Demokratiniais pagrindais gr?st? politin? sistem? da?niausiai ?sivaizduojame kaip decentralizuot? valdym? su kiek ?manoma labiau i?vystyta savivalda bei ?mon?ms patogiomis vie?osiomis paslaugomis. Ta?iau per paskutinius 15-20 met? judame prie?inga kryptimi. Kod?l?
Po Seimo ar Vyriausyb?s sprendim? sujungti ar optimizuoti ?vairias tarnybas, komunikacij? specialistai mums pateikia biurokratinius paruo?tukus es? naujov?mis siekiama tobulinti teisin? reguliavim?, kad jis b?t? ai?kus, nuoseklus, skaidrus, panaikint? galimybes skirtingai interpretuoti teis?s akt? nuostatas, leist? u?tikrinti efektyv? l??? naudojim? bei skaidrum?.
Ma?inam, optimizuojam, jungiam!
Visa tai, savaime ai?ku. Praleidi pro ausis ir ie?kai pasl?ptos logikos. M?gini aptikti stebukling? nuorod? ? autoriteting? ?altin?, kuri? paspaudus, randi perskaityti, jog prasid?jo neskelbta biud?etinio sektoriaus revoliucija. Nes tai vyksta. Prasid?jo ne ?ioje Seimo kadencijoje. Atmintis siekia 2008-uosius, vadinam?j? ?Saul?lyd?io? komisij?. V?liau pamatinis demokratijos principas ?vald?ia ar?iau ?mogaus? fantasti?ku pagrei?iu prad?jo tirpti. Li?dna, bet jis nyksta ir toliau.
Prad?kim nuo ?vie?i? fakt?. Kauno miesto greitosios medicinos pagalbos stotis pakeit? pavadinim? ir dabar vadinsis Greitosios Medicinos pagalbos tarnyba. ? viening? GMP tarnyb?, prijungiama penkiolika padalini?. Prijungimas vyko reorganizavimo b?du.
?T?kstantme?io mokykl?? reforma numato ugdymo ?staig? tinklo optimizavim?: ma?osios mokyklos bus u?daromos arba sujungiamos. Sveikatos prie?i?ros sistemos reforma numato nauj? juridini? vienet? ?Sveikatos cent?? steigim?, apjungiant pirmin?s prie?i?ros centrus ir ligonines. Prie? kelis metus buvo sujungta Valstybin? mi?k? ur?dija, Keli? direkcija, prie?gaisrin?s apsaugos ir gelb?jimo tinklas, stambinami regioniniai parkai, Valstybin? maisto ir veterinarijos tarnyba ir t.t.

?Nors ?ios permainos atrodo kaip chaoti?ki atskir? Seimo daugum? ir Vyriausybi? sprendimai, matosi ai?kus centralizavimo vektorius.?

