, kurioms reikia apsaugos, neatsi?velgiant ? j? status? ar gyvenam?j? viet?, jokiomis aplinkyb?mis neb?t? gr??inamos ? ?al?, kur j? gyvybei gr?st? pavojus arba kur jos gal?t? patirti kankinim? arba ne?moni?k? ar ?eminant? elges? arba baudim?.

 VIII SKYRIUS

TARPTAUTINIS BENDRADARBIAVIMAS

 62 straipsnis

Bendrieji principai

  1. ?alys kuo pla?iau bendradarbiauja tarpusavyje pagal ?ios Konvencijos nuostatas ir taikydamos atitinkamus tarptautinius ir regioninius bendradarbiavo civilin?se ir baud?iamosiose bylose dokumentus, priemones, d?l kuri? susitarta remiantis vienodais arba abipusiais teis?s aktais ir vidaus ?statymais, siekdamos tikslo:
  2. a) u?kirsti keli? vis? form? smurtui, ?trauktam ? ?ios Konvencijos taikymo srit?, su juo kovoti ir vykdyti baud?iam?j? persekiojim? u? j?;
  3. b) apsaugoti aukas ir teikti joms pagalb?;
  4. c) vykdyti tyrimus ar procesus, susijusius su nusikalstamomis veikomis, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?;
  5. d) u?tikrinti ?ali? teismini? institucij? priimt? atitinkam? teismo sprendim? civilin?se ir baud?iamosiose bylose, ?skaitant apsaugos nurodymus, vykdym?.
  6. ?alys imasi b?tin? teis?k?ros ar kit? priemoni?, kuriomis u?tikrinama, kad nusikalstamos veikos, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, aukos, jei ta nusikalstama veika ?vykdyta ne tos ?alies, kurioje gyvena aukos, teritorijoje, gal?t? pateikti skund? savo gyvenamosios vietos valstyb?s kompetentingoms institucijoms.
  7. Jei ?alis, nusta?iusi, kad savitarpio teisinei pagalbai baud?iamosiose bylose teikti, ekstradicijai vykdyti arba kitos ?ios Konvencijos ?alies teismo sprendimams civilin?se ar baud?iamosiose bylose vykdyti reikia sutarties, gauna tokio teisinio bendradarbiavimo pra?ym? i? ?alies, su kuria n?ra pasira?iusi tokios sutarties, teisiniu pagrindu vykdyti savitarpio teisin? pagalb? baud?iamosiose bylose, ekstradicij? arba kitos ?ios Konvencijos ?alies teismo sprendimus civilin?se ar baud?iamosiose bylose d?l nusikalstam? veik?, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, ji gali laikyti ?i? Konvencij?.
  8. ?alys siekia tinkamais atvejais integruoti smurto prie? moteris ir smurto artimoje aplinkoje prevencijos ir kovos su juo elementus ? pagalbos vystymuisi programas, skirtas su tre?iosioms valstyb?mis, be kita ko, sudarydamos dvi?alius ir daugia?alius susitarimus su tre?iosiomis valstyb?mis, kad b?t? sudarytos palankesn?s s?lygos auk? apsaugai pagal 18 straipsnio 5 dal?.

 63 straipsnis

Priemon?s, susijusios su asmenimis, kuriems kyla rizika

Kai ?alis, remdamasi turima informacija, turi pagr?st? prie?as?i? manyti, kad asmeniui kyla tiesiogin? rizika, kad kitos ?alies teritorijoje prie? j? bus ?vykdyti bet kokie ?ios Konvencijos 36, 37, 38 ir 39 straipsniuose nurodyti smurto veiksmai, ?alis, turinti t? informacij?, raginama nedelsiant j? perduoti pastarajai ?aliai siekiant u?tikrinti, kad b?t? imamasi tinkam? apsaugos priemoni?. Kai taikoma, tokia informacija apima ir duomenis apie esamas apsaugos priemones, skirtas asmeniui, kuriam kyla rizika.

