Sprend?iant d?l to, kur? valstybei priklausant? ?vyrkel? asfaltuoti, vietos gyventoj? interesai ir poreikiai tur?t? b?ti vienas svarbiausi? kriterij?, teigia savivaldybi? vadovai, kritikuodami parengt? nauj? tvark?, mano Lietuvos savivaldybi? asociacija.
?iuo metu AB ?Via Lietuva? (buvusios Lietuvos automobili? keli? direkcijos) sudaryto valstybin?s reik?m?s keli? su ?vyro danga asfaltavimo prioritetinio s?ra?o pagrindinis kriterijus yra ekonominis atsiperkamumas.
?Suprantame, kad l??os ?vyrkeliams asfaltuoti yra ribotos, visiems j? neu?teks, tod?l prioritetus nustatyti b?tina. Ta?iau kvestionuojame dabartin? po?i?r? ir metodik?, pagal kuri? lemiam? ?tak? sprendimui asfaltuoti keli? turi jo ekonominis naudingumas. Savivaldybi? po?i?riu, tiek pat svarbus tur?t? b?ti ir socialinis kriterijus, tai yra ? kiek tas kelias reikalingas vietos bendruomenei,? ? teigia laikinai Lietuvos savivaldybi? asociacijos (LSA) pareigas einantis Plung?s rajono meras Audrius Kli?onis. Jis taip pat atkreipia d?mes?, kad jau patvirtintai 2024-2028 met? valstybin?s reik?m?s keli? su ?vyro danga asfaltavimo programai iki ?iol n?ra skirta joki? l???.
Did?iausi? reik?m? vertinant, ar asfaltuoti keli?, ?iuo metu turi vidutinio metinio paros eismo intensyvumo rodiklis. Ta?iau, kaip pa?ymi savivaldyb?s, tai n?ra visi?kai objektyvus kriterijus, kadangi ma?esnis eismo intensyvumas dar nerei?kia, kad kelias ma?iau reikalingas: neretai, nor?dami i?vengti ?vyrkelio, kurio dangos b?kl? ypa? bloga, ?mon?s renkasi kit? ? galb?t nepatogesn? ir ilgesn?, bet geresn?s kokyb?s kelio ruo??.
?Kuo prastesnis kelias, net jei ir trumpesnis, tuo ma?iau ?moni? juo naudojasi. Juk niekas nenori kv?puoti dulk?mis, gadinti sveikatos ir automobilio. O kai ma?ai kas va?iuoja, prakti?kai nebelieka galimybi? tok? keli? i?asfaltuoti ? pagal dabartin? metodik? toks valstybinis ?vyrkelis netaps prioritetiniu. Gauname u?burt? rat?,? ? sako Alytaus rajono mer? Rasa Vitkauskien?.
Pasak jos, net tais atvejais, kai ?alia ypa? blogos b?kl?s kelio gyvena ir dirba daugiau ?moni?, juo va?iuoja vie?asis transportas ar mokykliniai autobusiukai, asfaltuoti bus si?loma ne j?, o t? keli?, kuriame fiksuotas intensyvesnis jud?jimas, nors jo b?kl? objektyviai geresn? ir jis ma?iau naudingas vietos gyventojams.
?Savivaldyb?s kvie?iamos dalyvauti reitinguojant kelius, ta?iau j? pateikiamas vertinimas turi ma?ai ?takos ir nedaug k? lemia. O ir tame s?ra?e, kuris buvo mums pateiktas, keliai jau yra atrinkti ?Via Lietuva?, tad netur?jome galimyb?s vertinti vis? rajono keli? ir vietos konteksto. Tiesa, diskusij? eigoje buvo pateiktas ir vis? savivaldyb?s ?vyrkeli? reitinguot? s?ra?as. Tuo tarpu gyventojams pristatoma, kad d?l kelio asfaltavimo spr?s savivaldyb?, ir j? l?kes?iai neretai lieka apvilti,? ? teigia Mol?t? rajono meras Saulius Jauneika.
Mero teigimu, b?tent savivaldyb? gali geriausiai indikuoti reali? keli? b?kl? ir asfaltavimo poreik?, tuo tarpu specialistai Vilniuje vadovaujasi gana vienpusiais, kad ir kokie b?t? objektyv?s, kriterijais paremta metodika.
LSA ragina Susisiekimo ministerij? bei ?Via Lietuva? priimant sprendimus d?l ?vyrkeli? asfaltavimo socialin? aspekt? (gyventoj? poreikius) laikyti tokiu pat svarbiu kaip ir ekonomin? rodikl?, bei koreguoti nauj?j? tvark?. Si?loma leisti savivaldybi? taryboms spr?sti, kuriuos pagal metodik? atrinktus ir ? prioritetin? s?ra?? ?trauktus kelius su ?vyro danga asfaltuoti pirmiausiai.
LSA taip pat ragina pagaliau numatyti finansavim? 2024-2028 met? valstybin?s reik?m?s keli? su ?vyro danga asfaltavimo programai, ai?kius jos ?gyvendinimo terminus ir l??? paskirstym? savivaldyb?ms.
Pagal LSA prane?im? pareng?
Gintaras Mik?i?nas

 623 per?i?r? (-a)

67% Likes
33% Dislikes