Pavasario sesijoje Seimas patvirtino valstyb?s tarnybos pertvark?. Valstyb?s tarnybos reformoje taip pat numatytas optimizavimas, pavadintas valstyb?s tarnautoj? kompetencij? ugdymu. Tam sukuriama Vie?ojo valdymo agent?ra prie VRM.
Toki? ir pana?i? istorini? fakt? ?iandien galime pririnkti per akis. Juos sud?jus ? vien? mozaik?, randame formali? prie?ast? ?v?sti: sukanka penkeri metai kaip vyksta paslaptinga biud?etinio sektoriaus reforma.
2018 bir?elio 29 d. priimti Valstyb?s tarnybos ?statymo pakeitimai. 2020 m. gegu??s 28 d. priimtas Vie?ojo administravimo ?statymo pakeitimas. ?statymu ?patobulinta? vie?ojo administravimo ?galiojim? suteikimo tvarka bei ?tvirtinti nepriekai?tingos reputacijos ir kvalifikaciniai reikalavimai vie?ojo administravimo subjekt? darbuotojams, kuriems yra pavesta atlikti vie?ojo administravimo funkcijas. Ir taip toliau.
Koks permain? vardiklis?
Ie?kodami atsakymo, j? randame: ?Lietuvoje yra vykdomos specifin?s strukt?rin?s, centralizavimo prieiga pagr?stos reformos, kuriant Jungtinius paslaug? centrus?. Toliau – diegiamos e.paslaugos bei vieno langelio principas.
Vie?ojo sektoriaus bendr?j? funkcij? centralizavimo reforma neva siekiama ?modernizuoti? buhalterin?s apskaitos, vie??j? pirkim?, personalo valdymo sritis, i?gryninti vie??j? subjekt? teikiamas paslaugas ir tobulinti specialist? kompetencijas vykdant paskirtas funkcijas. Es? pertvarkymu kuriami naujos vie??j? paslaug? kokyb?s standartai, efektyvios ir ? rezultatus orientuotos vald?ios institucijos, kurios teiks visapusi?kai naudingas ir reikalingas vie??sias paslaugas pilie?iams.
Dar Sauliaus Skvernelio Vyriausyb?, kartu su Finans? ministerija 2018 met? vasario 7 d. ?steig? Nacionalin? bendr?j? funkcij? centr? (NBFC), kuris i? esm?s atlieka pana?? darb? kaip ir naujoji Vie?ojo valdymo agent?ra prie VRM, ?steigta prie Ingridos ?imonyt?s. Toliau viskas jungiama ir apjungiama.
Es? NBFC steigim? padiktavo geroji u?sienio ?ali? patirtis, reorganizuojant vie?ojo sektoriaus ?staig? vidaus administravimo funkcijas. ?Tai yra puikus pavyzdys, kaip ? esmini? klausim? sprendim? ?traukus kompetentingus mokslo, verslo visuomen?s, taip pat valstyb?s institucij? atstovus galima parengti ir pateikti Vyriausybei ekspertines rekomendacijas, objektyviai diagnozuojan?ias esamas problemas ir si?lan?ias ?gyvendinamus sprendimus?, – teigiama ry?i? su visuomene lozunge.
Ir toliau ?i informacija papildoma svariais argumentais: ?svarbu suprasti, kad suvaldytas valstyb?s tarnautoj? skai?iaus augimas ir nauj? ?staig? steigimas, pad?s optimizuoti finansinius i?teklius ir gerinti veiklos vykdymo efektyvum??. ?ventai teisinga!
NBFC perduotos presti?in?s patalpas Vilniuje, Gele?inio Vilko g. 12. ?darbinti apie 40 funkcionieri?. Centras centralizuotai atlieka 142-? valstyb?s ?staig? buhalterin?s apskaitos ir personalo administravimo funkcijas. Centralizuojama ir daugiau bendr?j? funkcij?, ?traukiant teisines paslaugas, vie?uosius pirkimus ir dokument? valdym?. Centrui vadovauja Val? Kulvinskien?, kurios gyvenimo apra?yme ?ra?ytos tokios eilut?s: ?Joni?kio rajono savivaldyb?s administracijos direktor??, ?Lietuvos Respublikos Seimo nario Vitalijaus Gailiaus patar?ja?.
Bet juk centralizacija siekia ne vien tik 2018 metus. Pamin?jau ?Saul?lyd?io? komisij?, kuri prad?jo veikti po 2008 met? Seimo rinkim? ir Andriaus Kubiliaus ?naktin?s reformos?. Po komisijos rekomendacij?, 2010 metais nustojo veikti, LDK laikus menan?ios strukt?ros – Apskri?i? administracijos. Po ?ios reformos i? politinio ?em?lapio dingo tarpin? vald?ia, kuri veik? kaip buferis tarp Vyriausyb?s ir vietos savivaldybi?. Vietoj j? i?dygo region? pl?tros tarybos, skirtos ES paramos region? projektams ?gyvendinti. Klaip?dos apskritis – tre?ia pagal dyd? su beveik 330 t?kst. gyventoj?.