 64 straipsnis

Informacija

  1. Pra?ym? gavusi ?alis skubiai informuoja pra?ym? pateikusi? ?al? apie veiksm?, kuri? imtasi pagal ?? skyri?, galutinius rezultatus. Pra?ym? gavusi ?alis taip pat skubiai informuoja pra?ym? pateikusi? ?al? apie visas aplinkybes, d?l kuri? ne?manoma vykdyti pra?om? veiksm? arba d?l kuri? jas vykdyti b?t? labai u?delsta.
  2. ?alis gali, kiek tai numatyta jos vidaus teis?je, be i?ankstinio pra?ymo perduoti kitai ?aliai savo tyrim? metu gaut? informacij?, jei mano, kad tokios informacijos atskleidimas gal?t? pad?ti j? gaunan?iai ?aliai u?kirsti keli? nusikalstamoms veikoms, kaip nustatyta pagal ?i? Konvencij?, arba prad?ti ar vykdyti tyrimus arba procesus, susijusius su tokiomis nusikalstamomis veikomis, arba kad d?l tokio informacijos atskleidimo ta ?alis gal?t? pateikti pra?ym? bendradarbiauti pagal ?? skyri?.
  3. ?alis, gaunanti informacijos pagal 2 dal?, toki? informacij? pateikia savo kompetentingoms institucijoms, kad b?t? galima prad?ti procesus, jei manoma, kad j? reikia, arba tam, kad ? ?i? informacij? gal?t? b?ti atsi?velgta susijusiuose civiliniuose ir baud?iamuosiuose procesuose.

 65 straipsnis

Duomen? apsauga

Asmens duomenys saugomi ir naudojami vadovaujantis ?sipareigojimais, kuriuos ?alys pri?m? pagal Konvencij? d?l asmen? apsaugos ry?ium su asmens duomen? automatizuotu tvarkymu (ETS Nr. 108).

 IX SKYRIUS

STEB?SENOS MECHANIZMAS

 66 straipsnis

Kovos su smurtu prie? moteris ir smurtu artimoje aplinkoje ekspert? grup?

  1. Kovos su smurtu prie? moteris ir smurtu artimoje aplinkoje ekspert? grup? (toliau ? GREVIO) stebi, kaip ?alys ?gyvendina ?i? Konvencij?.
  2. GREVIO sudaro ma?iausia 10 ir daugiausia 15 nari?, atsi?velgiant ? j? lyt?, geografin? pasiskirstym? bei ?vairi? sri?i? ekspertines ?inias. Grup?s narius i? ?ali? pasi?lyt? kandidat? ketveri? met? kadencijai, kuri gali b?ti atnaujinta vien? kart?, renka ?ali? komitetas; kandidatai turi b?t? ?ali? pilie?iai.
  3. Pirmieji 10 nari? rinkimai surengiami per vienus metus nuo ?ios Konvencijos ?sigaliojimo. Papildom? 5 nari? rinkimai surengiami, kai ?i? Konvencija ratifikuoja ar prie jos prisijungia 25-oji ?alis.
  4. GREVIO nari? rinkimai grind?iami ?iais principais:
  5. a) jie atrenkami vadovaujantis skaidria proced?ra i? nepriekai?tingos reputacijos asmen?, turin?i? pripa?int? kompetencij? ?mogaus teisi?, ly?i? lygyb?s, kovos su smurtu prie? moteris ir smurtu artimoje aplinkoje arba pagalbos aukoms ir j? apsaugos srityse arba pademonstravusi? profesin? patirt? srityse, kuriose taikoma ?i Konvencija;
  6. b) jokie du GREVIO nariai negali b?ti tos pa?ios valstyb?s pilie?iai;
  7. c) jie tur?t? atstovauti pagrindin?ms teisin?ms sistemoms;
  8. d) jie tur?t? atstovauti atitinkamiems subjektams ir agent?roms, veikiantiems kovos su smurtu prie? moteris ir smurtu artimoje aplinkoje srityse;
  9. e) jie dalyvauja kaip individual?s asmenys ir vykdydami savo funkcijas yra nepriklausomi bei ne?ali?ki, taip pat turi gal?ti efektyviai vykdyti savo pareigas.
  10. GREVIO nari? rinkim? proced?r? nustato Europos Tarybos Ministr? Komitetas, pasikonsultav?s su ?alimis ir gav?s j? viening? pritarim?, per ?e?is m?nesius nuo ?ios Konvencijos ?sigaliojimo.
  11. GREVIO priima savo darbo tvarkos taisykles.
  12. GREVIO nariai ir kiti delegacij? nariai savo vizit? ? atskiras ?alis, kaip i?d?styta 68 straipsnio 9 ir 14 dalyse, metu naudojasi privilegijomis ir imunitetais, nustatytais ?ios Konvencijos pried?lyje.

