Viešuoju keleiviniu transportu net ir nesinaudojantiems lengvųjų automobilių savininkams užsienio šalyse ko gero yra tekę važiuoti miesto autobusais, metro ar tramvajais.
Kaip ten patogu – nusipirkai kortelę, papildei ją atitinkama pinigų suma ir važinėji bet kokia viešojo transporto rūšimi kaip nori. Tereikia tik įlipant nuskenuoti kortelę kiekviename autobuse esančiu įrenginiu ir tą patį padaryti išlipant, kad nuo kortelės būtų nuskaičiuoti pinigai tik už pravažiuotą maršrutą.
Kita vertus, nereikia ir užsienio. Tokia šiuolaikiško atsiskaitymo tvarka yra įdiegta Klaipėdos autobusuose.
Keliaujant Kretingos autobusų parko autobusais į Palangą ir Klaipėdą vis dar trenkia sovietmečiu. Bilietus pardavinėja vairuotojai ir tik už grynus pinigus. Kodėl už kelionę negalima atsiskaityti banko kortele? Autobusų parko atstovai teigia, kad investuoti į mobilaus pinigų nuskaitymo įrangą ir interneto įdiegimą autobusuose neapsimokėjo, nes gaunamos pajamos iš keleivių šiuose maršrutuose yra per menkos. Pavyzdžiui, kelionė iš Kretingos į Palangą tekainuoja vos 50 centų, nes už bilietą reikia mokėti tik nuo Vydmantų, o grįžtant į Kretingą – tik iki Vydmantų.
Kelionės Kretingos autobuso parko maršrutais rajono savivaldybės ribose nuo praėjusių metų pradžios yra nemokamos. Užtat jos nemažai kainuoja savivaldybės biudžetui. Praėjusiais metais autobusų parkui buvo skirta 1,715 mln. eurų dotacijų. Kartu su kompensacijomis už lengvatą turinčių keleivių keliones į Palangą, Klaipėdą ir atgal, savivaldybės išmoka autobusų parkui siekė apie 2 mln. eurų.
Kodėl Kretingos rajono mokesčių mokėtojų pinigais šitaip yra finansuojamos ir kitų savivaldybių gyventojų kelionės mūsų rajone? Kodėl nemokamos kelionės negali būti tik kretingiškio kortelę turintiems rajono gyventojams? Atvykėliai už kelionę po Kretingą galėtų ir susimokėti – autobusų parkui tai būtų papildomos pajamos. Ach tiesa, dar praėjusioje kadencijoje valdžios žadėtų Kretingiškio kortelių vis dar nėra.
Dotacija už maršrutus skaičiuojama pagal visuose maršrutuose autobusų užfiksuotą metinę ridą. Pernai Kretingoje ji siekė beveik 1,323 mln. kilometrų. Kaimyniniame Skuodo rajone maršrutiniai autobusai nuvažiavo tik apie 317 tūkst. kilometrų, o savo teritorija gerokai didesniame Šilutės rajone – tik 800 tūkst. kilometrų. Net pusę milijono mažiau, nei Kretingoje.
Rajono meras A.Kalnius užsibrėžęs Kretingos autobusų ridą sumažinti iki milijono kilometrų. Taip iškeltas tikslas truputį primena sovietmetį, kai Spalio revoliucijos metinėms būdavo įsipareigojama penkmečio planą įvykdyti per ketverius metus. Ar savivaldybės specialistai jau yra paskaičiavę, kaip bus nubraukta apie trečdalis milijono kilometrų? Tarybos posėdyje meras žėrė skaičius, kiek reisų kasdien yra į Klaipėdą ir Palangą. Reikia suprasti, kad ridą bus mėginama nurėžti šiomis kryptimis.
Tačiau jei bus oreantuojamasi tik į keleivių srautus, gali nukentėti tie reisai, kurie labiau atlieka socialinę paskirtį. Kretingos rajono gyventojai turi teisę į stabilų ir garantuotą susisiekimą su Klaipėdos didmiesčiu ir kurortine Palanga. Keleivis turi žinoti, kad šiuos miestus jis gali pasiekti bent jau kas valandą išvažiuojančiais autobusais.
Palangoje užsibuvęs pramogautojas į Kretingą dabar gali grįžti prieš vidurnaktį išvažiuojančiu paskutiniu reisu, o paskutinis autobusas iš Klaipėdos išvyksta 21 val. 45 min. Tie reisai neretai būna pustuščiai, tačiau jei jie ir bus „nukirpti“, ar tai nereikš, kad savo automobilio neturintis Kretingos rajono gyventojas liks be teisės uostamiestyje apsilankyti teatre ar koncerte? Nes jam vėlų vakarą nebus kaip grįžti namo. Arba, juokas net ir sakyti, už 25 kilometrų gyvenantis kretingiškis tokiu atveju turės rūpintis nakvyne Klaipėdoje.
Drastiškai mažinti reisus rajono savivaldybės teritorijoje taip pat pavojinga, nes jie visi yra priderinti prie mokinių pamokų grafiko ir darbo dienos pradžios bei pabaigos.
Taigi, prieš pareiškiant, kad rida bus mažinama iki milijono kilometrų, iš pradžių reikia įvertinti, ar tai įmanoma padaryti. Kita vertus, savo nuostolius mokesčių mokėtojų pinigais padengiantis Autobusų parkas nėra suinteresuotas tai daryti. Kai savivaldybė atlygina už nuvažiuotus kilometrus, tu gali vežioti nors ir orą.
Kurio reiso nereiktų, o kur jų yra per mažai geriausiai atsakytų keleivių apskaita. Tačiau savivaldybės teritorijoje keliaujant nemokamai keleivių srautai įvertinami remiantis tik vairuotojų nuomone.
Kitose Klaipėdos regiono savivaldybėse, kuriose taip pat nemokamas važiavimas viešuoju transportu, keleiviams įteikiami taip vadinami nuliniai – nieko nekainuojantys bilietai. Aišku, ir čia vairuotojai tokių bilietų gali prisisukti kiek nori, tačiau jei jie yra su fiksuojamu laiku, keleivių apskaita būtų daugmaž objektyvi.
Dabar Kretingos politikai turi galimybę apsispręsti, ar per trejus metus rajono maršrutinis transportas pereis prie visame Klaipėdos regione vieningo elektroninio bilieto? Nežinia, kiek kretingiškiui aktualu su persėdimu nuvažiuoti į Šilutę, Skuodą ar Neringą, bet kad apmokėjimas už bilietą bus civilizuotas, aišku jau dabar.
Keleiviams nereiks palinkus prie vairuotojo delne skaičiuoti centus ir bergždžiai gaišti kelionės laiką, kol vairuotojas kiekvienam parduos bilietą ir dar suskaičiuos grąžą. O ir vidiniuose rajono maršrutuose tuomet bus aišku, kiek keleivių autobusai veža ir kokių reisų galima atsisakyti.

 1,346 peržiūrų (-a)

100% LikesVS
0% Dislikes