Kretingos rajonas, kaip ir daugelis Lietuvos regionų, susiduria su prastos kelių būklės problema, kuri ne tik kelia nepatogumų vairuotojams, bet ir daro įtaką gyventojų gyvenimo kokybei, regioninei plėtrai bei šalies saugumui.
Remiantis naujausiu „Spinter tyrimų“ atliktu tyrimu, užsakytu Susisiekimo ministerijos, prasta kelių ir tiltų būklė Lietuvoje yra viena pagrindinių regioninės atskirties priežasčių, o Kretingos rajonas – ne išimtis.

Kelių situacija Kretingos rajone
Kretingos rajone yra apie 1 200 km kelių, iš kurių maždaug 200 km sudaro valstybinės reikšmės keliai, prižiūrimi AB „Kelių priežiūra“ ir AB „Via Lietuva“, o likę 1 000 km – vietinės reikšmės keliai, už kurių priežiūrą atsakinga Kretingos rajono savivaldybė. Valstybinės reikšmės keliai apima magistralinius, krašto ir rajoninius kelius, tokius kaip Šiauliai–Palanga, kuris eina per rajoną, o vietinės reikšmės keliai jungia mažesnius kaimus ir gyvenvietes.
„Spinter tyrimų“ duomenimis, net 38 proc. Lietuvos gyventojų kelių infrastruktūrą savo savivaldybėse vertina blogai, o tiltų būklę valstybinės reikšmės keliuose neigiamai įvertino net 44 proc. apklaustųjų.
Kretingos rajone situacija atspindi bendras šalies tendencijas: ypač prasta vietinės reikšmės kelių būklė, kur daugelyje atkarpų trūksta asfalto dangos, o žvyrkeliai kenčia nuo duobių ir provėžų. Pavyzdžiui, Kartenos seniūnijos Gaudučių–Vėlaičių kelyje tilto per Alantą būklė buvo įvertinta kaip labai prasta, todėl buvo uždrausta juo važiuoti, siekiant užtikrinti saugumą.

Keliai taisomi koja
2023 m. laikraštyje „Švyturys“ buvo pranešta apie kelio 2303 (Kretinga-Kūlupėnai) atkarpos priežiūros darbus, vykdomus AB „Kelių priežiūra“. Publikacijoje buvo paminėta, kad kelio danga kai kuriose vietose buvo pažeista dėl intensyvaus eismo, miškininkų darbo ir nepakankamos priežiūros. Vietos gyventojai skundėsi, kad prasta kelio būklė apsunkina susisiekimą, ypač žiemos metu, kai kelias tampa slidus, o duobės padidina eismo įvykių riziką.
Be to, 2024 m. „Švyturio“ straipsnyje buvo aptartas eismo saugumo gerinimo projektas, kuriame buvo svarstoma galimybė įrengti kelio ženklus ir greičio ribojimus kelio 2303 atkarpoje. Publikacijoje pažymėta, kad Kretingos rajono savivaldybės Eismo saugumo komisija gavo gyventojų prašymų dėl papildomų priemonių, siekiant sumažinti avaringumą šioje atkarpoje.
„Švyturys“ rašė, kad 2024 m. pavasarį šiame kelyje buvo atlikti smulkūs remonto darbai, tokie kaip duobių lopymas ir kelkraščių tvarkymas, tačiau gyventojai tikėjosi visapusiškesnio kelio dangos atnaujinimo, kuris apimtų naują asfalto sluoksnį ir infrastruktūros modernizavimą. Tiesa, šiais metais kelininkų technika miškingame kelio 2303 ruože ties Ilgosiomis pievomis taip pat pasirodė, bet taisytojų brigada apsiribojo tik didesnių duobių užtaisymu koja.