 67 straipsnis

?ali? komitetas

  1. ?ali? komitetas sudaromas i? ?ios Konvencijos ?ali? atstov?.
  2. ?ali? komiteto pos?d?ius su?aukia Europos Tarybos generalinis sekretorius. Pirmasis pos?dis surengiamas per vienus metus nuo ?ios Konvencijos ?sigaliojimo tam, kad b?t? i?rinkti GREVIO nariai. Toliau pos?d?iai rengiami tre?dalio ?ali?, ?ali? komiteto pirmininko arba generalinio sekretoriaus pra?ymu.
  3. ?ali? komitetas priima savo darbo tvarkos taisykles.

 68 straipsnis

Proced?ra

  1. Remdamosi GREVIO sudarytu klausimynu, ?alys pateikia Europos Tarybos generaliniam sekretoriui ataskait? d?l teis?k?ros ir kit? priemoni?, kuriomis ?gyvendinamos ?ios Konvencijos nuostatos, kad j? apsvarstyt? GREVIO.
  2. GREVIO apsvarsto pagal 1 dal? pateikt? ataskait? su atitinkamos ?alies atstovais.
  3. Tolesn?s vertinimo proced?ros suskirstomos ? etapus, kuri? trukm? nustato GREVIO. Kiekvieno etapo prad?ioje GREVIO atrenka konkre?ias nuostatas, kuriomis grind?iama vertinimo proced?ra, ir i?siun?ia klausimyn?.
  4. GREVIO apibr??ia tinkamas priemones ?iai steb?senos proced?rai atlikti. Ji gali vis? pirma kiekvienam vertinimo etapui parengti klausimyn?, kuriuo remiamasi atliekant ?ali? vykdomo Konvencijos ?gyvendinimo vertinimo proced?r?. ?is klausimynas nusiun?iamas visoms ?alims. ?alys atsako ? ?io klausimyno klausimus, taip pat pateikia vis? kit? informacij?, kurios pra?o GREVIO.
  5. GREVIO gali gauti informacij? apie Konvencijos ?gyvendinim? i? nevyriausybini? organizacij? ir pilietin?s visuomen?s, taip pat i? nacionalini? ?mogaus teisi? apsaugos institucij?.
  6. GREVIO deramai atsi?velgia ? esam? informacij?, kuri? galima gauti i? kit? regionini? ir tarptautini? priemoni? ir organ?, veikian?i? srityse, kuriose taikoma ?i Konvencija.
  7. Sudarydama klausimyn? kiekvienam vertinimo etapui, GREVIO deramai atsi?velgia ? esamus ?alyse renkamus duomenis ir vykdomus mokslinius tyrimus, kaip nurodyta ?ios Konvencijos 11 straipsnyje.
  8. GREVIO gali gauti informacij? apie ?ios Konvencijos ?gyvendinim? i? Europos Tarybos ?mogaus teisi? komisaro, Parlamentin?s Asambl?jos ir atitinkam? Europos Tarybos specializuot? organ?, taip pat pagal kitus tarptautinius dokumentus ?steigt? specializuot? organ?. GREVIO supa?indinama su ?iems organams pateiktais skundais ir j? nagrin?jimo rezultatais.
  9. Bendradarbiaudama su nacionalin?mis vald?ios institucijomis ir padedama nepriklausom? nacionalini? ekspert? GREVIO gali papildomai rengti vizitus ? atskiras ?alis, jei gauta informacija yra nepakankama arba 14 dalyje numatytais atvejais. ?i? vizit? metu GREVIO gali talkinti konkre?i? sri?i? specialistai.
  10. GREVIO parengia ataskaitos projekt?, kuriame pateikia savo atlikt? nuostat? ?gyvendinimo analiz?, kuria grind?iamas vertinimas, taip pat savo pasi?lymus, kaip atitinkama ?alis gal?t? spr?sti nustatytas problemas. Ataskaitos projektas pateikiamas vertinamai ?aliai, kad ji pateikt? savo pastabas. GREVIO atsi?velgia ? ?alies pastabas priimdama ataskait?.
  11. Remdamasi visa gauta informacija ir ?ali? pateiktomis pastabomis, GREVIO priima ataskait? ir i?vadas d?l priemoni?, kuri? atitinkama ?alis ?m?si, kad ?gyvendint? ?ios Konvencijos nuostatas. ?i ataskaita ir i?vados nusiun?iamos atitinkamai ?aliai ir ?ali? komitetui. GREVIO pri?mus ataskait? ir i?vadas, jie kartu su galimomis atitinkamos ?alies pastabomis skelbiami vie?ai.
  12. Nedarant poveikio 1?8 dalyse nustatytai proced?rai, ?ali? komitetas, remdamasis GREVIO ataskaita ir i?vadomis, gali priimti tai ?aliai skirtas rekomendacijas a) d?l priemoni?, kuri? reikia imtis, kad b?t? ?gyvendintos GREVIO i?vados, prireikus nustatant termin?, kada turi b?ti pateikta informacija apie j? ?gyvendinim?, ir b) siekiant skatinti bendradarbiavim? su ta ?alimi, kad ?i Konvencija b?t? tinkamai ?gyvendinama.
  13. Jei GREVIO gauna patikimos informacijos, i? kurios galima spr?sti, kad susidar? pad?tis, kai problemas reikia spr?sti nedelsiant, kad b?t? galima u?kirsti keli? rimtiems Konvencijos pa?eidimams arba apriboti j? mast? ar skai?i?, ji gali pra?yti skubiai pateikti speciali? ataskait? d?l priemoni?, kuri? imtasi siekiant u?kirsti keli? sunkiems, masiniams ar nuolatiniams smurto prie? moteris rei?kiniams.
  14. Atsi?velgdama ? atitinkamos ?alies pateikt? informacij?, taip pat ir ? vis? kit? patikim? savo gaut? informacij?, GREVIO gali paskirti vien? ar daugiau savo nari?, kad jis atlikt? tyrim? ir skubiai pateikt? ataskait? GREVIO. Pagr?stais atvejais ir gavus ?alies sutikim?, tyrimas gali apimti ir vizit? ? jos teritorij?.
  15. I?analizavusi 14 dalyje nurodyto tyrimo rezultatus, GREVIO perduoda ?iuos rezultatus atitinkamai ?aliai ir, tinkamais atvejais, ?ali? komitetui bei Europos Tarybos Ministr? Komitetui, kartu pateikdama pastabas ir rekomendacijas.