Dar anks?iau – po 2000-?j? dingo Valdymo reform? ir savivaldybi? ministerija, kurios funkcijas per?m? VRM.
Nors ?ios permainos atrodo kaip chaoti?ki atskir? Seimo daugum? ir Vyriausybi? sprendimai, matosi ai?kus centralizavimo vektorius. Nepatogios funkcijos da?niausiai atitekdavo savivaldyb?ms, o patogios ? centrinei vald?iai. Pavyzdys – socialin?s paslaugos, ?vietimas. Valstyb?s ?mon?s tapo akcin?mis bendrov?mis. Kai kurios strategin?s ? i? dalies privatizuotos. Pavyzdys: energetika. Ministro Algio ?apliko laikais savo akimis teko matyti projekt? i? dalies privatizuoti GMP tarnyb?. Prie? 12 met? apie tai daug ra?iau ?Lietuvos ?ini?? dienra?tyje.
Ar centralizavim? l?m? ES direktyvos bei teis?s akt? sinchronizavimas prie? stojant ? Bendrij?? Ne! A? neradau nei vienos direktyvos, kurioje b?t? juodu ant balto para?yta: ?visk? centralizuojam?. Ta?iau sprendimai, tiek nacionaliniu, tiek ES lygiu visgi rodo ?i? nedemokrati?k? tendencij?.
Region? komiteto balsas tyruose?
Europos s?jungos Region? komitet? (RK) sudaro apie 340 nari?, kurie atstovauja ES ?ali? regionin?s ir vietos vald?ios institucijoms. Dar 2008 ir 2012 metais RK pasak? ma?daug t? pat?, jog valdym? reikia ne centralizuoti, o decentralizuoti. 2009 m. Lisabonos sutartimi buvo sustiprintas subsidiarumo principas, o tai rei?kia, jog buvo ?tvirtinta region? ir vietos savivaldybi? stiprinimo kryptis. Ta?iau mes matome, jog tikrov?je per beveik 20 met?, bent jau Lietuvoje viskas vyko ir vyksta atvirk??iai. Dar kart? klausiame kod?l?
Ar tod?l, kad ?vie??j? sektori?? i?tiko kart? kaita ir buv? nepriklausomos Lietuvos universitet? aukl?tiniai tiesiog ne?ino demokratijos ab?c?l?s arba nepamena istorijos? Ar tod?l, jog pati ES politika staiga pasikeit?, o poky?ius es? padiktavo tokie faktoriai, kaip e. paslaug? atsiradimas, ekonomin? kriz?, pandemijos, ekstremalios situacijos, klimato kaita? Ar tai buvo remtasi ka?kokiais moksliniais tyrimais, kurie ?rodo, jog centralizuotas vie?asis sektorius yra geriau u? t?, kuris gr?stas savivalda ir bendruomeni?kumu? Ar tas tyrimas ?rodo, jog centralizavimas yra teis?tas visuomen?s poreikis, arba l?kestis, kylantis ?i? apa?ios?, o centrin? vald?ia tik atliepia tuos l?kes?ius ir tenkina poreikius? I? kur centrin? vald?ia gali objektyviai ?inoti gyventoj? l?kes?ius?
Kai pabiras vald?i? iniciatyvas centralizuoti funkcijas bei valdym? sudedi ? vien? d?lion? 20 met? retrospektyvoje, klausi sav?s, gal blogai ie?kojau to stebuklingo mokslinio darbo? Joki? vie?ai pasiekiam? studij? neradau, i?skyrus vien?, distopinio ?anro angl? ra?ytojo Aldous Huxley knyg?.
Jei n?ra jokios vie?os studijos apie tai, i? kur tada kyla toks optimizmu gr?stas tik?jimas, jog apjungtos sistemos veiks geriau? Kaip veiks t?kstantme?io mokyklos, kaip veiks sveikatos centrai? Taip, ?mon?s pripras prie naujovi?, ta?iau ?iandien n?ra atsakym?, kad tikrai bus geriau. Kol kas – vien tik optimizmu gr?sti teoriniai modeliai, religinio pob?d?io teiginiai. Kaip galime tik?ti, ne?inodami kur einame, netur?dami ai?ki? atsakym? bei pasimet? vie??j? ry?i? pudroje?
Kartenoje jau renkami para?ai su reikalavimu nejungti vietos PSPC ? suvienyt? rajono sveikatos cenrt?. Ir tai tik prad?ia!

 12,083 per?i?r? (-a)

100% Likes
0% Dislikes
One thought on “Kod?l vyksta vie?ojo sektoriaus centralizavimas?”

Comments are closed.

TAIP PAT SKAITYKITE