Pokyčiai reikalingi, tačiau šiais laikais jie tapo keiksmažodžiu ir neretai streso sinonimu, nes jaučiame, kad vyksta keisti logikai prieštaraujantys eksperimentai, kurių paaiškinti tik iš portalų bei socialinių tinklų pranešimų, negalime.
Tie, kurie tuos pokyčius inicijuoja – ne pačios aukščiausios prabos politikai. Todėl net ir pačios gražiausios idėjos, patekusios į nemokšų rankas tampa internetiniu memų bei liaudies stand-up‘ų objektais. Turbūt pamename kaip viena ministrė kažkokiame pusrūsyje TikTok‘ui nusifilmavo smagią dainelę apie „pokyčius po pokyčių“.
Pokyčių tikrai reikia, bet kartais jie pavirsta keistomis iniciatyvomis įsisavinti ne savo pinigus, o kartais, kai visas tokias iniciatyvas sudedi į vieną dėlionę, pamanai, jog bendra tendencija nei žmogui, nei Lietuvai nenaudinga. Ir iš tiesų, kam visa tai gali būti naudinga? Valdininkams – paukščiukui užsidėti, bet ne žmonėms? O gal verslui?
Sekime pinigus ir atsakymus nesunkiai rasime. Pavyzdžiui, sveikatos ir švietimo reformos akivaizdžiai naudingos privačiam verslui, nes valstybinių viešųjų paslaugų teikimas tampa nebepatrauklus ir dėl nesibaigiančių reformų, ir dėl vis didėjančios biurokratinės naštos bei neraiškaus finansavimo.
Apie tvarumą Aplinkos ministerijos reguliavimo sferoje anekdotai sklinda taip pat labai senai. „Facebook‘e“ galima sutikti ir ministro Simono Gentvilo memą su bebro dantimis, graužiantį Lietuvos miškus. Tačiau žinia, kad aplinkosaugininkai tikrins automobilius, sukėlė tikrą sąmyšį, kuris jau virsta į nervų karą tarp būsimų tikrintojų ir vairuotojų. Nors patys tikrinimai net neprasidėjo.
Beveik tris mėnesius žmonės buvo gąsdinami arkliškomis baudomis ir turto konfiskavimu. Ar tikrai iš taršių mašinų jiems teks išlipti viduryje plento? Ar tikrai tapsime absurdo teatro dalyviais: žmonės bus apkaltinti, kad važinėja su galiojančiu TA talonu? Ar tikrai kiekvieną rytą reiks gultis po automobiliu ir mėginti iš uoslės nustatyti taršos lygį, nes kitaip Gentvilas atims mašiną? Medikai turės ką veikti. Tačiau kilus pilietinėms iniciatyvoms, parašų rinkimams, valdininkų tonas kiek švelnėjo, bet pats apetitas pasipinigauti niekur nepradingo.
Kas gi yra ši anekdotais bei facebook‘o memais virtusi naujovė? Nuo sausio įsigaliojo tvarka, kuria remiantis aplinkosaugos specialistai tikrins automobilių taršą, o nustačius, kad viršijama norma, turės teisę naikinti techninės apžiūros galiojimą. Aplinkos ministerija aiškino, kad vyks žiaurios ir negailestingos pažeidėjams akcijos, teršiančių automobilių techninės apžiūros galiojimas bus sustabdytas nedelsiant. Taip esą ženkliai mažinsim CO2 emisijas ir visi būsime žiauriai tvarūs!
Katutėmis ėmė ploti naudotų automobilių supirkėjai, nes, greičiausiai jie ir bus vieni iš tų naudos gavėjų, kartu su kredito įstaigomis, servisais bei mašinų pardavėjais. Na, įsivaizduokim tokį scenarijų. Sustabdo aplinkosaugininkai senjorą su 20 metų senumo „Zafira“, išrašo baudą, panaikina „technikinę“. Toliau važiuoti žmogus negali. Jis neturi net pinigų baudai susimokėti. Po to koks nors draugiškas inspektorius pasiūlo stebuklingą išeitį – pasiskambinti supirkėjams. Atvyksta „traliukas“, vietoj įformina naudotos mašinos pirkimą ir netgi čia pat grynais sumoka. Toliau senjoras atsiskaito su valstybe ir atsisveikina su savo ištikimu šeimos nariu visam laikui. Jis praranda ir pinigus, kuriuos galėtų uždirbti pardavęs savo „Zafirą“ per, pavyzdžiui, „Autopliusą“. Toliau žmogui lieka tik viešasis transportas. Bet ir čia jo laukia dar viena staigmena: populiarūs maršrutai nuimti dar covido epochoje.