 69 straipsnis

Bendros rekomendacijos

Tinkamais atvejais GREVIO gali priimti bendras ?ios Konvencijos ?gyvendinimo rekomendacijas.

 70 straipsnis

Parlament? dalyvavimas steb?senoje

  1. Nacionaliniai parlamentai kvie?iami dalyvauti priemoni?, kuri? imamasi siekiant ?gyvendinti ?i? Konvencij?, steb?senos procese.
  2. ?alys pateikia GREVIO ataskaitas savo nacionaliniams parlamentams.
  3. Europos Tarybos Parlamentin? Asambl?ja reguliariai kvie?iama vertinti ?ios Konvencijos ?gyvendinim?.

 X SKYRIUS

SANTYKIS SU KITAIS TARPTAUTINIAIS DOKUMENTAIS

 71 straipsnis

Santykis su kitais tarptautiniais dokumentais

  1. ?i Konvencija nedaro poveikio ?pareigojimams, kylantiems i? kit? tarptautini? dokument?, kuri? ?alimis yra arba taps ?ios Konvencijos ?alys ir kuriuose esama nuostat? d?l ?ioje Konvencijoje reglamentuojam? klausim?.
  2. ?ios Konvencijos ?alys gali sudaryti dvi?alius arba daugia?alius tarpusavio susitarimus d?l ?ioje Konvencijoje reglamentuojam? klausim? tam, kad b?t? papildytos arba sustiprintos jos nuostatos arba sudarytos palankesn?s s?lygos taikyti joje ?tvirtintus principus.