Regioninė atskirtis ir gyvenimo kokybė
Tyrimas atskleidė, kad 45 proc. gyventojų mano, jog prasta kelių būklė prisideda prie regioninės atskirties. Kretingos rajone, kur didelė dalis gyventojų gyvena atokesniuose kaimuose, tokia situacija ypač aktuali. Mykolo Romerio universiteto Viešojo administravimo instituto direktorius prof. dr. Andrius Stasiukynas pabrėžia, kad prastas susisiekimas riboja prieigą prie viešųjų paslaugų, tokių kaip mokyklos, gydymo įstaigos ar būreliai vaikams, taip didindamas socialinę atskirtį.
Pavyzdžiui, Kretingos seniūnijoje, kuri yra tankiausiai apgyvendinta rajone (8 085 gyventojai, 2011 m. duomenimis), prastos kelių būklės problema daro tiesioginę įtaką gyventojų mobilumui. Vietiniai skundžiasi, kad dėl duobėtų kelių sunku pasiekti Kretingos centrą ar kitus regioninius centrus, o tai riboja galimybes dirbti ar mokytis. Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis pabrėžia, kad geri keliai yra būtini ne tik patogioms kelionėms, bet ir regionų ekonominei plėtrai bei šalies saugumui.
Prasta kelių būklė taip pat kelia grėsmę eismo saugumui. Tyrime nurodoma, kad 61 proc. gyventojų mano, jog kelių būklė tiesiogiai veikia šalies saugumą. Kretingos rajone šią problemą iliustruoja tokie atvejai kaip draudimas važiuoti per avarinės būklės tiltą Gaudučių–Vėlaičių kelyje ar krovininių automobilių eismo ribojimas Kartenos Kretingos gatvėje dėl gyventojų skundų. Be to, duobės ir provėžos keliuose didina avarijų riziką, o tai ypač aktualu žvyrkeliuose, kurie sudaro didžiąją dalį vietinės reikšmės kelių.

Finansavimo trūkumai
Pagrindinė kliūtis gerinant kelių būklę – finansavimo stoka. Tyrime respondentai nurodė, kad tiek finansavimo trūkumas, tiek tvaraus finansinio modelio nebuvimas (po 32 proc.) yra esminės problemos. Kretingos rajone vietinės reikšmės kelių priežiūrai skiriamos lėšos dažnai nepakankamos, o valstybinės reikšmės kelių remontas priklauso nuo AB „Via Lietuva“ planavimo ir Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo. Pavyzdžiui, asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas Šarūnas Frolenko teigia, kad norint išeiti iš kelių būklės krizės, KPPP finansavimas turėtų siekti bent 860 mln. eurų per metus, o savivaldybėms turėtų būti skiriama daugiau savarankiškumo tvarkant kelius.
Siekiant spręsti šią problemą, nuo 2026 m. Lietuvoje planuojama įsteigti Valstybinį kelių fondą, kuris turėtų užtikrinti stabilesnį finansavimą. Skaičiuojama, kad jau kitais metais kelių infrastruktūrai, įskaitant šio fondo lėšas, bus skirta apie 1 mlrd. eurų. Kretingos rajono savivaldybė taip pat tikisi, kad šios lėšos padės atnaujinti vietinius kelius ir sumažinti atskirtį.
Ekspertai pabrėžia, kad būtina ne tik didinti finansavimą, bet ir užtikrinti reguliarią kelių priežiūrą. VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius prof. dr. Audrius Vaitkus akcentuoja periodinės priežiūros svarbą, kad keliai išliktų geros būklės. Kretingos rajone tai galėtų reikšti dažnesnį žvyrkelių greideriavimą ir asfalto dangos atnaujinimą prioritetinėse atkarpose.
Prasta kelių būklė Kretingos rajone atspindi bendras Lietuvos problemas: finansavimo trūkumą, regioninę atskirtį ir saugumo iššūkius. Nors valstybinės reikšmės keliai rajone sudaro mažesnę dalį, vietinės reikšmės kelių būklė kelia didesnį susirūpinimą dėl ribotų savivaldybės resursų. Valstybinio kelių fondo įsteigimas ir didesnis savivaldybių savarankiškumas galėtų tapti svarbiu žingsniu gerinant situaciją.

„Švyturio“ informacija

 515 peržiūrų (-a)

100% LikesVS
0% Dislikes

Parašykite komentarą

TAIP PAT SKAITYKITE