Seimo narys Karolis Neimantas užregistravo įstatymo projektą, kuriuo siekiama uždrausti nesveiko ir greito maisto reklamą nuo 7 val. ryto iki 21 val. vakaro, teigdamas, kad tai būtinas žingsnis kovojant su didėjančia nutukimo ir lėtinių ligų krize šalyje. 

„Šiandieninėje maisto pasiūlos rinkoje galime rasti įvairių maisto produktų ir gėrimų, kurie pasižymi skirtingomis maistinėmis savybėmis. Tačiau negalime nepastebėti didėjančio nesveiko ar net žalingo maisto vartojimo,“ – teigiama aiškinamajame rašte. Projekto tikslas – riboti maisto, turinčio daug cukraus, druskos, riebalų ir konservantų, reklamą, kuri, anot jo, tiesiogiai daro įtaką žmonių sveikatai, psichologinei būklei bei savijautai.

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) jau 2010 m. priėmė rezoliuciją, kuria raginama mažinti nesveiko maisto ir nealkoholinių gėrimų rinkodaros poveikį vaikams. Dokumente nesveikas maistas apibrėžiamas kaip turintis didelį kiekį sočiųjų riebalų, transriebalų, druskos ir cukrų, siejamas su širdies ir kraujagyslių ligomis, II tipo diabetu bei nutukimu. Lietuvoje situacija kelia nerimą: „Per didelę kūno masę – antsvorį ir nutukimą (KMI >25) Lietuvoje turi 52,0 proc. gyventojų,“ – nurodoma aiškinamajame rašte, remiantis Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) duomenimis.

SAM taip pat pabrėžia, kad nesubalansuota mityba prisideda prie lėtinių neinfekcinių ligų, tokių kaip širdies ir kraujagyslių sistemos sutrikimai bei onkologinės ligos, kurios sudaro didžiausią Lietuvos gyventojų mirtingumo dalį. „Moksliniai tyrimai atskleidžia, jog vos 14 proc. vyresnių klasių mokinių ir vos 7 proc. suaugusių jaunų žmonių laikosi sveikos mitybos rekomendacijų,“ – cituojami tyrimų rezultatai, pabrėžiantys gilėjančią visuomenės sveikatos problemą.

Pagal siūlomą Reklamos įstatymo pataisą, 14 straipsnis būtų papildytas nauju 8 punktu: „Draudžiama nesveiko ir greito maisto reklama laikotarpiu nuo 7 valandos ryto iki 21 valandos. Nesveiko ir greito maisto reklamos ribojimas netaikomas maitinimo įstaigoms ir 100 metrų atstumu nuo jų.“ Šis ribojimas apimtų reklamą televizijoje, žiniasklaidoje, informaciniuose stenduose ir socialinėje erdvėje, siekiant sumažinti nesveiko maisto matomumą ypač vaikams.

„Reklama daro tiesioginį poveikį žmonių pasirinkimams, manoma, kad netinkamos reklamos ribojimas duos teigiamų rezultatų ir taip skatins vartotojus rinktis sveikesnius produktus,“ – rašoma dokumente.

Nors įstatymo projektas pristatomas kaip žingsnis link sveikesnės visuomenės, jis neišvengiamai paveiks verslą. „Šis ribojimas tiesiogiai palies verslą ir įpareigos jį prisitaikyti prie teigiamų visuomenės pokyčių,“ – teigiama aiškinamajame rašte. Verslas bus skatinamas peržiūrėti reklamuojamų produktų sudėtį ir pasiūlyti sveikesnes alternatyvas. Tačiau kai kurie kritikai gali teigti, kad tokie apribojimai riboja rinkos laisvę ir gali sukelti finansinių iššūkių maisto pramonei.

 449 peržiūrų (-a)

50% LikesVS
50% Dislikes

Parašykite komentarą

TAIP PAT SKAITYKITE