„Turėkime politinės valios“, – vienas kitą drąsino Kretingos rajono Tarybos nariai, užvakar posėdyje nusprendę nuo kitų mokslo metų mažesnes ugdymo įstaigas prijungti prie didesniųjų atsisakant prijungiamų įstaigų administracijų darbuotojų. Tačiau tokia politikų valia užbraukė visų pasmerktų ugdymo įstaigų viltis.
Mokyklos atstovų klausėsi, bet negirdėjo
Galimybę susipažinti su Savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2016–2020 m. bendrojo plano pakeitimo projektu bei teikti pastabas ir pasiūlymus visų reorganizuojamų mokyklų bendruomenės galėjo iki gruodžio 5 dienos.
Raštus dėl nepritarimo projektui Savivaldybės administracija gavo iš 5 ugdymo įstaigų – Rūdaičių mokyklos, Baublių mokyklos-daugiafunkcio centro, Darbėnų gimnazijos, Vydmantų lopšelio-darželio „Pasagėlė“ ir Salantų lopšelio-darželio „Rasa“, nors patys politikai neslėpė, kad tokiai reorganizacijai priešinasi beveik visos prijungiamos įstaigos.
Sumanytą pertvarką stumdami į priekį Tarybos nariai teigė, kad kitokios mokyklų bei darželių vadovų reakcijos ir nesitikėjo – niekam nesinori taip prarasti savo darbo vietos.
Rūdaičių mokyklos bendruomenės atstovai Tarybos posėdyje net pateikė argumentus, kodėl mokykla turi išlikti savarankiška.
Mokyklos tarybos narės Ilona Vitkutė ir Odeta Maldarienė sakė, jog svarbiausias argumentas, kodėl mokyklos bendruomenė nepritaria prijungimui prie kitos mokyklos, yra jau ne vienerius metus stabilus vaikų skaičius – jų būna nuo 70 iki 80.
Mokyklai tapus savarankiškai iki šios dienos sukurta labai gera materialinė bazė, kuri užtikrina puikų vaikų ugdymą bei fizinį ir psichologinį saugumą.
Be to, Rūdaičių mokyklą prijungus prie S. Daukanto progimnazijos ir padarius skyriumi, per metus bus sutaupoma labai nedidelė suma – 15 tūkst. 243 eurai.
I. Vitkutė ir O. Maldarienė išsakė mokyklos Tarybos siūlymą šiais metais nereorganizuoti Rūdaičių mokyklos ir suteikti pereinamąjį 2–3 metų laikotarpį stebint situaciją, o įstaigos likimą spręsti sumažėjus vaikų skaičiui arba pablogėjus ugdymo kokybei.
Dalis politikų liko nuošalyje
Mokyklos atstovus palaikė ir Tarybos Švietimo komiteto pirmininkė Dalia Martišauskienė. Ji priminė, jog Rūdaičių mokykla jau buvo kartą reorganizuota į pradinio ugdymo skyrių ir prijungta prie M. Daujoto vidurinės mokyklos, nes tuomet buvo likę tik 20 mokinių.
Prieš šešerius metus savarankiškumas mokyklai grąžintas – priėmus ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikus, bendras jų skaičius išaugo. Šiandien Rūdaičių mokyklą lanko 76 vaikai, tarp jų – 44 priešmokyklinukai ir ikimokyklinukai.
Akcentuodama ir aukštus rūdaitiškių mokinių pasiekimus, kurie yra įstaigos vadovės Rimos Narkienės nuopelnas, D. Martišauskienė siūlė Rūdaičių mokyklos nejungti prie S. Daukanto progimnazijos, palikti ją savarankišką.
Rūdaičių mokykla – vienintelė rajone ugdymo įstaiga, kuri prie kitos bus prijungta jau antrąjį kartą.
Jai pritarė ir Tarybos narys Virginijus Domarkas.
Viltį, kad bus išgirsti ir išliks savarankiški, rūdaitiškiams trumpam suteikė siūlymas mokyklos likimą spręsti atskiru balsavimu. Tačiau tam pritarė tik Tarybos nariai „valstiečiai“ ir socialdemokratai.
„Kretingos krašto“ atstovai ir liberalai balsavo prieš, o konservatoriai, partijos Tvarka ir teisingumas bei Darbo partijos atstovai susilaikė.
Tad rugsėjį Rūdaičių mokykla pasitiks būdama S. Daukanto progimnazijos Rūdaičių skyriumi.
