Kretingos rajono savivaldybės tarybos posėdžiuose viešojo transporto maršrutų skaičiaus ir organizavimo klausimai kelia nuolatines diskusijas, atspindėdami politikų požiūrių skirtumus ir besikeičiančias pozicijas. Meras Antanas Kalnius, kartu su kitais tarybos nariais, per laiką demonstravo evoliucionuojančią laikyseną: nuo griežtos kritikos 2021 m. dėl neefektyvių maršrutų grafikų iki atsargesnės, tačiau optimizavimą remiančios pozicijos šiais metais.

2021 metai: kritika dėl neefektyvių maršrutų ir skaičiaus neadekvatumo

2021 m. spalio 28 d. Kretingos rajono savivaldybės tarybos posėdyje, svarstant viešojo transporto klausimus, tuomet opozicijai priklausęsmeras Antanas Kalnius,  demonstravo griežtai kritišką poziciją dėl esamų maršrutų skaičiaus ir jų grafikų. Jis teigė, kad pateiktoje informacijoje numatyti autobusų važiavimo laikai sukelia daug abejonių, pabrėždamas, kad vėliausias autobusas yra 18.20 val. ir paslaugų nebuvimas šventinėmis dienomis neatitinka gyventojų poreikių. „Kam reikalingas toks autobusų parkas, kuris neteikia pavėžėjimo paslaugų?“ – tuomet retoriškai klausė Kalnius, ragindamas nepritarti skubotai parengtam sprendimo projektui ir reikalauti detalesnės maršrutų analizės. Jo pozicija buvo orientuota į maršrutų skaičiaus ir grafikų peržiūrą, siekiant didesnio efektyvumo ir prieinamumo, o ne jų mažinimą ar status quo išlaikymą.

Kiti politikai taip pat aktyviai reiškė savo nuomones. Simas Končius („Kretingos kraštas“), tuomet vienas iš opozicijos narių, griežtai kritikavo maršrutų skaičių ir organizavimą, teigdamas, kad jie „važiuoja nusistovėjusiais maršrutais keletą ar net kelioliką metų“, neatitinka gyventojų poreikių. Jis iškėle klausimą: „Kodėl ne piko metu negali važiuoti maži mikroautobusai, kodėl negalima maršrutus pritaikyti prie gyventojų?“, pabrėždamas neefektyvumą, kai 15 metrų autobusas važiuoja su dviem keleiviais. Končius ragino ne tik peržiūrėti maršrutų skaičių, bet ir pritaikyti juos kaimiškųjų vietovių gyventojams, siūlydamas ieškoti finansinių galimybių šiam tikslui.

Tuometinis autobusų parko direktorius Arvydas Dyburys atsakė, kad maršrutų keitimas reikalauja pagrįstų pasiūlymų, o pavieniai gyventojų prašymai dažnai būna nepakankamai argumentuoti.

Tarybos narė Dalia Martišauskienė („LVŽS“, tarybos mažuma) taip pat kritikavo maršrutų skaičiaus ir organizavimo trūkumus, pabrėždama, kad nauji gyvenamieji kvartalai lieka neaptarnauti, o maršrutai į Klaipėdą yra perpildyti, taip pat siūlė didinti maršrutų skaičių piko metu ir dažniau atlikti keleivių srautų analizes.

Tuo tarpu Dangiras Samalius („TS-LKD“, mero pavaduotojas, tarybos dauguma) gynė esamus maršrutus, teigdamas, kad paskutiniais duomenimis važiavimas autobusu padidėjęs, ir ragino išlaikyti jų skaičių, tobulinant grafikus pagal keleivių srautus. Kiti tarybos nariai, tokie kaip Vytautas Ročys („Darbo Partija“), ragino atlikti detalią maršrutų analizę, o Steponas Baltuonis („LSDP“) siūlė įtraukti kaimiškąsias vietoves, išlaikant ar plečiant maršrutų skaičių. Balsavimo rezultatai protokole buvo tokie: už -15, prieš – 2, susilaikė – 7 tarybos nariai.