 XI SKYRIUS

KONVENCIJOS PAKEITIMAI

 72 straipsnis

Pakeitimai

  1. Visi ?ali? pateikiami pasi?lymai d?l ?ios Konvencijos pakeitim? perduodami Europos Tarybos generaliniam sekretoriui, kuris juos perduoda Europos Tarybos valstyb?ms nar?ms, visoms pasira?iusioms ?alims, visoms ?alims, Europos S?jungai, visoms valstyb?ms, pakviestoms pasira?yti ?i? Konvencij? pagal 75 straipsnio nuostatas, ir visoms valstyb?ms, pakviestoms prisijungti prie ?ios Konvencijos pagal 76 straipsnio nuostatas.
  2. Europos Tarybos Ministr? Komitetas apsvarsto si?lom? pakeitim? ir, pasikonsultav?s su ?ios Konvencijos ?alimis, kurios n?ra Europos Tarybos nar?s, gali priimti t? pakeitim? Europos Tarybos statuto 20 straipsnio d punkte numatyta dauguma.
  3. Vis? Ministr? Komiteto pagal 2 dal? priimt? pakeitim? tekstas perduodamas ?alims priimti.
  4. Visi pagal 2 dal? priimti pakeitimai ?sigalioja pirm? m?nesio dien? pasibaigus vieno m?nesio laikotarpiui po tos dienos, kuri? visos ?alys prane?? generaliniam sekretoriui apie j? pri?mim?.

 XII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 73 straipsnis

?ios Konvencijos poveikis

?ios Konvencijos nuostatos nedaro poveikio vidaus teis?s nuostatoms ir privalomiems tarptautiniams dokumentams, kurie jau yra ?sigalioj? arba kurie gali ?sigalioti ir pagal kuriuos asmenims yra arba b?t? suteikiamos palankesn?s teis?s siekiant u?kirsti keli? smurtui prie? moteris ir smurtui artimoje aplinkoje bei su juo kovoti.

 74 straipsnis

Gin?? sprendimas

  1. Bet kokio gin?o, galin?io kilti d?l ?ios Konvencijos nuostat? taikymo ar ai?kinimo, ?alys pirmiausia siekia j? spr?sti deryb?, taikinimo, arbitra?o arba bet kokiu kitu taikaus sprendimo b?du, d?l kurio jos tarpusavyje susitar?.
  2. Europos Tarybos Ministr? Komitetas gali nustatyti gin?? sprendimo proced?ras, kuriomis ?alys, jeigu taip susitart?, gal?t? naudotis spr?sdamos gin?us.

 75 straipsnis

Pasira?ymas ir ?sigaliojimas

  1. ?i Konvencija pateikiama pasira?yti Europos Tarybos valstyb?ms nar?ms, Europos Tarybos nar?mis nesan?ioms valstyb?ms, kurios dalyvavo rengiant ?i? Konvencij?, ir Europos S?jungai.
  2. ?i Konvencija turi b?ti ratifikuota, priimta arba patvirtinta. Ratifikavimo, pri?mimo arba patvirtinimo dokumentai deponuojami Europos Tarybos generaliniam sekretoriui.
  3. ?i Konvencija ?sigalioja pirm? m?nesio dien? pasibaigus trij? m?nesi? laikotarpiui nuo tos dienos, kuri? 10 pasira?iusi? ?ali?, ?skaitant ma?iausiai a?tuonias Europos Tarybos valstybes nares, parei?k? sutikim? ?sipareigoti pagal ?i? Konvencij? vadovaujantis 2 dalies nuostatomis.
  4. Bet kurios 1 dalyje nurodytos valstyb?s arba Europos S?jungos, v?liau parei?kusi? sutikim? ?sipareigoti pagal ?i? Konvencij?, at?vilgiu ji ?sigalioja pirm? m?nesio dien? pasibaigus trij? m?nesi? laikotarpiui nuo tos dienos, kuri? buvo deponuotas jos ratifikavimo, pri?mimo arba patvirtinimo dokumentas.