Turi karčios patirties
Rūdaičių mokykla yra vienintelė rajone, prijungimą prie kitos mokyklos patirsianti jau antrą kartą.
Daugiau nei 15 metų įstaigos bendruomenė kovojo, kad mokykla būtų renovuota, kad pagaliau turėtų sporto salę, kad nebereikėtų bėgioti į lauko tualetus.
Atliko milžinišką darbą, kol 2004 metais tam gavo milijoną litų. Dar apie 350 tūkstančių litų skyrė Savivaldybė, už šias lėšas buvo pastatyta sporto salė.
Džiaugdamiesi atnaujinta mokykla, geromis darbo ir mokymosi sąlygomis, rūdaitiškiai gyveno tik ketverius metus. 2009-aisiais, sumažėjus mokinių skaičiui, ji buvo reorganizuota į pradinio ugdymo skyrių ir prijungta prie M. Daujoto vidurinės mokyklos.
Prisimindama pirmąjį prijungimą Rūdaičių mokyklos direktorė Rima Narkienė sakė, jog tokio mokyklos bendruomenės pasipriešinimo, kaip dabar, tuomet nebuvo, nes niekas nesuprato, ką reiškia būti prijungtam, netekti savarankiškumo.
„Mokykla netenka ne tik autentiškumo, savitumo, psichologinio saugumo jausmo. Tampa visiškai priklausoma nuo mokyklos, prie kurios prijungiama.
Sprendimo teisės netenka ir mokyklos taryba, nes tokios nebelieka“, – kalbėjo direktorė.
Laikotarpiu, kai mokykla pirmą kartą buvo prijungta, įstaigos materialinė padėtis buvo apgailėtina. Tą kartą etatų skaičius nesumažėjo, kadangi papildomi etatai buvo sukurti M. Daujoto mokyklai.
Mokyklos taryba abejoja, kad ir dabar bus labai smarkiai sutaupyta. O per penkerius metus, kai 2014-aisiais mokyklai sugrąžintas savarankiškumas, pasiekti rezultatai bus nubraukti.
Po reorganizacijos mokykla gali ir nunykti.
„Antrąjį prijungimą mokiniai, jų tėvai, darbuotojai ir visa kaimo bendruomenė skaudžiai išgyvena. Nesupranta, kodėl jų mokykla turi būti jungiama prie kitos įstaigos, kai mokinių skaičius yra stabilus ir jis nemažėja, o mokinių gerų mokymosi rezultatų kitos rajono mokyklos gali tik pavydėti.
Tuo metu daug mažiau mokinių turinčios mokyklos paliekamos be didesnių struktūrinių pokyčių“, – mokyklos bendruomenės mintis išsakė direktorė.
S. Daukanto progimnazija vieną pertvarką jau yra patyrusi – 2018 m. prie mokyklos buvo prijungtas lopšelis-darželis „Voveraitė“.
Kalbinta progimnazijos vadovė Sigita Jonaitienė prisipažino, jog dabar situacija truputį kitokia.
„Tada irgi būta pasipriešinimo, bet ne tokio aktyvaus. Rūdaitiškių siekis likti savarankiškais visiškai suprantamas, tačiau yra kaip yra.
Labai tikiuosi, kad geranoriškumas, supratimas padės rasti bendrą kalbą, kartu daug ko gero padaryti ir pasiekti“, – sakė S. Jonaitienė.
Diskutuota ir dėl kitų sprendimų
Iš tiesų, panagrinėjus Mokyklų tinklo pertvarkos planą kyla įvairių pamąstymų: ar taupoma tik kai kurių įstaigų sąskaita? Ar tik jose reikia mažinti administracijas?
Pavyzdžiui, visą laiką kalbėta apie Baublių ir Jokūbavo mokyklų jungimą, tačiau jos liko savarankiškomis.
Arba prie gimnazijos jungiamas Salantų lopšelis-darželis „Rasa“, nors jame vaikų yra vos ne dvigubai daugiau nei kitose rajono ikimokyklinėse įstaigose?
Tiesa, dėl „Rasos“ prijungimo prie gimnazijos Tarybos narių nuomonės išsiskyrė. V. Domarkas teigė, jog ekonominis efektas bus nulis, be to, pirmus metus mokyklai vadovaujanti direktorė dar nėra „įsivažiavusi“ į visus reikalus.
