Apsisaugoti nuo koronaviruso arba lengviau persirgti susirgus gali padėti ir vitaminas D.

Padeda subalansuoti imuniteto veiklą

„Dažniausiai apie vitamino D vartojimą gydytojai prabyla konsultuodami kūdikių tėvus. Vaikai vystosi labai sparčiai, jų kaulai auga, o vitaminas D organizmui padeda net iki 20 kartų geriau įsisavinti kalcį. Šios rekomendacijos žinomos jau daugiau nei šimtą metų. Gydytojai taip pat daug žino apie vitamino D reikšmę vyresnio amžiaus žmonėms, sergantiems osteoporoze, – teigia šeimos gydytojas dr. Andrius Bleizgys. – Tačiau apie įvairiapusę vitamino D įtaką įvairaus amžiaus vaikams bei suaugusiems plačiau imta kalbėti dar visai neseniai, prieš maždaug 20 metų. Susistemintos žinios tik dabar po truputį įsilieja į medikų studijų programas ir mokymo kursus“.

Gydytojas pastebi, kad naujausi tyrimai medikų bendruomenę skatina kalbėti apie dar vieną svarbią vitamino D savybę žmogaus organizmui – vadinamąją imunomoduliacinę funkciją: šis vitaminas padeda subalansuoti imuniteto veiklą, o tai itin svarbu siaučiant COVID-19 pandemijai.

Vitaminas D pagreitina autoimuninę reakciją į virusą

Mokslininkai yra patvirtinę, kad pakankamos vitamino D atsargos skatina imuninę sistemą efektyviau reaguoti kovojant su virusais.

Tyrimais nustatyta, kad vitaminas D gerina imuniteto reakcijos kokybę: pagreitina viruso atpažinimą ir imuninės sistemos reakciją į jį, tiesiogiai slopina viruso dauginimąsi organizme; be to, vitaminas D gali padėti sumažinti pernelyg aktyvią ir todėl žalingą imuniteto reakciją į infekcinės ligos sukėlėją, kitaip sakant, slopinti vadinamąją „citokinų audrą“.

Todėl šiuo metu visame pasaulyje mokslininkai ir gydytojai itin daug dėmesio skiria norėdami suprasti, kaip vitaminas D gali padėti kovoje su COVID-19 pandemija ir padėti žmonėms išvengti susirgimo COVID-19 liga arba bent palengvinti ligos eigą.

Kol kas tarptautinės specialistų draugijos ar nacionalinės institucijos nepateikia aiškių galutinių rekomendacijų dėl vitamino D vartojimo siekiant apsisaugoti nuo užsikrėtimo COVID-19 ar bent išvengti sunkios COVID-19 ligos formos, kai prireikia gydymo ligoninėje ar net reanimacijos–intensyviosios terapijos skyriuje.

Gruodį saulės sumažėja 9 kartus

Vitaminas D (kalciferolis) – tai riebaluose tirpus vitaminas. Yra žinomos kelios jo formos, iš kurių žmogaus organizmui svarbiausios yra ergokalciferolis (vitaminas D2) ir cholekalciferolis (vitaminas D3). Vitaminas D3 yra gaminamas odoje, veikiant UVB tipo saulės spinduliams.

Šeimos gydytojas primena, kad dėl saulės šviesos stygiaus šaltuoju metų laiku net 3 iš 4 suaugusių Lietuvos gyventojų organizme ima trūkti vitamino D, mat daugiausia šios medžiagos žmogaus organizmas pasigamina tik tada, kai odą tiesiogiai veikia ultravioletiniai saulės spinduliai.

Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos duomenimis, saulėtų valandų gruodį yra 8-9 kartus mažiau negu liepą. Taigi, natūraliai gauto vitamino D kiekis kraujyje šaltuoju metų laiku ima mažėti – per vasarą gauto vitamino kiekio ilgainiui ima trūkti, jeigu nevartojami vitamino D turintys maisto papildai. Tai gali būti viena priežasčių, kodėl tuo laikotarpiu suprastėja žmonių atsparumas įvairioms infekcinėms ligoms.

Specialistas atkreipia dėmesį į 20-yje Europos šalių dar gegužę atliktą tyrimą, kuriame buvo analizuojama oficiali sergamumo bei mirštamumo nuo COVID-19 infekcijos statistika. Tyrimas parodė, jog šalys, kurių gyventojams buvo nustatytas aukštesnis vitamino D lygis kraujyje, turėjo mažesnį COVID-19 infekcijos atvejų ir mirčių nuo jos skaičių.

Daugiausiai  gauname iš saulės

Didžiausią dalį viso organizme esančio vitamino D3 – net iki 80–90 proc., gauname tada, kai oda yra tiesiogiai veikiama saulės spidnulių, o su maistu ir (arba) papildais jo gauname tik 10–20 proc.

Iš augalinio maisto organizmas gauna vitamino D2, o iš gyvulinės kilmės maisto – vitamino D3. Ilgą laiką abi vitamino D formos buvo laikomos vienodai geromis, tačiau paskutiniais tyrimais įrodyta, kad vitaminas D3 yra daug veiksmingesnis ir turi ilgesnę veikimo trukmę nei vitaminas D2.

Vitamino D atsargos yra kaupiamos riebaliniame audinyje ir yra labai sunkiai pašalinamos iš organizmo (lengviausiai pasišalina vitamino D3 forma).

Vitamino D nepakankamumas yra klastingas, nes požymiai išryškėja tik po tam tikro laiko, bet tam tikrais atvejais vitamino D galima ir perdozuoti. Ne iš karto pasireiškia ir vitamino D perdozavimo (hipervitaminozės) požymiai.

Buvimas saulėje vitamino D perdozavimo nesukelia, tai gali įvykti tik vartojant per daug vitamino D papildų, nežinant šio vitamino kiekio savo organizme, tad prieš vartojant papildus būtina pasitartik su savo šeimos gydytoju.

Susiję straipsniai:

Cinkas – ne tik sveikatai stiprinti, bet ir apsaugai nuo COVID-19 infekcijos

Neįtikėtina, bet kai kurie vitaminai padeda mesti svorį!

 23,537 peržiūrų (-a)

100% LikesVS
0% Dislikes