 76 straipsnis

Prisijungimas prie Konvencijos

  1. ?sigaliojus ?iai Konvencijai, Europos Tarybos Ministr? Komitetas, pasikonsultav?s su ?ios Konvencijos ?alimis ir gav?s j? viening? pritarim?, gali pakviesti bet kuri? Europos Tarybos nare nesan?i? valstyb?, kuri nedalyvavo rengiant ?i? Konvencij?, prisijungti prie ?ios Konvencijos priimant sprendim? Europos Tarybos statuto 20 straipsnio d punkte numatyta dauguma ir vieningai balsavus ?ali? atstovams, turintiems teis? b?ti Ministr? Komitete.
  2. Bet kurios prisijungian?ios valstyb?s at?vilgiu Konvencija ?sigalioja pirm? m?nesio dien? pasibaigus trij? m?nesi? laikotarpiui nuo tos dienos, kuri? Europos Tarybos generaliniam sekretoriui buvo deponuotas prisijungimo dokumentas.

 77 straipsnis

Teritorinis taikymas

  1. Bet kuri valstyb? arba Europos S?junga Konvencijos pasira?ymo metu arba deponuodama savo ratifikavimo, pri?mimo, patvirtinimo arba prisijungimo dokument? gali nurodyti teritorij? ar teritorijas, kuriai (-ioms) taikoma ?i Konvencija.
  2. Bet kuri ?alis gali bet kada v?liau, pateikdama deklaracij? Europos Tarybos generaliniam sekretoriui, i?pl?sti ?ios Konvencijos taikym? bet kuriai kitai deklaracijoje nurodytai teritorijai, u? kurios tarptautinius santykius ?alis yra atsakinga arba kurios vardu ?alis yra ?galiota prisiimti ?sipareigojimus. Tokios teritorijos at?vilgiu Konvencija ?sigalioja pirm? m?nesio dien? pasibaigus trij? m?nesi? laikotarpiui nuo tos dienos, kuri? Europos Tarybos generalinis sekretorius gavo toki? deklaracij?.
  3. Bet kokia deklaracija, pateikta remiantis pirmesn?mis dviem dalimis, bet kokios tokioje deklaracijoje nurodytos teritorijos at?vilgiu gali b?ti at?aukta apie tai prane?us Europos Tarybos generaliniam sekretoriui. At?aukimas ?sigalioja pirm? m?nesio dien? pasibaigus trij? m?nesi? laikotarpiui nuo tos dienos, kuri? Europos Tarybos generalinis sekretorius gavo tok? prane?im?.

 78 straipsnis

I?lygos

  1. Negali b?ti daroma joki? i?lyg? d?l jokios ?ios Konvencijos nuostatos, i?skyrus 2 ir 3 dalyse numatytas i?imtis.
  2. Bet kuri valstyb? arba Europos S?junga Konvencijos pasira?ymo metu arba deponuodama savo ratifikavimo, pri?mimo, patvirtinimo arba prisijungimo dokument?, pateikdama deklaracij? Europos Tarybos generaliniam sekretoriui gali pareik?ti, kad ji pasilieka teis? netaikyti toliau nurodyt? nuostat? arba jas taikyti tik konkre?iais atvejais ar konkre?iomis s?lygomis; ?ios nuostatos i?d?stytos:

? 30 straipsnio 2 dalyje;

? 44 straipsnio 1 dalies e punkte, 3 ir 4 dalyse;

? 55 straipsnio 1 dalyje 35 straipsnio at?vilgiu, kiek tai susij? su nesunkiomis nusikalstamomis veikomis;

? 58 straipsnyje 37, 38 ir 39 straipsni? at?vilgiu;

? 59 straipsnyje.

  1. Bet kuri valstyb? arba Europos S?junga Konvencijos pasira?ymo metu arba deponuodama savo ratifikavimo, pri?mimo, patvirtinimo arba prisijungimo dokument?, pateikdama deklaracij? Europos Tarybos generaliniam sekretoriui gali pareik?ti, kad ji pasilieka teis? u? 33 ir 34 straipsniuose nurodyt? elges? vietoje baud?iam?j? sankcij? numatyti nebaud?iam?sias sankcijas.
  2. Bet kuri ?alis gali visi?kai arba i? dalies at?aukti i?lyg? pateikdama deklaracij? Europos Tarybos generaliniam sekretoriui. ?i deklaracija ?sigalioja nuo tos dienos, kuri? Europos Tarybos generalinis sekretorius j? gavo.