2025 m. – Maršrutų mažinimas ir gyventojų pasipiktinimas

Praėjus beveik keturiems metams, 2025 m. maršrutų skaičiaus klausimas Kretingoje tapo dar aktualesnis dėl planuojamo reisų mažinimo, ypač maršrutuose „Kretinga–Klaipėda“ ir „Klaipėda–Kretinga“. Kovo 5 d. tarybos posėdyje, meras Antanas Kalnius iškėlė ridos mažinimo iniciatyvą, siekdamas optimizuoti neefektyvius maršrutus. „Autobusas be keleivių nuvažiuoja į Salantus, Karteną ar Darbėnus, ir grįžta atgal į Kretingą, taip padidindama papildomas išlaidas,“ – teigė jis, siūlydamas sumažinti reisų skaičių, pavyzdžiui, maršrute į Palangą nuo 24 iki 15 reisų per dieną. Ši pozicija žymėjo reikšmingą pokytį nuo 2021 m., kai Kalnius kritikavo maršrutų grafikus, bet neragino jų mažinti.

Tačiau 2025 m. kovo 26 d. Facebook įraše Kalnius paneigė informaciją apie maršrutų „Kretinga–Klaipėda–Kretinga“ ir „Kretinga–Palanga–Kretinga“ grafikų keitimą nuo gegužės 1 d. „Jokie viešojo transporto maršrutų ir grafikų pokyčiai šiandien tarp Savivaldybės ir Kretingos autobusų parko NĖRA SUDERINTI, PATVIRTINTI,“ – rašė jis, pabrėždamas, kad pasklidusi informacija buvo „darbiniai juodraščiai“, sukėlę „nereikalingą sumaištį“. Šis paneigimas atspindi atsargesnę Kalniaus poziciją, tikėtina, reaguojant į gyventojų pasipiktinimą, išreikštą per Vilmos Sakavičienės inicijuotą peticiją, surinkusią daugiau nei 400 parašų. Peticijoje keleiviai protestavo prieš planuojamą reisų mažinimą, numatantį dviejų valandų tarpus tarp reisų piko metu, pavyzdžiui, nuo 17:20 iki 19:20.

Kalniaus įrašas taip pat atskleidė autobusų parko finansinius iššūkius: „Kretingos autobusų parko autobuso vienas nuvažiuotas kilometras Savivaldybei vidutiniškai kainuoja apie 1,5 Eur,“ palyginti su 1–1,4 Eur Klaipėdos rajone, kur paslaugas teikia privatus vežėjas. Jis pripažino, kad autobusų parkas nesugebėtų konkuruoti rinkoje, todėl, gavus ES paramą elektrobusams, nuspręsta jį išlaikyti, tačiau pavesta sumažinti ridą, nes anot mero, „autobusai nuvažiuoja ne vieną šimtą kilometrų visiškai tušti“.

Opozicijos nariai, tokie kaip Giedrius Petreikis, viename iš tarybos posėdžių 2025 m. kritikavo maršrutų mažinimo planus, teigdami, kad „per aštuonerius metus už įrangą ir paslaugas bus sumokėta beveik 450 000 eurų“, kurie galėtų būti panaudoti autobusų parko atnaujinimui.

Maršrutų skaičiaus ir organizavimo problemos kelia rimtų klausimų dėl viešojo transporto prieinamumo. „Mažėjant viešojo transporto galimybėms, mokiniai, studentai bei socialiai pažeidžiamos grupės gali susidurti su didesnėmis kliūtimis lankyti ugdymo įstaigas ar gauti socialines paslaugas,“ – teigiama žiniasklaidoje. Gyventojai baiminasi, kad riboti reisai neigiamai paveiks vietos verslus ir prekybos srautus. Privačių vežėjų, tokių kaip „Kelista“, pasitraukimas iš maršrutų „Kretinga–Klaipėda“ ir „Kretinga–Palanga“ nuo 2025 m. kovo 31 d., dar labiau apsunkino situaciją, o pasak informacijos žiniasklaidoje „viešos informacijos internete apie tai beveik nėra“, kas sukėlė papildomą gyventojų pasipiktinimą.

Socialinėje erdvėje diskutuojama apie Klaipėdos apskrities viešojo transporto problemas, kur „per ilgi tarpai tarp reisų, ribotos galimybės suderinti maršrutų grafikus, nepakankamas maršrutų dažnumas, ypač savaitgaliais ir vakarais“ išlieka kaip pagrindiniai skundai.

 747 peržiūrų (-a)

67% LikesVS
33% Dislikes
Accessibility