Buvęs meras Juozas Mažeika buvo kitokios nuomonės. Anot jo, prijungiant „Rasą“ prie gimnazijos bus išspręsta ir opi problema – lopšelis-darželis jau kelerius metus neturi nuolatinio vadovo, nes užimti šias pareigas norinčių nėra.
Buvo diskusijų ir dėl plane numatyto Baublių mokyklos-daugiafunkcio centro 9–10 klasių mokinių pavėžėjimo į Jokūbavo A. Stulginskio mokyklą-daugiafunkcį centrą.
To atsisakyti siūliusio V. Domarko teigimu, taip tik bus švaistomi pinigai transporto išlaidoms. Beveik visus vaikus baubliškiai tėvai siunčia mokytis į gimnazijas Kretingoje.
Į tai Švietimo skyriaus vedėja Asta Burbienė atsakė, jog mokyklinis autobusas į Jokūbavą vaikus iš aplinkinių kaimų vežioja ir dabar, o tėvai savo vaikus gali leisti į bet kurią pasirinktą mokyklą.
Nors Bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos bendrąjį planą Tarybos nariai buvo išnagrinėję ir išdiskutavę komitetuose, diskusija Tarybos posėdyje užsitęsė daugiau kaip pusantros valandos.
Už plano pakeitimus iš posėdyje dalyvavusių 23 Tarybos narių už balsavo 17, susilaikė 6.
Keturios bus prijungtos, dvi – uždarytos
Nuo rugsėjo 1 dienos be struktūrinių pakeitimų lieka J. Pabrėžos universitetinė gimnazija, M. Daujoto progimnazija, mokykla-darželis „Žibutė“, M. Tiškevičiūtės mokykla, lopšeliai-darželiai „Ąžuoliukas“ ir „Žilvitis“, Kurmaičių pradinė mokykla, Kūlupėnų M. Valančiaus pagrindinė mokykla, Jokūbavo A. Stulginskio mokykla-daugiafunkcis centras, Kretingos meno, Kretingos sporto mokyklos, Salantų meno mokykla, Kretingos rajono švietimo centras.
Trys ikimokyklinės įstaigos nuo 2020 m. rugsėjo 1 d. reorganizuojamos prijungimo būdu. Lopšelis-darželis „Eglutė“ prijungiamas prie lopšelio-darželio „Pasaka“ ir tampa šios įstaigos ikimokyklinio ugdymo skyriumi „Eglutė“.
Vydmantų lopšelis-darželis „Pasagėlė“ reorganizuojamas prijungiant jį prie Vydmantų gimnazijos ir tampa jos ikimokyklinio ugdymo skyriumi „Pasagėlė“.
Salantų lopšelis-darželis „Rasa“ jungiamas prie Salantų gimnazijos ir tampa šios mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriumi „Rasa“.
Reorganizavus minėtus lopšelius-darželius mažės 6,5 etato, iš viso bus sutaupoma 83 tūkst. 430 eurų per metus.
Rūdaičių mokykla prijungiama prie S. Daukanto progimnazijos.
Darbėnų gimnazijos Piliakalnio pagrindinio ugdymo skyrius bei Kartenos mokyklos-daugiafunkcio centro Kalniškių pradinio ugdymo skyrius uždaromi, nes nebėra mokinių.
Švietimo skyriaus parengtame Aiškinamajame projekte teigiama, kad sprendimas pakeisti Bendrojo ugdymo tinklo pertvarkos 2016–2020 metų planą priimtas dėl to, kad savivaldybėje mažėjant vaikų būtina mažinti klasių komplektus, jungtinių klasių skaičių.
Mokinių skaičiaus koregavimas leis veiksmingiau įgyvendinti ugdymo tikslus ir siekti aukštesnės ugdymo kokybės bei geresnių mokinių mokymosi pasiekimų.
O svarbiausia – racionaliau būtų naudojamos švietimo valdymui skirtos savivaldybės biudžeto ir mokymo lėšos.
Skyriaus skaičiavimais, po reorganizacijos iš viso sumažėja 10,6 etato, sutaupomi 137,1 tūkst. eurų metams (110,6 tūkst. eurų savivaldybės biudžeto lėšų, 26,5 tūkst. eurų Mokymo lėšų valdymui).
Išeitinėms kompensacijoms išmokėti reikės beveik 25 tūkst. eurų.
2,128 peržiūrų (-a)