 79 straipsnis

I?lyg? galiojimas ir per?i?ra

  1. 78 straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytos i?lygos galioja penkeri? met? laikotarp? nuo ?ios Konvencijos ?sigaliojimo atitinkamos ?alies at?vilgiu dienos. Ta?iau tokios i?lygos gali b?ti atnaujintos tokios pat trukm?s laikotarpiams.
  2. Likus a?tuoniolikai m?nesi? iki i?lygos galiojimo pabaigos, Europos Tarybos generalinis sekretorius prane?a atitinkamai ?aliai apie jos galiojimo pabaig?. Likus ne ma?iau kaip trims m?nesiams iki i?lygos galiojimo pabaigos, ?alis prane?a Generaliniam sekretoriui, ar ji savo i?lyg? palieka galioti, i? dalies pakei?ia ar at?aukia. Jei atitinkama ?alis nepateikia prane?imo, Generalinis sekretorius informuoja t? ?al?, kad jos i?lyga laikoma automati?kai prat?sta ?e?i? m?nesi? laikotarpiui. Jei atitinkama ?alis iki to laikotarpio pabaigos neprane?a apie savo ketinim? i?lyg? palikti galioti arba i? dalies pakeisti, i?lyga nustoja galioti.
  3. Jei ?alis pateikia i?lyg? pagal 78 straipsnio 2 ir 3 dalis, prie? jos atnaujinim? arba papra?ius ji pateikia GREVIO tos i?lygos tolesn? taikym? pagrind?ian?i? prie?as?i? paai?kinim?.

 80 straipsnis

Denonsavimas

  1. Bet kuri ?alis gali bet kuriuo metu denonsuoti ?i? Konvencij?, apie tai prane?usi Europos Tarybos generaliniam sekretoriui.
  2. Denonsavimas ?sigalioja pirm? m?nesio dien? pasibaigus trij? m?nesi? laikotarpiui nuo tos dienos, kuri? Europos Tarybos generalinis sekretorius gavo tok? prane?im?.

 81 straipsnis

Prane?imas

Europos Tarybos generalinis sekretorius prane?a Europos Tarybos valstyb?ms nar?ms, Europos Tarybos nar?mis nesan?ioms valstyb?ms, kurios dalyvavo rengiant ?i? Konvencij?, kiekvienai pasira?iusi? ?aliai, kiekvienai ?aliai, Europos S?jungai ir kiekvienai prie ?ios Konvencijos prisijungti pakviestai valstybei apie:

  1. a) kiekvien? pasira?ymo atvej?;
  2. b) kiekvieno ratifikavimo, pri?mimo, patvirtinimo arba prisijungimo dokumento deponavim?;
  3. c) kiekvien? ?ios Konvencijos ?sigaliojimo pagal 75 ir 76 straipsnius dat?;
  4. d) kiekvien? pagal 72 straipsn? priimt? pakeitim? ir tokio pakeitimo ?sigaliojimo dat?;
  5. e) kiekvien? i?lyg? ir i?lygos at?aukim?, padarytus pagal 78 straipsn?;
  6. f) kiekvien? pagal 80 straipsnio nuostatas atlikt? denonsavim?;
  7. g) kiekvien? kit? akt?, prane?im? ar bet koki? kit? informacij?, susijusius su ?ia Konvencija.

Tai patvirtindami toliau nurodyti tinkamai ?galioti asmenys pasira?? ?i? Konvencij?.

Priimta 2011 m. gegu??s 11 d. Stambule vienu egzemplioriumi angl? ir pranc?z? kalbomis; abu tekstai yra autenti?ki; ?is egzempliorius deponuojamas Europos Tarybos archyvuose. Europos Tarybos generalinis sekretorius pateikia patvirtintas teksto kopijas kiekvienai Europos Tarybos valstybei narei, Europos Tarybos nar?mis nesan?ioms valstyb?ms, kurios dalyvavo rengiant ?i? Konvencij?, Europos S?jungai ir kiekvienai prie ?ios Konvencijos pakviestai prisijungti valstybei.