Po socialiniuose tinkluose pasirodžiusių antraščių: „Keliuose siautės aplinkosaugininkai“, „Iš senų automobilių išlaipins kelyje“, valdininkai ėmėsi viešųjų ryšių makiažo: pradėjo teisintis ir žadėti tai, ko niekada nedarė ir nedarys. Aplinkos apsaugos departamentas žiniasklaidos portaluose komentavo taip: esą patikrinimus atliekantys pareigūnai transporto priemonių neperims ir niekaip kitaip jų „nepaiminės“. Tai žinoma, kad „zafirų“ neatiminės patys. Viskas yra apgalvota, žmonės patys parduos savo kledarus. Mažės automobilių skaičius, didės tvarumas!
O ką daryti, jeigu aplinkosaugininkai viduryje greitkelio panaikins techninės apžiūros galiojimą? AAD atsako, kad tokiais atvejais gali būti išduodamas specialus leidimas, tačiau net ir jo neturint per daug nerimauti esą nereikėtų, nes neva techninės apžiūros dokumentas nustos galioti ne iškart, o kitą dieną, tad vairuotojas galės ramiai parvažiuoti namo, teigiama valdininkų pasiaiškinime.
Koks skirtumas, ar „technikinė“ nustos galioti iš karto, ar po paros, žmogui tai yra didelis stresas, rūpesčiai bei nuostoliai? Kaimo žmogui ta „Zafira“ – gyvybės ir mirties klausimas, nes „maršrutkių“ ir „keleivinių“ senai nebeliko, o į polikliniką, parduotuvę važiuoti kažkaip reikia.
Vieną gražią popietę Kretingos rajono gyvenvietėje apie 10-15 žmonių laukė tos vienintelės „keleivinės“ į centą, o atvažiavo 20-vietis „Spirneris“, kuriame jau buvo keleivių kaip silkių bačkoje. O juk stovinčių taisyklės vežti neleidžia. Bet „Sprinteris“ važiuoja toliau. Ir taip mes gerinam viešųjų paslaugų patrauklumą, kad nesugebame naujų autobusų įsigyti. Juk keleivių vežimas – vienas iš tvarumo politikos reikalavimų bei svarbi bendruomenėms socialinė paslauga.
Tačiau žaliai tvarusis Leviatanas su ministro S.Gentvilo akimis ir bebro dantimis žmonių aimanoms yra kurčias bei aklas. Jis kaip koks Jevgenijaus Švarco pjesėje „Drakonas“, myli tuos, kurie aklai vykdo tai, kas sugalvota ir baudžia tuos, kurie atsisako eiti koja kojon su „progresu“.
Tokia yra bendra politika, ateinanti iš sostinių – gyvenimas provincijoje turi būti nepatrauklus, žmonės turi būti skatinami keltis į miestus. Nepatrauklus visomis prasmėmis. Socialiniuose tinkluose plinta memas, kuriame skelbiamas nuo 2024 metu rugsėjo 1 d. uždaromų gimnazijų sąrašas Seimo nariai ministrui A. Dulkiui beria kritikos dėl ligonių tinklo mažinimo bei pavėžėjimo į gydymo įstaigas. Tarpmiestinių ir priemiestinių keleivinių autobusų reisų tinklas kiekvienais metais traukiasi dėl važiuojančiųjų stokos. Komerciniai bankai nebeduoda šeimoms kreditų būstui įsigyti, jeigu jos numatė keltis gyventi į kaimą. S.Gentvilas TV ekrane papildo: „šeimos turi gyventi mieste“. Pageidautina išsivežti ir savo tėvus, kad nenuodytų savo „zafiromis“ aplinkos, nes jų žemėse stovės tvarios vėjo jėgainės, vandenilio ir metanolio gamyklos! Miškai bus panaikinti, nes jie trukdo vėjo turbinoms suktis.
Tvarumas … .

 409 peržiūrų (-a)

100% LikesVS
0% Dislikes