 PRIED?LIS

Privilegijos ir imunitetai (66 straipsnis)

  1. ?is pried?lis taikomas ?ios Konvencijos 66 straipsnyje nurodytiems GREVIO nariams, taip pat kitiems vizit? ? atskiras ?alis delegacij? nariams. ?iame pried?lyje terminas ?kiti vizit? ? atskiras ?alis delegacij? nariai? apima nepriklausomus nacionalinius ekspertus ir specialistus, nurodytus ?ios Konvencijos 68 straipsnio 9 dalyje, Europos Tarybos darbuotojus ir Europos Tarybos ?darbintus vert?jus ?od?iu, lydin?ius GREVIO jos vizit? ? atskiras ?alis metu.
  2. Vykdydami funkcijas, susijusias su pasiruo?imu vizitams ? atskiras ?alis ir j? vykdymu, taip pat tolesn?s veiklos bei kelioni?, susijusi? su ?iomis funkcijomis, metu GREVIO nariai ir kiti vizit? ? atskiras ?alis delegacij? nariai naudojasi ?iomis privilegijomis ir imunitetais:
  3. a) imunitetu nuo are?to arba sulaikymo ir asmeninio baga?o pa?mimo ir imunitetu nuo bet kokio teisinio proceso d?l oficialiai einant savo pareigas pasakyt? ar para?yt? ?od?i? bei vis? atlikt? veiksm?;
  4. b) atleidimu nuo bet koki? j? jud?jimo laisv?s apribojim? i?vykstant i? savo gyvenamosios vietos valstyb?s ir ? j? sugr??tant ir atvykstant ? ?al?, kurioje vykdo savo funkcijas ir i? jos i?vykstant; taip pat atleidimu nuo u?sienie?i? registravimo proced?ros ?alyje, kurioje lankosi arba pro kuri? vyksta vykdydami savo funkcijas.
  5. Kelioni?, ? kurias GREVIO nariai ir kiti vizit? ? atskiras ?alis delegacij? nariai vyksta vykdydami savo funkcijas, metu muitinio tikrinimo ir valiutos apribojimo at?vilgiu jiems taikomos tokios pa?ios s?lygos, kurios taikomos u?sienio vyriausybi? atstovams, laikinai vykdantiems oficialias pareigas.
  6. Su Konvencijos ?gyvendinimo vertinimu susij? dokumentai, kuriuos su savimi turi GREVIO nariai ir kiti vizit? ? atskiras ?alis delegacij? nariai, yra nelie?iami tiek, kiek jie yra susij? su GREVIO veikla. Oficiali GREVIO korespondencija arba oficial?s GREVIO nari? ir kit? vizit? ? atskiras ?alis delegacij? nari? prane?imai negali b?ti sustabdomi ar cenz?ruojami.
  7. Siekiant u?tikrinti visi?k? GREVIO nari? ir kit? vizit? ? atskiras ?alis delegacij? nari? ?od?io laisv? ir visi?k? nepriklausomum? vykdant pareigas, imunitetas nuo teisinio proceso d?l j? einant savo pareigas pasakyt? ar para?yt? ?od?i? bei vis? atlikt? veiksm?, u?tikrinamas ir toliau, nepaisant to, kad atitinkami asmenys jau nebevykdo toki? pareig?.
  8. Privilegijos ir imunitetai ?io pried?lio 1 punkte nurodytiems asmenims suteikiami tam, kad b?t? u?tikrintas nepriklausomas j? funkcij? vykdymas vadovaujantis GREVIO interesais, o ne j? asmenine nauda. ?io pried?lio 1 punkte nurodyt? asmen? imunitet? Europos Tarybos generalinis sekretorius at?aukia visais atvejais, kai, jo nuomone, toks imunitetas trukdyt? vykdyti teisingum? ir kai j? galima at?aukti nepa?eid?iant GREVIO interes?.

Ar pritariate Stambulo konvencijos ratifikavimui?

View Results

Loading ... Loading ...

 11,142 per?i?r? (-a)

45% Likes
55% Dislikes